Hei,
første innlegg på forumet, har søkt men ikke funnet svar på spørsmålet mitt så jeg kaster meg ut og håper at svarene her kan hjelpe også andre!
jeg har kjøpt en skikkelig sommarstuga fra 1936 med loft og vil øke takhøyden på del av hovedplanet. Huset er bygd 1936 med stående plankvegger. Målet er ca 7x11 m, innvendig takhøyde 2,60. Takstolene er rammetakstoler cc 100 med hanebjelke og et mellomdekke cc 600. Takhelling 30 grader, ståltak, snøson 2. Dimensjon på takstoler og bjelkelag er 75x170. Mellomdekket er ikke spikret i takstolene, men er skjøtet med to spiker over en plankvegg midt i huset.
I halve huset vil jeg rett og slett fjerne mellomdekket og hjerteveggen av plank for å få et stort luftig rom, åpent til underkant hanebjelke. Det er da ca 1 m mellom mønet og underkant hanebjelke.
Spennvidden ville da bli ca 7m på en 5m lang strekning.
En erfaren byggmester sier at det burde holde med å forsterke takstolene med skrulimt 12mm p30 plyfa som en trekant ned til hanebjelken på begge sider og sette forsterkede 105 vinkler med ankarskrue mellom takstol og murkrone. Dette skulle gjøre at veggene ikke risikerer å presses utover når mellomdekket forsvinner.
Virker dette rimelig? Takstolkonstruksjonen endres jo ikke uten forsterkes, spennvidden er rimelig moderat. Plyfatrekanten ville bli ganske stor og dekket er jo som sagt knapt spikret i resten av huset
Takk på forhånd!
/Viktor