Hei

Vurderer å bygge huset mitt med en utealtan over stuen og da er mitt spørsmål om en luftspalte
må være mellom takisolasjonen over rommet og undertaket, pappen, lekter, imp. terrassebord.

Hva kan skje hvis jeg dropper den?

Erik

Det kommer an på. Har du et diffusjonsåpent undertak oppå råsponten trengs det ingen luftspalte, ellers er det nødvendig for at råsponten skal kunne tørke ut hvis den blir fuktig.

Over rusponten blir det underlagspapp + takpapp lagt i asfalt, taket skal jo være vanntett under trallgulvet.

Et materiale kan være vanntett og diffusjonsåpent samtidig. Sammenlign med Gore-Tex i klær og sko.

Rickard.
Takpapp er såklart tett, det eneste tettesjiktet som jeg vet er diffusjonsåpent er pvc-duk, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig åpent for å være egnet i en slik konstruksjon.

Hva er hensikten med å hoppe over?

Jeg har på en jobb laget tak med papp uten luftspalte med en uvanlig konstruksjon og om det kommer til å fungere eller ikke gjenstår å se.

Erfaringene med diffusjonsåpne undertaksduker er vel ikke udelt positive, derimot finnes det studier som viser at det da går an å bygge uten luftspalte selv om isolasjonsmaterialet er mineralull. Med lav helling på yttertaket kan det være vanskelig å få en luftspalte direkte under rupanelet til å fungere bra. Det er mulig å bygge mer kompliserte takløsninger hvor luftingen skjer mellom isolasjonslagene der isolasjonen nærmest rupanelet er fukttransporterende. Det trengs imidlertid mer rom for en slik løsning.

Hensikten med å droppe luftspalten er at terrassehøyden med kiler i to retninger + luftspalten bygger ca: 450mm, noe som medfører nivåforskjell fra gulvet i andre etasje med innv. trapp 3 trinn som følge, noe som innebærer både ekstra kostnader og den uønskede nivåforskjellen.

Takk for svar.

Rickard.
Diffusjonsåpent undertak ser jeg ikke som en løsning da de krever et luftet yttertak som bygger mer og er uegnet (komplisert) å bygge terrasse på.

Jeg ville hevde at 20 mm lufting er bedre enn ingenting og jeg kan ikke helt akseptere at det skulle ødelegge så mye. Men på den andre siden forstår jeg fortsatt ikke helt situasjonen.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Diffusjonsåpen undertakduk ser jeg ikke som en løsning da de krever et luftet yttertak som bygger mer og er upassende (komplisert) å bygge terrasse på.

Jeg vil hevde at 20mm lufting er bedre enn ingenting og jeg kan ikke helt akseptere at det skulle ødelegge så mye. Men på den annen side forstår jeg fortsatt ikke helt situasjonen.
Får nok satse på løsningen med en luftspalte og kiler for å være på den sikre siden, hva er det du ikke forstår Rickard?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.