J
A Alexandra Nilsson1 skrev:
Yes!
Jeg ser et hammarband og en overligger i materialet 45x70 stemmer det om du måler og så platetetting, ser ingen bjelke det er vel tomt bak veggplaten?

Blev jo dog katastrofal bild men om man kikar på orgi

er du konstruktør tro? 😅 vi har alle tegninger fra når huset ble bygget.
Ja jeg arbeider som bygningskonstruktør :).
Om du tar noen bilder i hullet så blir det lettere å avgjøre om veggen faktisk er bærende eller ikke. (forutsatte at den var det). Om du har konstruksjonstegninger blir det lettere å avgjøre om veggen faktisk er bærende.

Suvi5700
J Jansson69 skrev:
Ser ingen bjelke i det hele tatt?
Ser ikke jeg heller. Og er veggen langs husets langside så er den nok ikke bærende.
Begynn å ta ned all gips og ta deretter nytt bilde

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Suvi5700
Er det ikke det som er bak tregreien på den lille åpningen vi har laget øverst? 😅🙈
Nei, ser ikke sånn ut

P
Men det "brune" ser jo ut som at det har vært en åpning akkurat der tidligere.

Så trenger ikke en bærende vegg å ha en 'bjelke'.
Jeg har bygget bærende vegger med vanlige stendere.
Riktignok fikk veggen stående stendere på 45cc, kortlinger imellom og så bestod gesimsen av to stendere med 90 graders vridning mellom hverandre.

Så bare fordi veggen går langs huset trenger det ikke bety bærende. Bærende avhenger også av takstolkonstruksjon, spennvidde, belastning og hvor på bredden av huset veggen er. Det kan være en annen langsgående vegg som er den bærende eller så er det spredt på flere vegger.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men det "brune" ser jo ut som at det har vært en åpning akkurat der tidligere.

Så trenger ikke en bærende vegg å ha en 'bjelke'.
Jeg har bygget bærende vegger med vanlige stendere.
Riktignok fikk veggen stående stendere på 45cc, kortlings imellom og så bestod murkransen av to stendere med 90 graders vridning imellom hverandre.

Bare fordi veggen går langs huset trenger ikke bety bærende. Bærende avhenger også av takkonstruksjon, spennvidde, belastning og hvor på bredden av huset veggen er. Det kan hende det er en annen langsgående vegg som er den bærende, eller så er det fordelt på flere vegger.
Ja, jeg har snakket med tidligere eier av huset, og det brune der (som er dekorplast 😅) er en tidligere åpning, så akkurat der er det jo ikke bærende. Tenker jeg.

• Liker
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Hvis åpningen skal gjøres bredere, trengs en ny kraftigere bjelke og nye søyler til den. For å få riktige dimensjoner til dem, trenger en byggkonstruktør å gjøre beregninger ut fra snøsone, takkonstruksjon, takbelegg, vekt ovenfra osv.

At en åpning ikke lenger trengs et annet sted på veggen påvirker ikke.
Skrem nå ikke Alexandra ved å overdrive dette.

• Liker
Huddingebo
  • Laddar…
Suvi5700
Ja jeg har snakket med tidligere eiere av huset og det brune der (som er dekorplast 😅) er en tidligere åpning, så akkurat der er det jo ikke noe bærende. Tenker jeg.
Så bra.

Ifølge gamle tegninger er det en bærende vegg utført med grunnmursavretting som bærende vegg
Ikke bærende vegg utført med….
Var det tom

J
Men den tegningen viser kjeller, er veggen du skal rive i kjelleren eller etasjen over?

J Jansson69 skrev:
Men den tegningen viser kjelleren, er veggen du skal rive i kjelleren eller etasjen over?
Ja men takk, nå satt jeg og kikket på tegningen nøye og fikk det ikke til med hvordan vår entréplan er bygget. Den er over kjelleren vi skal rive 😅 Men jeg finner dessverre ikke slik dokumentasjon om veggene i entréplan.

J
Ja men takk, nå satt jeg og kikket på tegningen nøye og fikk ikke til det med hvordan vår entréplan er bygd. Den er ovenfor kjelleren vi skal rive 😅 Men finner dessverre ikke sånn her dok om veggene i entréplan.
Ta bort tegningen fra innlegget for den er irrelevant for din vegg..
For vegg nr:2 er bærende for gulvet deres, så jeg mistenker at dere har selvbærende takstoler på entréetasje og da er ikke veggen dere river bærende..

J Jansson69 skrev:
Ta bort tegningen fra innlegget for den er irrelevant for din vegg..
For vegg nr:2 er bærende for deres gulv, så jeg mistenker at dere har selvbærende takstoler på inngangsetasjen og da er ikke veggen du river bærende..
Vegg nr 2, hvilken mener du da?

Her er andre tegninger jeg fant

Veggen nr 2, hvilken mener du da?

Her er andre tegninger jeg fant

• Arkitekttegning av en bygning med mål og detaljer for fundament og badromsgulv, inkludert monteringsretninger og materialspesifikasjoner.
  • Arkitekttegning av et bunnplan med rom som stue, soverom, hall, bad og kjøkken, målt til 64,1 m².
  • Byggtegning av grunnmur med detaljer om grunnmursavjämning, bærekjellervegg, og ikke-bærende kjellerinnervegg, inkludert spesifikasjoner.
Nå har vi åpnet opp litt mer.
K K0nstruktören skrev:
Ja, jeg arbeider som byggnadskonstruktör :).
Om du tar et par bilder i hullet så blir det lettere å avgjøre om veggen faktisk er bærende eller ikke. (forutsatte at den var det). Om du har konstruksjonstegninger blir det lettere å avgjøre om veggen faktisk er bærende.
Vi har åpnet opp litt mer nå. Det jeg trodde var bjelke hviler på lekter men forstår ikke hvordan den har med taket å gjøre. På den andre siden har jeg utb i sosialt og ikke bygning 😅 så hva vet jeg…

• Trebjelker og en delvis åpen vegg med ledninger og utskjæringer for stikkontakt i et oppussingsprosjekt.
  • Veggen er delvis revet med synlige bjelker og isolasjon. Planker og materiale ligger på gulvet, og en hvit trappestige står ved siden av rusk.
  • Vegg med treverk og isolasjon, noen deler av treverket er fjernet, viser blanding av ulike materialer. Deler av gipsplater er fjernet fra strukturen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.