Hei!
Kona er på krigsstien, nå skal mexiteglet bort... eller?
Det er en oppholdsrom i skråning, altså halvt nedgravd, som har en mexiteglvegg, jeg gjetter i dekorativt øyemed.
Egentlig frykter jeg at den veggen er en del av den bærende konstruksjonen?
Noen som har peiling på byggteknikken på 70-tallet, ble det bygget innervegger i mexitegl som også var bærende? Eller er det bare dekorativt? så jeg kan rive teglsteinen og bygge en ny innervegg med isolasjon, tre og gips...
Det er også en muret peis som vi planlegger å fjerne og erstatte med noe i nyere design. Pipa er murt på utsiden av huset så jeg er ganske sikker på at selve murtovnen ikke bærer opp pipa... blir nok en lang byggtråd når jeg først setter i gang...
/C
Oftest tror jeg at mexisteinshusene har en bærende trekonstruksjon og en fasade av mexistein. Hvordan ser de andre ytterveggene i kjelleren ut, er de like tykke som den aktuelle veggen som du vil rive?
Hva slags himling er det i peisestuen? Er betonghvelvet synlig, eller er det et nedhengt tak?
Hei, jeg oppfatter det som betonghvelvet synes direkte. De klassiske tverrgående stripene i taket som markerer grensen mellom de ulike modulene synes i hvert fall... Taket er 30-40 cm tykt lettbetong med rundjern uten riller som armering. (måtte kutte bort et armeringsjern da jeg skulle trekke en kabelstamme opp til loftet)
hmmm, stålregel, våtromsgips og ikke-organisk isolasjon... virker å være løsningen når jeg har googlet rundt... Blir lettere med kabeltrekking m.m i veggen da...
Det er en hel del nettverk og strøm som skal trekkes fram...
Lurer på hvor mange m3 søppel en m2 mexistein blir... kan bli å leie en container...
Alternativet er å frese spor for alle kabler & pusse veggen jevn. Spørsmålet er hva som går fortest og er enklest... Kan ikke påstå at jeg er mesteren av bredsparkling direkte...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.