Bowman
Krille-72 Krille-72 skrev:
Takk for tipset. Det skal jeg sjekke ut. Husk at det som er superenkelt for noen å lære seg er betydelig vanskeligere for andre…:crysmile:
Det er et morsomt og bra program om man er litt nysgjerrig så lærer man seg fort. Man kan få tak i det gratis, ingen piratversjon eller så, men det er litt klønete å finne ut. Det er sketchup Make 2017. https://forums.sketchup.com/t/sketchup-make-2017-download-links/74172 Klikk på: Skjermbilde av et foruminnlegg som beskriver hvordan du laster ned SketchUp Make 2017 for ikke-kommersiell bruk, med lisensavtale og systemkrav. Velg gjerne engelsk versjon da det er lettere å lære seg gjennom guider osv fra www. Man kan bruke dette uten lisens, men må klikke på "start using Sketchup" i stedet for "free pro trial osv" Også etter 30 dager. Lykke til!

Til TS, følger med spenning da jeg holder på med å lage en lignende terrasse med. Har ikke riktig dine Sketchup skills, men man lærer seg :)

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Det tar litt pilling før man kommer inn i det, men når man først er over første terskelen så blir det gøy å modellere i sketchup. Finnes nettbasert gratisversjon. Man kan jo bli hvor detaljrik som helst, her er bolter for skruvregeln mot kjellerveggen.
[bilde]

Men det jeg sliter med nå er dimensjoneringen av den dekkede delen, som senere kanskje kan tenkes å bli glasset inn. På svensk trä får jeg bare at alt inkludert hele terrassen må bygges i limtre.. blir ikke helt klok der.

På bildet er det 95x95 stolper med en 45x195 som overligger. Tenkte så å ha 45x170 på c/c1200 å legge plastraken på. Må kanskje opp i 190mm på overliggeren?

[bilde]
Utrolig hvor pen og detaljrik tegningen er. Det der skal jeg virkelig ta tak i når tiden finnes. Har måttet skamme meg over mine håndtegnede skisser i 20 år (jeg lover. Det er katastrofe) så folk ville nok blitt forbauset om jeg klarte å få frem så pene skisser.

Ang. Ditt spørsmål om stolper og overliggere så ser jeg ikke hvor stor spennvidden er på overliggeren. Det er jo ikke sånn at det ikke vil holde med 45x195 på overliggeren, men hvis spennvidden er for stor vil 195:en bøye seg med årene. I så måte er limtre overlegen.
Skal du nå glasse inn opp til overliggeren, så ville jeg anbefale trykte limtredragere som overliggere.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Det er et morsomt og bra program om man er litt nysgjerrig så lærer man seg fort.
Man kan få tak i det gratis, ingen piratversjon eller så, men det er litt klurigt å finne ut av.
Det er sketchup Make 2017.
[lenke]
Klikk på:
[bilde]
Velg gjerne engelsk versjon da det er lettere å lære seg gjennom guider osv fra www.
Man kan bruke dette uten lisens, men må klikke på "start using Sketchup" i stedet for "free pro trial osv"
Også etter 30 dager.
Lykke til!

Til TS, følger med spenning da jeg holder på med å lage en lignende terrasse med.
Har ikke helt dine Sketchup ferdigheter, men man lærer seg :)
Toppen, nå slipper jeg sitte i webversjonen! :love:(y)

Noen få tips som tar en ganske langt i sketchup.
  • Begynn alltid å tegne på basislinjen (rød akse)
  • Modeller delene for seg som egne komponenter og sett deretter sammen til helheten
  • Lær deg "move/copy" & "rotate" verktøyet ordentlig. (det er med move man kan lage løpende kopier på x mål eller x antall på et gitt mål. Gjerdepinner, eller terrassebord eks.) Veldig nyttig på først og fremst terrassemudellering.

Bra tutorial for multiplisere og dele:

• Liker
Krille-72 og 1 annen
  • Laddar…
Bowman
Toppen, nå slipper jeg sitte i webversjonen! :love:(y)

Noen få tips som tar en ganske lang vei i SketchUp.
  • Start alltid å tegne på basislinjen (rød akse)
  • Modeller delene hver for seg som egne komponenter og sett dem deretter sammen til helheten
  • Lær deg "move/copy" & "rotate"-verktøyet ordentlig. (det er med move man kan lage løpende kopier på x mål eller x antall på et gitt mål. Gjerdepinner, eller terrassebord f.eks.) Veldig nyttig spesielt for terrassemodellering.

Bra tutorial for multiplisere og dele: [media]
Bra tips, en grunnarbeid for å lage komponenter (eller laste ned dem fra 3D warehouse og justere dem) så bruker man move og move+copy. Har akkurat kommet dit, da går det lettere og raskere.
Det jeg sliter litt med fortsatt er å få alt til å sitte sammen, men det finnes sikkert en lett løsning for å "lime sammen" ting når man finner ut av det.

Bowman Bowman skrev:
Det er et morsomt og bra program om man er litt nysgjerrig, så lærer man seg fort.
Man kan få tak i det gratis, ingen piratversjon eller så, men det er litt klurigt å finne ut av.
Det er sketchup Make 2017.
[lenke]
Klikk på:
[bilde]
Velg gjerne engelsk versjon da det er lettere å lære seg gjennom guider osv fra www.
Man kan bruke dette uten lisens, men må klikke på "start using Sketchup" i stedet for "free pro trial osv"
Også etter 30 dager.
Lykke til!

Til TS, følger med spenning da jeg holder på med å lage en lignende altan også.
Har ikke helt dine Sketchup skills, men man lærer seg :)
Takk for tipset. Skal virkelig sjekke opp dette. Ble litt svett med en gang når du skrev at du ikke hadde oppnådd samme skills som TS…:rofl:

• Haha
Bowman
  • Laddar…
Utrolig hvor pen og detaljrik tegningen er. Det der skal jeg virkelig ta tak i når tiden finnes. Har måttet skamme meg over mine håndtegnede skisser i 20 år (jeg lover. Det er katastrofe) så folk ville nok blitt overrasket om jeg klarte å få til så pene skisser.

Angående spørsmålet ditt om stolper og overligger så ser jeg ikke hvor stor spennvidden er på overliggeren. Det er ikke det at det ikke vil holde med 45x195 på overliggeren, men hvis spennvidden er for stor vil 195:en bøye seg med årene. Fra det perspektivet er limtre overlegent.
Skal du nå glasse inn opp til overliggeren ville jeg anbefale trykkimpregnerte limtrebjelker som overligger.
Spennvidden mellom stolpene er ca 3500mm. Jeg vil ha så få stolper som mulig for å kunne ha åpnebare glasspartier. Men som du sier er nok spennvidden for stor. Limtre og grovere stolper (120x120mm). Men da må jeg sannsynligvis bruke separate pilarer for stolpene?

Bowman
Takk for tipset. Skal virkelig sjekke opp dette. Ble litt svett med en gang når du skrev at du ikke hadde oppnådd samme ferdigheter som Ts…:rofl:
Men jeg begynte å rote med det for et par dager siden bare. Er man nysgjerrig og har grunnferdigheter med datamaskiner så lærer man seg det. Så kan man velge hvor nøye man skal være, det avhenger litt av hvordan man er som person, men man kan lett snø seg inn i detaljene med :)

Satt med det for flere år siden dog og laget tegninger på en knivsliper, så jeg husker litt for øvrig. :)

• Liker
Krille-72 og 1 annen
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Bra tips, et grunnarbeid for å lage komponenter (eller laste ned dem fra 3D warehouse og justere dem) så bruker man move og move+copy. har akkurat kommet dit, da går det lettere og raskere.
Det jeg surrer litt med fortsatt er å få alt til å sitte sammen, men det finnes sikkert en lett løsning for å "lime sammen" tingene når man finner ut av det.
Det gjør man med Group (marker alle, høyreklikk og make Group). Da kan du flytte hele gruppen.

Samme hvis man skal ha flere planker i forskjellige versjoner. Man lager en grunnplanke, f.eks. en terrassebord og gjør den til en komponent. Så kan du kopiere den og høyreklikke og velge make unique. Da kan du endre lengde osv. på den uten at den første endres.

• Liker
Bowman
  • Laddar…
Spennvidden mellom stolpene er ca 3500mm. Jeg vil ha så få stolper som mulig for å kunne få åpnbare glasspartier. Men som du sier så er nok spennvidden for stor. Limtre og grovere stolper (120x120mm) Men da må jeg formodentlig bruke separate søyler for stolpene?
Er det 3500mm så blir det beste med limtrebjelker. Sjekk hvilken størrelse på bjelken du trenger og bestem deretter stolpe. 95x95 stolper burde funke. Sjekk om du finner trykkimpregnerte stolper i limtre. Jeg vet faktisk i skrivende stund ikke om det finnes. Risikoen for at limtrestolper slår seg, er betydelig mindre. Eller så får du kjøpe limtrestolper og male.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman
Det gjør man med Group (høyreklikk og make Group). Da kan du flytte hele gruppen.

Samme om man skal ha flere planker i forskjellige versjoner. Man lager en grunnplanke, for eksempel en terrasseplanke, og gjør den til en komponent. Så kan du kopiere den og høyreklikke og velge make unique. Da kan du endre lengde osv på den uten at den første endres.
Yes de tingene er jeg med på, tenkte mer på når man setter en komponent eller gruppe mot noe annet og skal få dem til å ligge an mot hverandre. man kan trikse med musen osv, men det finnes sikkert en funksjon for å få ting "on face" typ.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Yes dom sakerna är jag med på, tänkte mer på när man sätter en komponent eller grupp mot nåt annat och skall få dom att ligga an mot varann. man kan trixa med musen osv, men det finns säkert en funktion för att få grejer "on face" typ
Jaha, ja når du bruker flytteverktøyet så er det enklest å ta tak i kanten eller et hjørne på selve objektet. Deretter drar du den til linjen/overflaten/hjørnet du vil at den skal låse til.

• Liker
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Jaha, ja när du använder move verktøyet så er det enklest å ta tak i kanten eller et hjørne på selve objektet. Så drar du den til linjen/overflaten/hjørnet du vil at den skal låse til.
Ah, så bra, skal teste meg fram med det.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Er det 3500mm så blir det beste med limtredrager. Sjekk hvilken størrelse på drager du trenger og bestem deretter stolpe. 95x95 stolper burde funke. Sjekk om du finner trykkbehandlede stolper i limtre. Jeg vet faktisk i skrivende stund ikke om det finnes. Risikoen for at limtrestolper vrir seg er betydelig mindre. Eller så får du kjøpe limtrestolper og male.
Har nå kommet et stykke i byggingen. (Støpte schanglene i høst) og satte bjelkelagene 45x190. Jeg tenkte litt om og valgte 45x170 som skruvreglar og satte disse på cc 597mm :cool: På dette valgte jeg til slutt å legge 28x120 terrassebord.

Stolpene til espalieret blir 90x90 limtre. Skal male de svarte, så vil derfor ikke ha trykkimpregnert. Til hagestuedelen valgte jeg 115x115 limtrestolper, heller ikke trykkbehandlet pga maling. Jeg vil også kjøre limtre på overliggeren 50x220 er planen. Målene mellom stolpene blir ganske eksakt 3400mm for å maksimere min eksisterende byggetillatelse.

De som har vært og sett spør om det er ok at de kryper inn under min terrasse om russerne angriper. :crysmile::crysmile::strong:

Glasspartiene kommer senere, men tenker da å kjøpe skyvepartier hos skånska byggvaror som passer den dimensjonen.

@Krille-72 & @scorp1on Hva tror dere om bæreevnen på det? Jeg ville blitt irritert om jeg underdimensjonerte og det begynner å bøye seg.. :cry:

Har nå kommet et stykke i byggingen. (Støpte pilar i høst) og satte bærelektene 45x190. Jeg tenkte om litt og valgte 45x170 som skruerammer og satte disse på cc 597mm :cool: På dette valgte jeg likevel å legge 28x120 terrassebord.

Stolpene til espalieret blir 90x90 limtre. Skal male de svarte så vil derfor ikke ha trykkimpregnert. Til hagestuedelen valgte jeg 115x115 limtrestolper, heller ikke trykkimpregnert grunnet maling. Jeg kommer også til å bruke limtre på overliggeren 50x220 er planen. Målene mellom stolpene blir ganske nøyaktig 3400mm for å maksimere min eksisterende byggetillatelse.
Har noen tips på hvor jeg kan beregne hvilken dimensjon på limtrebjelke jeg trenger for spennvidden 3400mm? Taket på terrassen vil ha ca 6* takvinkel og være ca 30m2 stort.

• Tomt hvitt bilde uten innhold.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.