Mikael_L
EmMi skrev:
Ok. Ja vi har insett att det måste bli forsterkning i platen. Har hørt at det kan gjøres på to måter. Enten gjennom celleplast som har høyere kvalitet (XPS) eller at man legger 100 isolasjon ytterligere, stemmer det?
Nja.. jeg anser at man tar bort 100 isolasjon + armerer litt ekstra der, så platen blir tykkere der. Gjerne komplettert med XPS også.

Eller?

EmMi skrev:
Hvilke elementer anser du som vanskeligst i oppsettet av skorsteinen og selve ildstedet?
-Støping er morsomt (overdekning og ny betongplate...utført i romjulen 2005).

-Montering av innsats og pipe var ikke så vanskelig - mest tungt - lego i full skala.

-Muringen gjorde jeg ikke selv, så det kan jeg ikke kommentere. Det ser riktignok ganske enkelt ut, men det pleier å bety at det er ganske vanskelig. Tungt er det i alle fall.

-Pussingen - overlegen vanskeligst. Får man ikke tak i en nøyaktig pusser så er jo hele synsinntrykket ødelagt.

-Forrige uke fikk vi ENDELIG steinplatene til ovnen. Dessverre var de ikke korrekt saget så der blir det tilbakesending. Vi har ikke malt ovnen ennå, for det blir litt komplementeringspuss når steinplatene er på plass.

Takk for rådet, vi skal jo gjøre en del selv og ta hjelp for en del. Så det er kanskje bra å få hjelp med selve konstruksjonen (så den ikke raser sammen), samt synlig puss. Hvordan er det med selve skorsteinen over tak, utsiden av huset da, vanskelig? Den må sikkert utformes på en korrekt måte?

Hva har dere brukt for innvendige rør?

Vi har en schiedel Steel 60-pipe som går hele veien opp. Dette på grunn av at vi har trær nær pipen. Schiedels Steel-60-konstruksjon er godkjent å ha 0 mm til brennbart. Skorsteinen som synes på taket er en trekasse som er kledd med metall.

Her er sjakten gjennom overetasjen:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/augusti/2003-08-24/IMG_1900.jpg

Her monteres trekassen på taket som senere kles med metall:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/augusti/2003-08-24/IMG_1903.jpg

Inni skorsteinen rommes både avtrekkskanal til kjøkkenet og ildstedets Schiedel-pipe. Her monterer jeg avtrekkskanalen:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_augusti/09-07/web/IMG_3722.jpg

Metallkledd men uten tak:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_september/09-19/web/IMG_3753.jpg

Her ser man innsatsen og schiedel-pipen... Imellom er det en stump uisolert rør fordi schidelelbendene var så dyre. Vi trenger ikke isolerte rør inni selve peisen.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/06_augusti/web-23/IMG_7478.jpg

Her ser man peisen med to støpte betongbjelker i konstruksjonen. Vær oppmerksom på at vi har en plate minerit i taket. Etter at bildet ble tatt la vi også >10 cm mineralull der oppe og deretter ble siste skift murt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/06_september/web/IMG_7563.jpg

Åhh, interessant. Sjaktet på overetasjen har dere bygget med trestendere, har dere murt rundt om deretter eller dekket med annet materiale? Kun murt på underetasjen rundt kasetten?

Er kasset, er det en sånn med luke som går oppover? Hva er det for merke på den? Liker når det er mye glass og lite kanter som dekker. Hadde jo helst hatt en helt åpen ild, men det fungerer dårlig... Får man spørre hvordan prisbildet på deres løsning ser ut, kassetten og materiale for muring, bjelker osv?

Vi har bare murt den delen som vises i stuen. Man kan jo si at det er litt av en falsk peis siden det ikke finnes en murt skorstein hele veien opp. Over stuen er det bare en sjakt som er bygget av trestokker. På overetasjen ser det ut som en vanlig vegg (dvs osb og gipsplate).

Innsatsen - eller omramningspeisen - heter Spartherm Varia CH, og døren heves opp. Det er en eneste glassplate uten metallhjørner. Derav den høye prisen. Glassplaten er ikke billig (vi vet, for vi sprakk glasset. Godt man har husforsikring). Den importeres av Natureline i Sverige Natureline.se. Dessverre er den veldig dyr i Sverige, så vi kjøpte den i Polen ca. 20.000 billigere. Transporten kostet ca. 1000 kr. Joda, vi hadde ingen typegodkjennelse, men med en pragmatisk feier så bygger man rett og slett peisen som om det var en åpen ildsted (10 cm luft bak peisen, og en 12 cm tykk brannvegg av murstein bak. Dessuten har vi en minerittplate bak brannveggen).

Pris på materialet har jeg spesifisert ganske bra i mitt første innlegg i denne tråden. I tillegg kommer arbeidskostnaden, som er veldig variabel avhengig av HVEM som gjør hva. Vi har gjort ganske mye, men en murer har vel jobbet 3-5 dager med muring og 3-5 dager med pussingen...kanskje.

Ja, selvfølgelig, beklager, du hadde jo allerede spesifisert! Perfekt, da får man et bilde av totalbeløpet.

Kan hvem som helst kjøpe materiale fra Polen, eller trenger man private kontakter der?

Ja, jeg har for meg at jeg har sett på en eller annen Spartherm, og de har ligget rundt 32-48 000 kroner.

Materialet for deg gikk på rundt 6175:- (ca 9675:- om man regner på 8:-/teglestein)
Da har du murt opp til taket, takhøyde 2,5m.

Vi har høyere takhøyde, rundt 4.1 meter, spørsmålet er om man må mure helt opp eller om man kan jukse litt de siste 2 meterne på samme måte som du gjorde på overetasjen? Vi kommer til å måtte mure på overetasjen også da vi har en åpen peis der med. Antar jeg. Spørsmålet er om man kanskje ikke trenger å mure opp hele underetasjen også for bæringen av åpenpeisen på overetasjen? Riktignok trenger vi nok en ståldrage eller limtredrager i tilknytning til åp-peisen for å holde opp overetasjen, men den kan man vel ikke ta ned vekten av den øvre åp-peisen, eller? Denne drageren trenger kanskje ikke gå helt opp, men slutte under mellomgulvet...

Shit...hvor lite man kan...

Man kan nok gjøre på flere måter, men mye henger jo på konstruksjonsløsninger. Der må dere nok konsultere en konstruktør som har erfaring med ildstedsbygging.

Liber har en bok som heter Murning M5 Åpne peiser ISBN:978-91-47-01268-8.
Der finner du litt byggrelatert informasjon om hvordan en peis bygges med tegl.

Hvordan var det med Polen, kan hvem som helst kjøpe derfra eller må man ha private kontakter?

Det er bare å dra ned og handle... typ. Jeg kjøpte ovnen herfra:
Haginz - i landsbyen Zukowo, ca en mil fra Gdansk.

Jeg mailet eieren Hubert Hinc og avklarte en del før reisen til Polen. Senere dro vi på en shoppingtur hvor vi også besøkte Hubert. Da vi kom hjem igjen, bestilte vi ovnen.

Hubert fikset også frem en pall med murstein. Når både ovn og murstein var på plass i Zukowo, ble CHartwig (transportfirma) kontaktet, og senere kom alt hjem til oss med Schenker. Schenker-sjåføren var alt annet enn glad for hvordan polakkene laster murstein på en pall. Her i Norge er mursteinspallene latterlig små sammenlignet med Polen :-).

Her ligger Zukowo:
http://world.maporama.com/idl/mapor..._zoomToFit=0&MD_size=500x380&GC_addressCode=0

Mellom Gdansk og Gdynia finnes en gammel by som heter Sopot. Veldig hyggelig sted. Anbefales å bo og feriere der en uke i kombinasjon med byggematerialshopping.

Jeg har vært i Polen, men det var noen år siden, men vi var i traktene Gdansk og Gdynia... Ja, kanskje på tide å dra ned dit igjen da. Vi bor jo i Västernorrland, så det blir jo et stykke å dra... og frakte. Men man tør ikke bestille uten å ha vært der før?

Jo, jeg ville våge... Så er det jo bare spørsmålet om motparten vil gjøre forretning på den måten. Hubert hadde ikke noe problem med det. Jeg hadde dog flere ærend i Polen, så vi svingte innom Zukowo for å få litt mer personlig kontakt.

Er det godkjent å mure opp med leca?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.