D
Forstår...

Kan jeg bruke franske skruer i stedet?

Dvs ingen problem å fravike byggetillatelsen på det punktet?

Skruvvalget omfattes ikke av noen byggesøknad. Jeg vet ikke umiddelbart hva WTS 3,6 har for bæreevne verdier, men jeg har vanskelig for å tro at de skulle være høyere enn en M10x120 f.eks.

D
Det begynner å nærme seg

Når jeg støper plinten for søylene, kan jeg blande ekspanderbetong og vanlig grovbetong? Altså først støper jeg hoveddelen med grovbetong for deretter å bare gjøre den siste understøpen med ekspanderbetong?

D Derbyboy skrev:
Det begynner å nærme seg

Når jeg støper søylen for pelarene kan jeg blande ekspanderbetong og vanlig betong? Altså først støper jeg mesteparten med vanlig betong for så å gjøre den siste understøpingen med ekspanderbetong?
Jeg har ikke helt fulgt med i tråden som de andre, så jeg har kanskje ikke full oversikt over hva du skal gjøre. Men det er slik man pleier å gjøre, ja.
At selve søylen er støpt i betong og deretter understøpes pelaren på et senere tidspunkt med ekspander.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
D
Takk alle sammen! Spesielt til Justus og Bosse

Bjelken er på plass!

Det ble en stålbjelke i midten.

En person arbeider på en halvferdig bygning, står på en stige og bruker et verktøy for å installere en stålbjelke i taket.

Stålbjelke installert i hus, mann arbeider ved siden av arbeidslampe og stige, åpen vegg viser byggeplass ute i solskinn.

• Veggen er laget av OSB-plater med en stålbjelke i midten for støtte.
  • Liker
AndersPS og 3 andre
  • Laddar…
Nice :D(y)

D
Oppdatering.

På mandag leveres vinduspartiet.

Det ble et schuco ASE 80 Hi på 5920x 2090mm med to skyvbare vinduer.

Så spennende! Tenk hvilken tid det har tatt.

D
Jeg er fornøyd!

Tre-etasjes hus under renovering, store vinduer og dagslys som strømmer inn. Byggeplassmaterialer er synlige på bakken foran.

• Liker
Freniño og 4 andre
  • Laddar…
D
Stor takk til alle som har bidratt med kunnskap og ideer.

Uten dere hadde det sannsynligvis ikke blitt noe av.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
A
D Derbyboy skrev:
Stort takk til alle som har bidratt med kunnskap og ideer.

Uten dere hadde det sannsynligvis ikke blitt noe av
Det der skal du være fornøyd med! Flott jobbet, kan jeg spørre hva partiet kostet?

D
D Derbyboy skrev:
Nå har de regnet på 90x315 men da er skjæringsverdien (?) for høy. Nedbøyningen er derimot perfekt.

[bilde]
@justusandersson! Kan du ut fra dette bildet si hvor mange mm nedbøyning bjelken har ved full snølast. Jeg holder på å vurdere om jeg kan bygge et skur.

Tusen takk!

Tror du jeg er et orakel? Både @bossespecial og jeg har vel regnet på det en gang, men det er ikke noe jeg husker. Man trenger alle relevante mål og opplysninger hvis man skal regne ut nedbøyningen. Men siden det er en sensitiv anvendelse med en bjelke over skyvevinduer, synes jeg ikke du skal belaste veggen mer. Det er bedre at du lager et skjermtak som står på fire ben. Det kan dessuten bli mer elegant.

• Liker
Joak
  • Laddar…
D
Jeg tror ikke, jeg vet at du er et orakel men jeg forstår og jeg er enig.

Jeg tenkte slik:

Trolig kan jeg ikke få byggetillatelse for et stort skjermtak 25 m2+ så da bygger jeg bare et lite (6-8 m2) inntil byggretten utvides (ca 5-10 år) og da kan jeg kanskje henge det over skyvepartiet.

For å få det pent mener jeg at den bakre bærbjelken inkl stolper trenger å felles inn i takstolen.

Jeg trenger i det minste noe lite siden skyvepartiet lekker inn litt vann i nedre skinnen :(

D
En moderne treterrasse foran et hus med store skyvedører i glass, omgitt av trær og natur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.