84.021 lest ·
51 svar
84k lest
51 svar
Åpen peis - mure, lecastein eller hva?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Greia er at nå for tiden bygger "ingen" en vanlig åpen peis. Uten man bygger en omramming til en peisinnsats, som jo i virkeligheten er en komplett ovn som man gjemmer inni en åpen-peis-lignende omramming.ktm250 skrev:
Så hvordan får peisinnsatsen installeres?
Kan tenke meg at litt gipsplater kan være nok, men det bør fremgå av monteringsanvisningen.
Joho, vi har en murt peis for koselig belysning. Murt i tegl hele veien opp. Dobbelmantlet. Pusset også pipen. Elsker å se ilden, høre hvordan det spraker og kjenne duften.
Og i sjøboden har vi også en murt peis med to piper, en for badstuen og en for peisen der vi har en innsats. Skorsteinsfeieren som godkjente spikene sa at det var lenge siden han hadde sett skikkelig murede peiser i tegl. Han kalte dem peisenes Rolls-Royce.
Og i sjøboden har vi også en murt peis med to piper, en for badstuen og en for peisen der vi har en innsats. Skorsteinsfeieren som godkjente spikene sa at det var lenge siden han hadde sett skikkelig murede peiser i tegl. Han kalte dem peisenes Rolls-Royce.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Bra, merk vel at jeg skrev nå bygger "ingen" en vanlig åpen peis, med ingen i anførselstegn. Hvilket betyr nesten ingen som du forstår.Hemmakatten skrev:
At man ikke bygger konvensjonelle åpne peiser er jo fordi de har så ødeleggende dårlig virkningsgrad. Man vil jo oftest også få litt varmeutbytte fra veden, ikke bare lys og "stemning".
Men gratulerer med din koselige peis!
Spørsmål: Hvordan er en dobbeltmantlet åpen peis murt i tegl konstruert? Hva gjør "dobbeltmantelen" for nytte?
Åpne peiser med rør rett ut har bedrøvelig virkningsgrad. De ble totalt foreldet allerede på slutten av 1800-tallet. Mer enn 100 år senere skal vi la dem bli en bedrøvelig parentes i historien.
De hører sammen med en boligstandard med stadig snø på gulvet innenfor døren og is i vannbøtten om morgenen.
En riktig åpen peis med sirkulasjonskanaler kan derimot gi noenlunde med varme.
Slike peiser murer man med teglstein og leirmørtel og det er en hel vitenskap å få trekk i sirkulasjonskanalene og så må den som fyrer vite hvordan man stiller inn begge spjeldene riktig.
Dessverre er det ikke så mange nåtidsmennesker som kjenner til denne typen, men jeg vet i alle fall to murere som bygger dem i henhold til tradisjonell modell.
De hører sammen med en boligstandard med stadig snø på gulvet innenfor døren og is i vannbøtten om morgenen.
En riktig åpen peis med sirkulasjonskanaler kan derimot gi noenlunde med varme.
Slike peiser murer man med teglstein og leirmørtel og det er en hel vitenskap å få trekk i sirkulasjonskanalene og så må den som fyrer vite hvordan man stiller inn begge spjeldene riktig.
Dessverre er det ikke så mange nåtidsmennesker som kjenner til denne typen, men jeg vet i alle fall to murere som bygger dem i henhold til tradisjonell modell.
Sist redigert:
Gjenopptar en gammel tråd.
Jeg planlegger å bygge en pizzaovn av leca blokker med en bunn av ildfast tegl.
Det var tanker rundt dette tidligere her i tråden, hvordan tenker man nå?
Pizzaovnen skal stå utendørs, er det noen ulemper med denne løsningen?
Jeg planlegger å bygge en pizzaovn av leca blokker med en bunn av ildfast tegl.
Det var tanker rundt dette tidligere her i tråden, hvordan tenker man nå?
Pizzaovnen skal stå utendørs, er det noen ulemper med denne løsningen?
Klikk her for å svare