1.216 lest ·
45 svar
1k lest
45 svar
Åpne opp deler av bærende del
Ja jeg arbeider som bygningskonstruktørA Alexandra Nilsson1 skrev:
Om du tar noen bilder i hullet så blir det lettere å avgjøre om veggen faktisk er bærende eller ikke. (forutsatte at den var det). Om du har konstruksjonstegninger blir det lettere å avgjøre om veggen faktisk er bærende.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 422 innlegg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2.422 innlegg
Men det "brune" ser jo ut som at det har vært en åpning akkurat der tidligere.
Så trenger ikke en bærende vegg å ha en 'bjelke'.
Jeg har bygget bærende vegger med vanlige stendere.
Riktignok fikk veggen stående stendere på 45cc, kortlinger imellom og så bestod gesimsen av to stendere med 90 graders vridning mellom hverandre.
Så bare fordi veggen går langs huset trenger det ikke bety bærende. Bærende avhenger også av takstolkonstruksjon, spennvidde, belastning og hvor på bredden av huset veggen er. Det kan være en annen langsgående vegg som er den bærende eller så er det spredt på flere vegger.
Riktignok fikk veggen stående stendere på 45cc, kortlinger imellom og så bestod gesimsen av to stendere med 90 graders vridning mellom hverandre.
Så bare fordi veggen går langs huset trenger det ikke bety bærende. Bærende avhenger også av takstolkonstruksjon, spennvidde, belastning og hvor på bredden av huset veggen er. Det kan være en annen langsgående vegg som er den bærende eller så er det spredt på flere vegger.
Ja, jeg har snakket med tidligere eier av huset, og det brune der (som er dekorplast 😅) er en tidligere åpning, så akkurat der er det jo ikke bærende. Tenker jeg.P PappasHammare skrev:Men det "brune" ser jo ut som at det har vært en åpning akkurat der tidligere.
Riktignok fikk veggen stående stendere på 45cc, kortlings imellom og så bestod murkransen av to stendere med 90 graders vridning imellom hverandre.
Bare fordi veggen går langs huset trenger ikke bety bærende. Bærende avhenger også av takkonstruksjon, spennvidde, belastning og hvor på bredden av huset veggen er. Det kan hende det er en annen langsgående vegg som er den bærende, eller så er det fordelt på flere vegger.
Skrem nå ikke Alexandra ved å overdrive dette.BirgitS skrev:
Hvis åpningen skal gjøres bredere, trengs en ny kraftigere bjelke og nye søyler til den. For å få riktige dimensjoner til dem, trenger en byggkonstruktør å gjøre beregninger ut fra snøsone, takkonstruksjon, takbelegg, vekt ovenfra osv.
At en åpning ikke lenger trengs et annet sted på veggen påvirker ikke.
Ja men takk, nå satt jeg og kikket på tegningen nøye og fikk det ikke til med hvordan vår entréplan er bygget. Den er over kjelleren vi skal rive 😅 Men jeg finner dessverre ikke slik dokumentasjon om veggene i entréplan.J Jansson69 skrev:
Ta bort tegningen fra innlegget for den er irrelevant for din vegg..A Alexandra Nilsson1 skrev:
For vegg nr:2 er bærende for gulvet deres, så jeg mistenker at dere har selvbærende takstoler på entréetasje og da er ikke veggen dere river bærende..
Vegg nr 2, hvilken mener du da?J Jansson69 skrev:
Her er andre tegninger jeg fant
Nå har vi åpnet opp litt mer.
Vi har åpnet opp litt mer nå. Det jeg trodde var bjelke hviler på lekter men forstår ikke hvordan den har med taket å gjøre. På den andre siden har jeg utb i sosialt og ikke bygning 😅 så hva vet jeg…K K0nstruktören skrev: