Jeg er en sånn som ikke alltid søker enkleste løsning, men gjerne litt mer elegante/innviklede...for det er gøy. 😃
Jeg synes du skal satse på en elektromagnet, det er ikke enkelt som mitt tidligere forslag og det gir deg jo mulighet til å lese opp, utvikle og prøve deg fram til en eksklusiv løsning
Sett fire stifter i planket og tilsvarende rør på innsiden. Kone til spissene på stiftene og gjør hullene faset. Sett dem svakt nedadgående, dvs planket tres på "ovenfra" og glir inn på plass. Lag dem i rusttrekt, og smør dem inn av og til når du uansett skal inn i luken.
Sett fire stift i planken og tilsvarende rør på innsiden. Kone spissene på stiftene og fase hullene. Sett dem svakt nedlatende dvs planken tres i "ovenfra" og glir inn på plass. Gjør dem i rustmotstandsdyktig materiale og smør dem inn nå og da når du uansett skal inn i luken.
Stift funderte jeg litt på, men bare i høyre kortende som deretter går inn i faste planken til høyre. (Det som kanskje ikke kommer så godt fram på bildet er at alle bord er gjæret i hjørnet, noe som begrenser løsningen av løse brettet til rett ut.)
Da trenger jeg bare å ordne med en feste i venstre ende. En ting som surrer i hodet er den typen lås som finnes innen flyindustrien, der man trykker på en greie som popper ut og som man deretter vrir på for å kunne åpne en inspeksjonsluke eller tankrør. Har imidlertid ingen anelse om hva slike kalles, og om de engang finnes i varianter for Ola Nordmann-forbrukere. 😁
Stift funderade jeg litt på, men bare i høyre kortenden som så går inn i faste planken til høyre. (Det som kanskje ikke fremgår så godt på bildet er at alle plankene er geret i hjørnet, noe som begrenser løsningen av den løse planken til rett ut.)
Da trenger jeg bare å ordne med en festing i venstre ende. En ting som snurrer i hodet er den typen av lås som finnes innen flyindustrien, der man trykker til på en greie som popper ut og som man så vrir på for å kunne åpne en inspeksjonsluke eller tankrør. Har dog ingen anelse om hva slike kalles, og om de i det hele tatt finnes i varianter for Svenne Banan-forbrukere. 😁
Kjenner meg mye tvilende til at de ikke skulle ruste der jeg trenger å ha mine...men magnetsporet er uansett fristende av flere grunner. Man bør vel kunne spraye litt rustbeskyttelsesfarge på magneter. 🤔
Om du har noen gamle harddisker å slakte (bare testet med store, 3,5 tommer) inneholder de magneter som er sterke nok til at man kan omslutte dem i noe som beskytter. Jeg teipet fast et par på innsiden av et lokk og tullet deretter med å henge opp en glasskrukke under takrennen.
Stift funderte jeg litt på, men bare i høyre kortende som så går inn i faste planken til høyre. (Det som kanskje ikke fremgår så bra på bildet er at alle bord er gjæret i hjørnet, noe som begrenser løsningen av løse bord til rett utover.)
Da trenger jeg bare ordne med en feste i venstre enden. En ting som surrer i hodet er den typen lås som finnes innen luftfartsindustrien, der man trykker på en greie som popper ut og som man senere vrir på for å kunne åpne en inspeksjonsluke eller tankrør. Har dog ingen anelse om hva slike kalles, og om de engang finnes i varianter for Svenne Banan-forbrukere. 😁
Gjæren har vel ingen betydning uten det er sprekken ovenfor som avgjør hvor mange graders helling du kan ha på stiftene? Du kan også gjære innsiden på bordet hvis det er trangt.
Hvorfor må planken bort? Er det bare for å sette på en slange kan man kanskje lage en permanent løsning for slangen i stedet så man ikke trenger å komme til området så ofte?
Jeg gjorde store deler av skjørtet på vårt deck avtakbar. Bygde moduler som sitter med en A2 8x80 konstruksjonsskrue som har T40 skalle hver 1,2m. Ingenting som forstyrrer eller stikker ut. Let å løsne og sette tilbake.
Takk for alle kreative forslag i denne tråden! Elsker virkelig forum i den sammenhengen, man stiller et spørsmål og får en masse forskjellige forslag/svar som man kan ta med seg. Noen ganger er det løsningen man søker, og noen ganger er det ting man kan ta med seg til andre ting.
Jeg tror at jeg begynner å nærme meg den løsningen jeg har hatt i hodet, men ikke kunnet definere. Det heller mot stift i høyre kortende, da det er enkelt å få til slik at alt linjerer. For å fikse venstre ende, og låse planken skal jeg prøve å finne noe lignende dette:
Dette kalles "kvartslaglås", dvs en lås som vris et kvart slag for å låse og låse opp. Det gjelder bare å finne en i passende størrelse og med "riktig" type håndtak. Helst skulle jeg ønske å finne en med den typen håndtak som er vanlig på båter, altså sånt som er innfelt når det ikke brukes. Vi har noen luker i terrassen der jeg har brukt denne varianten:
Jeg liker ikke utstående ting på/rundt terrassen. Man beveger seg barbent, med tynne løse klær og med bare ben...og vil ikke risikere å sette seg fast eller skrape seg opp.
Jeg trenger litt hjelp til å finne en løsning for enkelt å kunne løsne/sette tilbake en planke i vår altan-skjørt. Inni skjørten bor filterpumpen til vårt lille basseng, og når filteret trenger å spores tilbake, må planken på bildet fjernes for å få på slangen som leder bort det skitne vannet.
Som vist på bildet sitter planken med fire vanlige terrasse-skruer i dag. Jeg liker ikke den løsningen, fordi trekantskrue som skrus inn og ut av treverk vil før eller senere gjøre hullene for store. Det krever også at jeg henter skrutrekker med riktig bit hver gang jeg vil ta bort planken.
Jeg føler at det må finnes en bedre måte å feste planken på slik at den sitter som den skal, men som likevel gjør det enkelt å fjerne den. Magneter har blitt foreslått for meg, men det er vanskelig å finne riktig styrke, og de har en tendens til å ruste, så det frister ikke så mye.
Noen som har en god idé?
[bilde]
Vil det funke med den løsningen jeg har brukt siden barndommen med fuglekasser, dvs at du et sted har en trebit med oppovervendt skråskåret innover, slik at man enkelt får løs trestykket dersom man drar oppover?
Ville det fungere med den løsningen jeg har laget siden barndommen med fuglekasser, altså at du et sted har en trebit med oppoverspiss skråskåret innover, slik at man enkelt får løs trestykket hvis man drar oppover?
Mener du som Thomas_Blekinge tipsa om i innlegg #26?