3.061 lest ·
39 svar
3k lest
39 svar
Terrassekjole, enkel fjerning/montering av planke? (Bilde)
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 898 innlegg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1.898 innlegg
Om du liker båtgreier så finnes det der ofte dobbelt-leddete bordhengsler i møblene, slik at ingenting stikker ut, f.eks. innfelt i bordplate som man vil kunne folde opp 180 grader (likt med SJ-togenes bord).P Paxman skrev:Takk for alle kreative forslag i denne tråden! Elsker virkelig forum i den forstand, man stiller et spørsmål og får en masse forskjellige forslag/svar som man kan ta med seg. Noen ganger er det løsningen man søker og noen ganger er det ting man kan ta med seg til andre ting.
Jeg tror at jeg begynner å nærme meg den løsningen jeg har hatt i hodet men ikke kunnet definere. Det heller mot stift i høyre kortende, da det er enkelt å få til så at alt linjerer. For å fixere venstre ende, og låse planken skal jeg forsøke å finne noe lignende dette:
[bilde]
Dette kalles "kvartsvarvslås", dvs et lås som vries et kvart varv for å låse og låse opp. Det gjelder bare å finne et i passende størrelse og med "riktig" type håndtak. Helst skulle jeg ønske å finne et med den type håndtak som er vanlig på båter, altså slikt som er innfelt når det ikke brukes. Vi har noen luker i altanen hvor jeg har brukt denne varianten:
[bilde]
Jeg liker ikke utstikkende ting på/rundt altanen. Man beveger seg barbent, med tynne løse klær og med bare ben...og vil ikke risikere å sette seg fast eller skrape seg opp.
Der vil man heller ikke ha noe ujevnt i overflaten.
Du trenger da ikke ta bort planken, bare folde den helt åpen for å få hullet fritt (om det funker).
Så får man låse noe i den gerede siden, kanskje en forsenket kort men grov skrue med grove gjenger som ikke mister grepet så mye (ellers går det jo an å plugge i nytt tre etter 20 år om det blir slitte gjenger.
Ja, sånne har jeg håndtert for nettopp et båtbord! Kunne virkelig være et alternativ å felle inn på innsiden av høyre delen av planken hvis jeg vil gjøre det enda mer komplisert. 😁 Får jeg bare til låsningen på venstre delen så skal jeg vurdere hengsler eller stift. 👍
Ah Ok, vanskelig å vite hva du er ute etter; Enkelt, Diskret, Skjult, Ikke utstikkende, Ikke Overkill, nøyaktige avstander mellom plankene, krever ikke Verktøy, Elegant/Inngående osv.
Da er det kanskje bare 2 slike + det innfelte håndtaket du selv vurderer.
https://www.motonet.se/produkt/pisl...EUkU6l5IxtL56-w1WM4CerFwzvJhnQtsaAqh9EALw_wcB
Da er det kanskje bare 2 slike + det innfelte håndtaket du selv vurderer.
https://www.motonet.se/produkt/pisl...EUkU6l5IxtL56-w1WM4CerFwzvJhnQtsaAqh9EALw_wcB
Du, de der var ikke dumme i det hele tatt! Det burde jo gå an å feste hondelarna på stolpenes sider og handelarna på den avtakbare platen. 👍 Må bare sjekke at slangen har tilstrekkelig plass...den kommer ut ganske nær venstre stolpe på grunn av filterpumpens plassering...og den går ikke an å flytte.
Medlem
· Blekinge
· 12 529 innlegg
De ruster raskt.
Klikk her for å svare