Skal bytte et vindu på et hus i sånn der porøs blåbetong. Vinduet er 150 cm bredt og over vinduet er det et skift med stein før treverket tar over. Steinen over vinduet er vanlige blokker og altså ingen bjelke og har bare hvilt på vinduet så det har jo såklart blitt masse sprekker der fugene er. Holdfastheten er nok ikke noe problem da det er en kraftig trebjelke over og vinduet har tre midtposter.
Men jeg vil jo ikke gjøre samme feilen igjen og få sprekker.
Dog er problemet at den bjelken jeg skulle trenge kan være maks 17 cm høy, gjerne et par centimeter lavere. De bjelkene jeg har sett har vært 19 cm høye og 15 cm brede.
Et alternativ er jo å ta en slik bjelke og rotere et kvart omdreining? Jeg antar at holdfastheten er beregnet når den står, men jeg trenger jo nok ikke så mye holdfasthet, tenker jeg. Vil bare slippe sprekker i fasaden.
Eller har noen noen annen idé om hva man kan gjøre? Sluttresultatet skal bli puss, så det må jo være noe jeg kan pusse på.
Men jeg vil jo ikke gjøre samme feilen igjen og få sprekker.
Dog er problemet at den bjelken jeg skulle trenge kan være maks 17 cm høy, gjerne et par centimeter lavere. De bjelkene jeg har sett har vært 19 cm høye og 15 cm brede.
Et alternativ er jo å ta en slik bjelke og rotere et kvart omdreining? Jeg antar at holdfastheten er beregnet når den står, men jeg trenger jo nok ikke så mye holdfasthet, tenker jeg. Vil bare slippe sprekker i fasaden.
Eller har noen noen annen idé om hva man kan gjøre? Sluttresultatet skal bli puss, så det må jo være noe jeg kan pusse på.
Klikk her for å svare