1.738 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Angrepet rupanel, tak nybygd attefallshus
Hva tenker dere når dere ser disse bildene?
Råspont som stikker ut under takåsen, eller hva det heter. Et bilde fra hver gavl.
Som dere ser er noen av råspontbordene angrepet av svartmugg. Andre ikke. I tillegg kan dere se at noen av bordene midt i det aller svarteste har helt hvite ruter, som ikke er angrepet. Veldig mystisk.
Dessuten kan dere se at lengst inne mot fasadeveggen, der de svarte angrepne bordene møter veggen, er det ikke alltid svart helt inn, men hvitt. Er bekymret for at råsponten er angrepet også lenger inn, men siden det er hvitt der råspont møter vegg tenker jeg at det kanskje ikke trenger å være så. Håper ikke..
Hva kan dette komme av? Er taket feilbygd på en eller annen måte, slik at fukt har trengt inn ovenfra? Men hvorfor da bare på visse planker? Er et skråtak, høyst lengst fremme og skråner deretter nedover. Er et platetak på nybygd attefallshus. Under plater finnes råspont med takpapp over, så plater.
Kan det være så enkelt som at noen av bordene er av en treslag med en viss kvalitet som gjør at nettopp disse lettere blir angrepet av mugg? Vet at det er normalt med svartmugg på utsiden av hus, men dette ser så merkelig ut… Hva gjøre?
Takk på forhånd!
Råspont som stikker ut under takåsen, eller hva det heter. Et bilde fra hver gavl.
Som dere ser er noen av råspontbordene angrepet av svartmugg. Andre ikke. I tillegg kan dere se at noen av bordene midt i det aller svarteste har helt hvite ruter, som ikke er angrepet. Veldig mystisk.
Dessuten kan dere se at lengst inne mot fasadeveggen, der de svarte angrepne bordene møter veggen, er det ikke alltid svart helt inn, men hvitt. Er bekymret for at råsponten er angrepet også lenger inn, men siden det er hvitt der råspont møter vegg tenker jeg at det kanskje ikke trenger å være så. Håper ikke..
Hva kan dette komme av? Er taket feilbygd på en eller annen måte, slik at fukt har trengt inn ovenfra? Men hvorfor da bare på visse planker? Er et skråtak, høyst lengst fremme og skråner deretter nedover. Er et platetak på nybygd attefallshus. Under plater finnes råspont med takpapp over, så plater.
Kan det være så enkelt som at noen av bordene er av en treslag med en viss kvalitet som gjør at nettopp disse lettere blir angrepet av mugg? Vet at det er normalt med svartmugg på utsiden av hus, men dette ser så merkelig ut… Hva gjøre?
Takk på forhånd!
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 077 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.077 innlegg
At enkelte bord ser annerledes ut kan skyldes at de var av dårligere kvalitet fra starten, eller har ligget ytterst/øverst i en sånn der beskyttet haug. Alt er nok gran uansett.
All maling mugner i viss grad under fuktsesongen. Det skal vel dekkmales i sommer, og da anbefaler jeg muggvask før. Så vidt jeg vet må ikke dette være et tegn på byggefeil.
All maling mugner i viss grad under fuktsesongen. Det skal vel dekkmales i sommer, og da anbefaler jeg muggvask før. Så vidt jeg vet må ikke dette være et tegn på byggefeil.
Men hvorfor disse "hvite rutene" på enkelte planker, midt i alt det svarte? Ser nesten ut som rektangulære ruter. Burde det ikke vært svart også der, uansett byggefeil eller annen kvalitet på treverket?Karrock skrev:
At visse bord ser annerledes ut kan skyldes at de var av dårligere kvalitet fra begynnelsen, eller har ligget ytterst/øverst i en sånn der beskyttet haug. Alt er nok gran uansett.
All maling mugner i viss utstrekning i fuktig sesong. Det skal vel dekkmales til sommeren, og da anbefaler jeg muggvask før. Så vidt jeg vet må ikke dette være tegn på byggefeil.
De 'hvite rutene' er nok merker etter strøet/ ribben som har ligget mellom treverket da det ble tørket.S Slottsfrun skrev:
Kan rutene være der det har ligget strø i trelastpakken?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.422 innlegg
Det er vanlig at det blir sånn, og det er ingen fare, men kanskje ikke så moro. Jeg tror det skyldes at enkelte planker har mer fuktighet eller næring og blir utsatt for muggsopp (umulig å unngå) under lagring, men jeg vet egentlig ikke.
Er alt korrekt bygget, vil rupanelet tørke gjennom våren/sommeren, og da er problemet borte.
Er alt korrekt bygget, vil rupanelet tørke gjennom våren/sommeren, og da er problemet borte.
Nei, det synes jeg ikke du skal bekymre deg for.S Slottsfrun skrev:
Den råspont som får synlig svartmugg er nok sommeravvirket og ovnstørket, skal man minimere muggrisikoen trenger man å ha vinteravvirket modent tømmer saget senest i mars og gjerne lufttørke det på tradisjonelt vis, det finnes det nok ingen industriell produsent av råspont som tilbyr.
Inne hadde vært urovekkende, ute=så kan det bli…. Vask av i sommer og mal. Bor dere utsatt kan det vokse på igjen. Selv har jeg et hus ved en stor fjord, og fuktigheten sliter hardt, må vaske etter et par år hvis man vil ha det flekkfritt.
Klikk her for å svare