Når jeg jobbet som murer var det fulltegl som gjaldt i røykkanalene, fasadestein var ikke godkjent. Tror det er feieren man skal sjekke med for å få de eksakte reglene.
Orket ikke lese alle innleggene så jeg vet ikke om du har fått svar på det ennå, men i ovnen på det venstre bildet så er den øvre delen av en plate, malt med samme farge som pussen på den nedre delen. Har venner som har akkurat en slik.
Det er ikke godkjent å mure leca der røyk og varme skal gå, men andre deler av en ovn kan være i leca som bare skal være for syns skyld.
Men dette er jo informasjon som du har tatt ut av luften. Henvis gjerne til kilde! Bare fordi du har jobba som murer, trenger det jo ikke bety annet enn at du har stablet teglstein.
Jeg har litt vanskelig for de der privat utformede standardene som skjules bak dyre innlogginger. (Ja, jeg er ikke naiv og forstår at man vil beskytte seg mot konkurranse ved å få våre sikkert velmenende myndigheter til å jobbe med ikke-transparente standarder og øke regelrotet så det passer bransjens allerede etablerte selskaper.)
Men det går bra å se i åpne BBR for å se problemene med Leca.
BBR 5:425 Skorsteiner går igjennom en del krav og LECA har mangler på tetthet og bestandighet.
Det er rett og slett for porøst og slipper igjennom gasser. Tetner man det med pussing på begge sider så har man fortsatt problemet at varmen vil over tid få pussen til å sprekke og falle av, og da tar seg branngassene inn i lecastrukturen. Et tredje problem er at leca er sementbundet - og sement har ikke godt av å bli utsatt for høye temperaturer over tid, f.eks. inne i ildstedet. Det smuldrer og mister bæreevne.
Jeg har feieren her på fredag for å besiktige min egen skorstein (dog i stålplate), men jeg kan jo for moro skyld bare sjekke litt hva de går på i dag, det kan jo ha kommet noen nye regler som rett og slett kullkaster min gamle kunnskap.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.