33.172 lest ·
238 svar
33k lest
238 svar
Åpning i yttervegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skruvvalget omfattes ikke av noen byggesøknad. Jeg vet ikke umiddelbart hva WTS 3,6 har for bæreevne verdier, men jeg har vanskelig for å tro at de skulle være høyere enn en M10x120 f.eks.
Det begynner å nærme seg
Når jeg støper plinten for søylene, kan jeg blande ekspanderbetong og vanlig grovbetong? Altså først støper jeg hoveddelen med grovbetong for deretter å bare gjøre den siste understøpen med ekspanderbetong?
Når jeg støper plinten for søylene, kan jeg blande ekspanderbetong og vanlig grovbetong? Altså først støper jeg hoveddelen med grovbetong for deretter å bare gjøre den siste understøpen med ekspanderbetong?
Jeg har ikke helt fulgt med i tråden som de andre, så jeg har kanskje ikke full oversikt over hva du skal gjøre. Men det er slik man pleier å gjøre, ja.D Derbyboy skrev:
At selve søylen er støpt i betong og deretter understøpes pelaren på et senere tidspunkt med ekspander.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Nice 

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Så spennende! Tenk hvilken tid det har tatt.
@justusandersson! Kan du ut fra dette bildet si hvor mange mm nedbøyning bjelken har ved full snølast. Jeg holder på å vurdere om jeg kan bygge et skur.D Derbyboy skrev:
Tusen takk!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Tror du jeg er et orakel? Både @bossespecial og jeg har vel regnet på det en gang, men det er ikke noe jeg husker. Man trenger alle relevante mål og opplysninger hvis man skal regne ut nedbøyningen. Men siden det er en sensitiv anvendelse med en bjelke over skyvevinduer, synes jeg ikke du skal belaste veggen mer. Det er bedre at du lager et skjermtak som står på fire ben. Det kan dessuten bli mer elegant.
Jeg tror ikke, jeg vet at du er et orakel men jeg forstår og jeg er enig.
Jeg tenkte slik:
Trolig kan jeg ikke få byggetillatelse for et stort skjermtak 25 m2+ så da bygger jeg bare et lite (6-8 m2) inntil byggretten utvides (ca 5-10 år) og da kan jeg kanskje henge det over skyvepartiet.
For å få det pent mener jeg at den bakre bærbjelken inkl stolper trenger å felles inn i takstolen.
Jeg trenger i det minste noe lite siden skyvepartiet lekker inn litt vann i nedre skinnen
Jeg tenkte slik:
Trolig kan jeg ikke få byggetillatelse for et stort skjermtak 25 m2+ så da bygger jeg bare et lite (6-8 m2) inntil byggretten utvides (ca 5-10 år) og da kan jeg kanskje henge det over skyvepartiet.
For å få det pent mener jeg at den bakre bærbjelken inkl stolper trenger å felles inn i takstolen.
Jeg trenger i det minste noe lite siden skyvepartiet lekker inn litt vann i nedre skinnen