Hei,

Jeg vil rive vegg mellom stue og kjøkken. Huset er et Borohus fra 1986.

Vet at jeg har fagverkstakstoler, men er disse selvbærende over hele spennvidden på huset? Merk vedlagte tegning, som betegner midtveggen som bærende i punkt 6? Det går også en "Okmur" under denne veggen i krypkjelleren.

Trenger jeg laste av med bjelke eller er det bare å slå ned? Jeg tenker at i garasjen er de ikke avlastet, noe som burde tilsi at det er fritt frem, men man kan ikke være for sikker :)

Takk for svar!

• Detaljert bygningstegning av takkonstruksjon med takstolforklaring fra Bjerking Ingenjörsbyrå, datert 1984. Inneholder måle- og materialspesifikasjoner.
  • Byggtegning av et Borohus fra 1986, viser detaljer om bærende vegger og takstoler samt merknader om konstruksjon og mål. Markerer midtvegg som bærende.
  • Plantegning av et Borohus fra 1986 som viser romfordeling, inkludert kjøkken, stue og soverom, med markerte bærende vegger og mål.
P
R RobinGunnar skrev:
Hei,

Jeg vil rive veggen mellom stue og kjøkken. Huset er et Borohus fra 1986.

Vet at jeg har fagverkstakstoler, men er disse selvbærende over hele spennvidden på huset? Merk vedlagt tegning, som omtaler midtveggen som bærende i punkt 6? Det går også en "Okmur" under denne veggen i krypkjelleren.

Trenger jeg å laste av med bjelke eller er det bare å slå ned? Jeg tenker at i garasjen er de ikke avlastet, noe som burde tale for at det er fritt frem, men man kan ikke være for sikker :)

Takknemlig for svar!
Hva som går å tyde fra tegningene så er den bærende, men dine takstoler har ingenting støtte i midten så det blir litt motstridende opplysninger..
Normalt i enetasjes hus så er fagverkstoler selvbærende...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.