Da har det blitt tid for å bygge terrasse.
Siden terrassedøren sitter veldig lavt og det er fylt opp ganske høyt rundt huset, er det ikke plass til en solid bjelke + gulvbjelker + terrassebord, det bygger rett og slett for mye i høyden.
Min planlagte løsning er at i stedet for en bjelke nærmest huset, stabler jeg opp med plater, og da må jeg dessverre gjøre det på hver gulvbjelke.
I forkant er bakken litt lavere, og der får jeg inn en bjelke uten at det havner under bakkenivå.
For den fremre bjelken blir det dimensjonen 45 x 145 mm og for gulvbjelkene 45 x 170 mm. Terrassebordene blir 28 x 120 mm.
Ifølge den dimensjoneringstabellen jeg har funnet, skal dette være ok, men jeg vil være veldig takknemlig om noen kunne dobbelsjekke eller komme med øvrige innspill. Jeg er fullt klar over at dette ikke er den klassiske metoden
Siden terrassedøren sitter veldig lavt og det er fylt opp ganske høyt rundt huset, er det ikke plass til en solid bjelke + gulvbjelker + terrassebord, det bygger rett og slett for mye i høyden.
Min planlagte løsning er at i stedet for en bjelke nærmest huset, stabler jeg opp med plater, og da må jeg dessverre gjøre det på hver gulvbjelke.
I forkant er bakken litt lavere, og der får jeg inn en bjelke uten at det havner under bakkenivå.
For den fremre bjelken blir det dimensjonen 45 x 145 mm og for gulvbjelkene 45 x 170 mm. Terrassebordene blir 28 x 120 mm.
Ifølge den dimensjoneringstabellen jeg har funnet, skal dette være ok, men jeg vil være veldig takknemlig om noen kunne dobbelsjekke eller komme med øvrige innspill. Jeg er fullt klar over at dette ikke er den klassiske metoden
Jeg antar at du mener at jeg skal skru fast en bærelist i husfasaden, men det er ikke plass til det. Dessuten vil spennet da bli for langt, da får jeg jo 3400 mm spenn og det innebærer vel at jeg trenger tre bærelist så det ender vel med mer arbeid enn hva denne løsningen innebærer. Dog så ville en slik løsning bli ultrastabil =)pellepite skrev:
Nå håper jeg på at min løsning skal bli stabil den også ;-)
Hvor stabilt det blir avhenger jo ganske mye av hvor "stabil" grunnen er under platene.
God drenering = ingen problem.
Men hvis du får plass med 45x170 bjelker, hvordan kan det da være at du ikke får plass med en bjelke på fasaden? Bjelken kan jo sitte i nivå med gulvbjelkene.
God drenering = ingen problem.
Men hvis du får plass med 45x170 bjelker, hvordan kan det da være at du ikke får plass med en bjelke på fasaden? Bjelken kan jo sitte i nivå med gulvbjelkene.
Grunnen under platene er grus og stein, så det føles som et godt utgangspunkt.titanium skrev:
45x170 bjelkene vil mestadels havne under fasaden, et alternativ ville vært å senke de enda mer og skru fast i betongplaten, men jeg føler meg ikke helt komfortabel med å stå og dundre på med hammerboret der, kantelementet kanskje sprekker eller jeg kanskje skader den vannbårne gulvvarmen. Men den største ulempen med den løsningen er at da må jeg grave ut enda mer i forkanten på terrassen.
Det er såpass lavt at med min nåværende løsning vil likevel den fremre bærelinjen delvis havne under bakkenivå. Nå håper jeg at det er tilstrekkelig godt drenert for at det ikke skal ligge vann i det grøfta jeg tenker å grave for bærelinjen.
Klikk her for å svare