Dags å isolere ytterveggene i det gamle huset mitt.
I dag sitter det en trefibersplate rett på stenderne.
Tanken er å rive trefiberen, isolere med to lag glassull, deretter OSB+ plate.
Gips føles så jævlig kjedelig og de fordelene som finnes angående brann spiller ingen som helst rolle da hele kåken er i tre og alle innerveggene kommer til å fortsette å være konstruert av trefiber.
Tanken med OSB-platen er selvfølgelig å lettere kunne feste opp ting og å få en litt mer stabil vegg, men hva finnes det egentlig av alternativer? Både til "2-plateløsningen" og gipsen?!
I dag sitter det en trefibersplate rett på stenderne.
Tanken er å rive trefiberen, isolere med to lag glassull, deretter OSB+ plate.
Gips føles så jævlig kjedelig og de fordelene som finnes angående brann spiller ingen som helst rolle da hele kåken er i tre og alle innerveggene kommer til å fortsette å være konstruert av trefiber.
Tanken med OSB-platen er selvfølgelig å lettere kunne feste opp ting og å få en litt mer stabil vegg, men hva finnes det egentlig av alternativer? Både til "2-plateløsningen" og gipsen?!
Tapet på huntonittplate?
Tapet på sponplate?
Malt puss?
Jeg foretrekker gips
Tapet på sponplate?
Malt puss?
Jeg foretrekker gips
Puss blir det ikke.
Om jeg skulle bruke sponplate, like greit å droppe OSB da? og bruke en litt tykkere i spon bare..
Hva er fordelene med huntonitt kontra gips? Tretex sies jo å skape bedre akustikk og varmeisolere litt, det samme med huntonitten?
Om jeg skulle bruke sponplate, like greit å droppe OSB da? og bruke en litt tykkere i spon bare..
Hva er fordelene med huntonitt kontra gips? Tretex sies jo å skape bedre akustikk og varmeisolere litt, det samme med huntonitten?
Hvis du tenker å bruke kun plater, så er det vel ikke noen spesielle fordeler med masonite kontra gips. Masonite er litt som en MDF, men uten syntetisk lim.
Tretex er bra, men klart, ikke ideelt å spikre i. Tanken er vel at man skal ha spontede planker bak både masonite og tretex.
Alternativ til gips er f.eks. spontede planker, panel og kryssfiner. Med kryssfiner og lister kan man lage boaseringer. Fancy (synes jeg), men litt pirk med listene.
Klikk her for å svare