Holdt på å legge nytt gulv i låven i sommer, men noen ting kom i veien. Nå tenkte jeg fortsette og montere stolpeskoene en dag hvor temperaturen ikke er kaldere enn -3c https://www.jemfix.se/ankarmassa-k2-fix/6120/9056617/
Det er jo tydelig at den kan brukes ned til -5c. Men er det nok at det har gått 360min under disse forholdene? La oss si at det blir -15c i en uke deretter, påvirker dette det, eller er det greit? Like greit å spørre karene her på forumet. Jeg er ikke erfaren i det hele tatt når det kommer til dette.
Takk på forhånd!
Hei.
Presisering, temperaturen som er angitt på ankerlimet refererer til innertemperaturen på materialet du forankrer i, altså betongen om du forankrer i betong.
Sørg for å oppbevare massen slik at massens temperatur holder romtemperatur før injisering. En kald masse er ekstremt vanskelig å jobbe med og påvirker herdetiden. Det finnes spesielle vintermasser, de er ofte noe dyrere, velg et kvalitetsmerke, det er forskjell på masse og masse.
Takk så mye Roffe! Har oppbevart ankermassen innendørs. Det er ikke vintervarianten. Ingen super stress med å begynne å bygge egentlig, men hadde ønsket å ha en tørrbadstue og flytte treningsstudioet til det nye gulvet i stedet. Bygge et lite rom inne i låven der jeg kan starte en radiator når det er veldig kaldt!
Spørsmål:
Er det kun herdetiden som blir lengre basert på betongens temperatur? Rent hypotetisk, går det an å bruke det ved -20c bare at det tar veldig lang tid?
Venter nok til tidlig vår likevel, for det er litt morsommere å fikse da. Bygde et nytt gulv i låven i sommer, så slik ble det (Får bli "snekkerigulv" isteden)
Stod og trente i -7c her om dagen med hansker, og det var sånn passe...
Jeg er ikke den som er den men hendene gjorde fryktelig vondt! xD
Hei.
Jeg er ikke kjent med akkurat din masse. Men generelt, så handler det om to ting, arbeidstid og herdetid.
Arbeidstid er hvor lang tid du har på deg til å trykke i det du skal feste og kunne gjøre korrigeringer. Herdetiden handler om når du kan belaste.
Temperatur og fuktighet påvirker begge. Mer fuktighet og lavere temperatur gir lengre arbeidstid og lenger herdetid.
Dessuten, hvis du velger å jobbe i et materiale som er fuktig, vil du få problemer med å få ut støvet fra hullet. Det er viktig å få ut støvet, da det påvirker vedheftingen og i forlengelsen styrken, så ikke slurv med dette. Blåse eller pusse ut støvet fungerer når det er tørt. Er det veldig fuktig, kan det bli slik at du må skylle det ut, hvilket gjør at du må kontrollere at din masse tåler, i prinsippet, vannfylte hull. Dette er ganske vanlig for ankermasse, men gjelder ikke alle.
Hei.
Jeg er ikke kjent med akkurat din masse. Men generelt, så handler det om to ting, arbeidstid og herdetid.
Arbeidstid er hvor lang tid du har på deg til å trykke i det du skal feste og kunne gjøre korrigeringer. Herdetiden handler om når du kan belaste.
Temperatur og fuktighet påvirker begge. Mer fukt og lavere temperatur gir lengre arbeidstid og lengre herdetid.
I tillegg, hvis du velger å jobbe i et materiale som er fuktig, vil du få vanskeligere for å få ut støvet av hullet. Det er viktig å få ut støvet, da det påvirker vedheften og i forlengelsen styrken, så ikke slurv med dette. Å blåse eller børste ut støvet fungerer når det er tørt. Er det veldig fuktig, kan det hende du må spyle det ut, noe som gjør at du må sjekke at massen din tåler, i prinsippet, vannfylte hull. Dette er ganske vanlig for ankermasse, men gjelder ikke alle.
Okei, jeg kjøpte den på jemofix. Men jeg venter til våren uansett! Takk for den detaljerte infoen ellers.
At støv skal unngås har jeg lest om, men bra at du poengterer det igjen. Jeg skal være ekstra nøye med dette momentet!
Tenkte å spørre om et ytterligere råd angående gulvet jeg skal bygge
Jeg tenkte å feste bjelkeskoene i disse 45x220 bjelkene. Skal monteres med ordentlige franske treskruer, nå sitter det bare en i, og det er midlertidig. I midten har jeg støttet opp med distanser og underlagsbrikker som tåler 3000 kg.
Den andre siden er i tømmer, så jeg tenkte å feste bjelkeskoene rett i dem (om mulig).
Saken er at det er gliper mellom hver tømmerstokk.
La oss si at bjelkeskoen havner sånn eller enda verre. Finnes det noe jeg kan fylle sprekken med? Eller må jeg sette opp en 45x220 bjelke på denne siden også?
Antagelig sette en regel langs hele veggen, ellers kanskje sette en rektangulær plate av kryssfiner bak bjelkeskoen. Så mange skruer som mulig drar du noen gjennom både bjelkesko-kryssfiner-tømmer, men hvis det er som på ditt eksempelbilde dessuten noen gjennom kryssfiner-den nedre tømmerstokken.
Si at bjelkeskoen havner slik eller enda verre. Finnes det noe jeg kan fylle i sprekken med? Eller må jeg sette opp en 45x220 regel på denne siden også?
Du har valgt en liten bjelkesko. De større modellene har både større og flere hull. Får du flere hull så kan du dra fransk eller konstruksjonsskrue på flere punkter og oppnår likevel tilstrekkelig holdbarhet selv om noen av hullene er i sprekken.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.