Hei på dere!

Har tenkt å erstatte et eksisterende vindu med terrassedør på kjøkkenet. Kjøkkenet skal byttes ut om noen uker, og da må jeg dessverre gjøre byttet i forbindelse med det. Det er den eneste anledningen jeg har hele innerveggen såpass fri at jeg kan stable om, sette plater med mer. Er et smalt kjøkken, så vinduet går per dags dato litt over benkeplaten. Døren vil bli smalere enn vinduet som sitter der i dag.

Hadde tenkt å dekke hullet i veggen midlertidig fra utsiden og arbeide fra innsiden og ordne panelet på utsiden sist. Er det noe dere tror hadde funket, eller tenker jeg helt feil, og har dere noen tips på hva jeg kan sette på utsiden for å holde den verste vinterkulda ute?

J
S SimonGustafsson skrev:
Hei på dere!

Har tenkt å erstatte et eksisterende vindu med verandadør på kjøkkenet. Kjøkkenet skal byttes ut om noen uker og må dessverre gjøre byttet i forbindelse med det. Det er den eneste gangen jeg har hele innerveggen såpass fri at jeg kan gjøre om på reisverket, sette plater med mer. Det er et smalt kjøkken så vinduet går per i dag litt over benkeplaten. Døren vil bli smalere enn vinduet som sitter der i dag.

Hadde tenkt å dekke hullet i veggen midlertidig fra utsiden og arbeide fra innsiden og ordne panelet på utsiden til slutt. Er det noe dere tror hadde funket eller tenker jeg helt feil og har dere noen tips på hva jeg kan sette på utsiden for å holde den verste vinterkulden ute?
Hvor utsatt er vindusåpningen ute? Er det i en gavl eller under en takutstikk?

Det er forsiden på et rekkehus så det er ikke mye som beskytter åpningen

• Rød trevegg med et hvitt vindu, utsmykket med en stor papirblomst og en potteplante inni rommet, sett fra utsiden.
J
Ok men kan du beholde overblekket over vinduet så beskytter man åpningen bra..
Jeg ville satt en byggfiner 21mm for å få godkjent innbruddssikring og deretter isolert hullet innenfra til døren settes inn, gjør ikke fineren bredere enn platen som finnes i fasaden slik at vann/fuktighet ikke kan renne inn..

Sist redigert:
  • Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ok men kan du beholde overblekket over vinduet så beskytter man åpningen bra..
Jeg ville satt en byggplywood 21mm for å få godkjent innbruddssikring og deretter isolert hullet innenfra til døren settes inn, ikke gjør plywooden bredere enn platen som finnes i fasaden så vann/fukt ikke kan renne inn..
Takk så mye for hjelpen. Så ta ut vinduet men beholde overblekket og listverk på utsiden for å sette plywooden i? Deretter stenderverk, isolere og sette plater fra innsiden?

J
S SimonGustafsson skrev:
Takk så mye for hjelpen. Så ta ut vinduer men beholde overblikket
Ja så langt bra..
S SimonGustafsson skrev:
og foring på utsiden for å sette plywooden i?
Foringen trenger du ta bort da du skal rive under vinduet så du regler ferdig for døren og deretter plywood på utsiden gjerne med torx skruer eller lignende for å vanskeliggjøre for innbrudd..
Deretter kan du midlertidig isolere innenfra..

Takk! Da er jeg med. Tenkte man kanskje kunne la foder være igjen og ta ut vindu
J Jansson69 skrev:
Ja så langt bra..

Fodret trenger du ta bort når du skal rive under vinduet så du regner ferdig for døren og deretter plywood på utsiden, gjerne med torx skruer eller lignende for å vanskeliggjøre for innbrudd..
Deretter kan du midlertidig isolere innenfra..
Takk! Da er jeg med. Tenkte man kanskje kunne la foder være igjen og rive ut vinduet innenfra, men de sitter vel antagelig i vinduskarmen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.