Finnes det noen som kan redegjøre for begrepene for meg.
Åpningstiden på bruk er som jeg har forstått det den tiden man har på seg til å påføre bruket på f.eks. veggen før det blir for stivt.

Har pusset med gipsputs tidligere og da merket at det etter ca. 45-60 min begynner å bli seigt å ta opp og kaste på. Man kan forlenge dette noe ved å vispe rundt det, men det blir ikke mer enn kanskje opptil 15 minutter ekstra.
Når jeg hadde et pussefirma hjemme som pusset med vanlig pussbruk B så blandet de alt i en betongblander, "tombola", som gikk rundt ganske lenge, og som de gikk og fylte på sine kar etter hvert.

Mitt spørsmål er, kan man blande gipsputsen i en "tombola" og på den måten forlenge åpningstiden eller går det kun om man pusser med pussbruk?

Min erfaring er at gipsbruk har betydelig kortere åpningstid, så jeg tror ikke det har noe med hvordan det ble blandet.

Har nok aldri selv fått dine 45-60 min på gipsbruk uten betydelig kortere

Det går ikke blande gipsputs i tombola.

nimhed nimhed skrev:
Min erfaring er at gipsbruk har betydelig kortere åpningstid, så jeg tror ikke det har noe med å gjøre hvordan det ble blandet.

Har nok aldri selv fått dine 45-60 min på gipsbruk uten betydelig kortere
Ok, ja det er nettopp det med åpningstiden som skaper problemer.
På en sekk får jeg ut omtrent 2-2,5 kvadrat pusset vegg. Men da må jeg etter hver sekk skylle ut karet, vaske verktøyene osv for deretter å fylle på med en ny omgang puss. Hadde vært deilig å kunne lage en større blanding på en gang...

Har tidligere pusset vindussmyger med gipsmørtel, der smygen øverst er avrundet mot veggen, dvs ingen rett kant mellom vegg og smyg.
Å forme det med gipsmørtel føltes ikke altfor vanskelig etter å ha pusset et par rom og fått inn en rimelig teknikk.

Er det noen som vet hvor vanskelig det er å få til med vanlig pussbruk?
Hva er den beste måten å gjøre dette på?

• Liker
Marive
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.