1.692 lest ·
1 svar
2k lest
1 svar
Angående dampsperre i isolerte oppvarmede deler i garasje?
Hei
Jeg har en garasjebygging der et lager (1) og en hagestue (2) er isolerte og oppvarmede (frostfritt) under de kaldere månedene. Jeg vil nå også isolere garasjen (3). Har også et sykkelskur (4) som kommer til å forbli uisolert. Hvor trenger jeg å sette dampsperre? Jeg innser at det trengs på vegg A, B og C. Men skal det også settes dampsperre på garasjesiden av vegg D og E? Burde jeg ha en dampsperre også på lagersiden av vegg F?
Gul = isolering
Blå= Dampsperre
Jeg har en garasjebygging der et lager (1) og en hagestue (2) er isolerte og oppvarmede (frostfritt) under de kaldere månedene. Jeg vil nå også isolere garasjen (3). Har også et sykkelskur (4) som kommer til å forbli uisolert. Hvor trenger jeg å sette dampsperre? Jeg innser at det trengs på vegg A, B og C. Men skal det også settes dampsperre på garasjesiden av vegg D og E? Burde jeg ha en dampsperre også på lagersiden av vegg F?
Gul = isolering
Blå= Dampsperre
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Egentlig skal du bare sperre mellom varmt og kaldt, dvs. vegger mellom varmt-varmt skal ikke sperres, det fører heller til økte risikoer om du av en eller annen grunn ikke har det 100% tett og tilfeldigvis får inn fukt der (da er det jo sperrer på begge sider)L Ludde L skrev:Hei
Jeg har en garasjebyggning der et lager (1) og en vinterhage (2) er isolerte og oppvarmede (frostfritt) under de kaldere månedene. Jeg vil nå også isolere garasjen (3). Har også et sykkelbod (4) som vil forbli uisolert. Hvor trenger jeg å sette dampsperre? Jeg innser at det trengs på vegg A, B og C. Men skal det også settes dampsperre på garasjesiden av vegg D og E? Bør jeg ha en dampsperre også på lagersiden av vegg F?
Gul = isolering
Blå= Dampsperre
Jeg hadde brukt dampbrems, som tillater fuktvandring ut av veggen hvis den kommer inn, det er bra om du f.eks. i fremtiden vil kaldstille garasjen eller bare ha frostfritt. Og jeg hadde bare satt ny slik mot kalde rom/yttervegger.
Er det mye arbeid å gjøre om, så hadde jeg latt de veggene som nå havner mellom varmt-varmt - det burde uansett kunne vandre ut litt fukt om den ene siden i det minste er åpen så det burde gå bra.
Så i ditt tilfelle hadde A+B+C blitt kledd med dampbrems (ikke sperre). Absolutt ikke D, E ,F
Er det slik at du bytter litt hvilke rom som er kaldere/varmere osv. så kanskje man burde vurdert å bytte til dampbrems i alle vegger og kanskje hygroskopisk isolering også. På den annen side virker det å være litt overdrevet hvor følsomt det der er. Jeg har ikke sett mange katastrofeeksempler, uten at det er så nøye handler trolig mest om at det i moderne hus er veldig tykk isolering. En garasje isolerer du rimeligvis ikke like mye (kanskje bare 95-145 mm?)
Klikk her for å svare