Har i dag furutak i stuen som vi har planlagt å fjerne for å isolere etasjeskillet av forskjellige grunner. Furutaket er not/fjæret, kanskje 70mm brede "planker" og ~10mm tykke. Etasjeskillet er lektet CC60. Planlegger å sette opp gipstak, og slik jeg forstår det, skal man bruke spikerslag 28x70 med CC30 for å feste takgips.

Men siden jeg har disse "furuplankene" som blir til overs når man river ned de, vil det være mulig å sette opp de plankene i CC30 som spikerslag etter at man har isolert, eller er de altfor svake?

Alle centimeter man kan spare i takhøyde er bedre...
 
ingen? :(
 
Joda, ha tålmodighet.
Jeg er sikker på at 10 mm blir alt for spinkelt. Du kommer til å angre hvis du setter dem opp som glespanel.
 
Kaprer tråden litt: er det mulig å kjøre plyfa 12mm direkte på (under) takstoler cc 1200 og deretter gips, altså droppe glesen...

/F
 
... jeg er redd for at det kan bli slapt med den varianten også. :-(
 
Beklager min utålmodighet...
Mistenkte at de blir for svake... men 28mm glespanel og så 13mm gips føles litt for mye i et rom som i dag ikke har spesielt høyt under taket. Men det er kanskje noe man må leve med... :S

Takk Immobil
 
...eller også får du hukke deg. Å høye hæler kan du glemme. :D
 
Hehe, det er jo tross alt 237cm i takhøyde men det kommer til å merkes om man senker det 3-4cm... tror jeg iaf....
 
Mikael_L
Finnes det ingen stålregler av noe slag som erstatter gles?

De burde, teknisk sett, kunne ha litt lavere profil, kanskje ca en cm lavere.
 
Du kan jo alltid sette 45x45 på 300cc mellom bjelkelaget. Da bygger det ingenting. Men det er jo ganske mye mer arbeid. Skal selv gjøre det i kjelleren der det nå er 1,78m i takhøyde.
 
MaZtoR, vurderte faktisk det også... men som du sier så er det mer jobb. Stuen er litt mer enn 5m dyp og sikkert 10 bjelker bredt og det hadde sikkert blitt... hmmm 166st kortlinger med CC30?

Høres mye ut, kan ha tilbrakt for mye tid i solen så man regner feil...
 
En annen fundering jeg har rundt dette er jo å få en god lydisolasjon mellom etasjene. Om man skulle på innsiden av glespanelen sette gips og så gips på glespanelen. Dvs at man setter opp noen gleser og skyver inn en gipsskive 600mm bred som ligger på glesen og til sist gipsen på som vanlig når man har fått opp resterende gles.
Ville det hjelpe noe mot lyden mellom etasjene?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.