Suvi5700
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Nå har vi åpnet opp litt mer.

Vi har åpnet opp litt mer nå. Det jeg trodde var bjelke hviler på lekter men forstår ikke hvordan den har med taket å gjøre. På den andre siden har jeg utd i sosialt og ikke bygg 😅 så hva vet jeg…
Men hva fint. Da skal dere sikkert kunne fikse deres åpnere planløsning. Riv i vei uten problem. Kan ikke se noen bærende del der.
Grusomt at folk er så raske her i forumet til å be dere kontakte konstruktører m.m.

Karrock
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men vad fint. Da skal dere sikkert kunne fikse dere en åpnere planløsning. Riv i vei uten problem. Kan ikke se noen bærende del der.
Forferdelig at folk er så raske her i forumet med å be dere kontakte konstruktører m.m.
Det er også trist å stå med et "raset" hus fordi noen fremmede på internett har oppmuntret en til å gå på. Å ta ordentlige bilder og se på tegninger er uansett minimum for et seriøst svar.

Det er et elemenhus. Slike er vel dessuten litt spesielle i sin oppbygging.

• Liker
NyKarin og 2 andre
  • Laddar…
J
Vegg nr 2, hvilken mener du da?

Her er andre tegninger jeg fant
I den tegningsoversikten så fantes det en nummerering i de nå fjernede tegningene..
De nye du har lagt opp er en bjelkelagstegning så den hjelper ikke..

Men i dette bildet finnes det ingen bærende bjelker eller lignende så denne delen kan du fjerne..

• Veggåpning under renovering uten bærende bjelker, med isolasjon synlig og en liten trappestige foran. Renovasjonsmateriale ligger på gulvet.
J Jansson69 skrev:
I den tegninglisten så fanns en nummerering i de nå fjernede tegningene..
De nye du har lagt opp er en dekke-tegning så den hjelper ikke..

Men i dette bildet finnes ingen bærende bjelker eller lignende så denne delen kan du ta bort..
Jeg forstår. Takk.
Vi har alltid fått høre at veggen er bærende 😅
Vet du hva det er for noe opp mot veggen, det med hull i? Og hvorfor man har satt regler i regler som ikke er forankret i taket?

J
Jeg forstår. Takk.
Vi har alltid hørt at veggen er bærende 😅
Vet du hva det er for noe opp mot veggen, det med hull i? Og hvorfor man har satt lekter i lekter som ikke er forankret i taket?
Den øverste lekten med hull i er hammerbåndet for veggen er ikke stolpene festet i denne?

Er dette bare masonit eller hva er dette?

• Hullete trebjelke med to plater under, sannsynligvis masonitt.
J Jansson69 skrev:
Den øverste regelen med hull i er hammarbandet for veggen, er ikke stolpene festet i denne?

Er dette bare masonit eller hva er dette?
1. Nei, tror ikke det.
2. Ingen anelse 😅🤷🏼‍♀️

J
1. Nei tror ikke det.
2. Ingen anelse 😅🤷🏼‍♀️
Om du kjenner på de brune små skivene, løsner de?

Karrock
J Jansson69 skrev:
Den øverste regelen med hull i er hammarbandet for veggen er ikke stolpene festet i denne?

Er dette bare masonitt eller hva er dette?
Det der er vel masonitt fra sidene i sønderslagne elementer? Enten som en del i opprinnelig montering, eller når vegghullet ble bygd. Elementhus er ikke regelstammer.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Suvi5700
Karrock Karrock skrev:
Det er også kjedelig å stå med et "rast" hus fordi noen fremmede på internett har oppmuntret en til å kjøre på. Å ta ordentlige bilder og se på tegninger er uansett minimum for et seriøst svar.

Det er et elemenhus. Sånne er vel dessuten litt spesielle i sin oppbygning.
Absolutt, er enig med deg. Har ikke sagt noe annet heller før nettopp. Da hun postet flere bilder.

J
Karrock Karrock skrev:
Det der er vel masonitt fra sidene i sønderslåtte elementer? Enten som en del i opprinnelig montage, eller når vegghullet ble bygget. Elementhus er ikke regelstammer.
Ja så er det!

J
Ja det er masonit som reglar..

Karrock
Er det denne veggen?
Plantegning av en leilighet med et blått håndtegnet markert område i veggen mellom stue og soverom.

Jeg ville ha bygget en avstivning rundt det nye hullet for sikkerhets skyld. Det er ikke tydelige bærende deler på bildene, men om det hullet er bygget av forrige eier trenger det ikke være riktig gjort. Den store grå bjelken og platevirkningen kan ha båret opp det ok.
En ny løsning med største mulig bjelke som har støtte oppover mot den med masse hull i, og nedover på ben av to bjelker per side blir ikke dyrt, og vil ikke skade selv om det kanskje ikke er nødvendig.

Tenk på at takets element kan være skjøtet rett over originalveggen.

Ps. Jeg har bodd i et elementhus med samme original planløsning.... Byggeår 1955

- Så huset har altså kjeller og inngangsplan? Ingen andre etasje?
- Hvilken helling på taket har dere? Er det fagverkstakstoler?

Spennvidden er ca 7.2 m ifølge dine vedlagte tegninger - hvis takstolene skal være frittbærende (spesielt med tanke på at huset er fra 1950-tallet) så bør disse være fagverkstakstoler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.