Hei.

Jeg holder på å konstruere min nye terrasse. 14600x4000mm

Jeg har tenkt å støpe pilarer med justerbare stolpe-/bjelkesko i to rader med nesten 2m imellom (150x700mm pilarer). I disse legger jeg deretter 45x190mm bjelkelag. På dette skrur jeg sammen spikerlektene i henhold til bildet i 45x145mm (bildet viser feil) og fester den indre delen i min grunnmur. Bør jeg gå opp til 45x170mm i spikerlektene?

Jeg skal ha 34x145mm terrassebord på dette etterpå.

Jeg lurer også på hvordan jeg skal tenke hvis jeg ønsker å dra opp stolper og ha tak over en del. bredde 7500x4000mm. Må jeg støpe flere pilarer der, eller fungerer det med 2m mellom pilarene (tenkte i så fall å feste stolpene i bjelkelaget nær pilarene)? Hva trenger jeg i så fall å ha for dimensjon i overligger samt taklekter med tanke på snølast? Tenkte å ha 6 graders helling på taket og bor i Stockholmsområdet.

Trekkonstruksjon av terrasse med bærebjelker av tre og betongstøtter. Målinger av bjelkeplassering og avstand mellom støtter vises.

Takk for all hjelp med tanker og beregninger.

Obs. Å sette terrassen på plater er ikke et alternativ i dette tilfelle.

Sist redigert:
Virkesdimensjoneringen virker fornuftig etter min erfaring. Du har solide bjelker og fornuftig avstand mellom plintene. Spikereglenes dimensjon føles standard, bør fungere.

Hvordan du skal forankre stolper oppover, finnes det jo en del forskjellige ideer om, jeg tror det gir seg etter hvert. I noen terrassekonstruksjoner har jeg montert stolpene på plint under, i andre tilfeller ikke. Kan bli riktig stabilt uansett.

Det eneste jeg lurer på er hvorfor du skal skru fast i grunn/fasade. Aldri gjort dette og ser ingen vits med det heller. Forklar mer.

__

PS. 600 cc mellom skrue/spikeregler pleier vel å anses som det vanlige, du har litt lengre avstand. Mulig det fungerer med grovere enn standardtredekke 120 x 28, men personlig ville jeg ikke valgt å fire på cc 600 mm. Det skal være stabilt til 100 %..

Sist redigert:
  • Liker
GreenYoda og 1 annen
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Trekonstruksjonen virker fornuftig etter min erfaring. Du har solide bjelker og fornuftig avstand mellom pilarene. Dimensjonen på spikrereglene føles standard, bør fungere.

Hvordan du skal forankre stolpene oppover, finnes det jo mange forskjellige ideer om dette, jeg tror det gir seg etter hvert. I noen terrassekonstruksjoner har jeg kjørt stolpene på grunn under, i andre tilfeller ikke. Kan bli veldig stabilt uansett.

Det eneste jeg lurer på er hvorfor du skal skru fast i grunn/fasade. Aldri gjort dette og ser ingen vits med det heller. Forklar mer.
Hei, takk for ditt svar,

Grunnen til at jeg vil feste i grunnmuren er fordi jeg nettopp er blitt ferdig med dreneringen av mitt hus og vil ikke risikere større setninger langs inn. Den første pilarrekken sitter i rimelig urørt mark, og jeg forventer ikke at den skal sette seg nevneverdig.

S
Semiproffset Thiger skrev:
Hei.

Holder på å konstruere min nye terrasse. 14600x4000mm

Jeg har tenkt å støpe søyler med justerbare stolpe-/balksko i to rader med nesten 2m mellom (150x700mm søyler). I disse legger jeg så 45x190mm bjelker. På dette skrur jeg sammen spikerlektene i henhold til bildet i 45x145mm (bildet viser feil) og fester den indre delen i min grunnmur. Bør jeg gå opp til 45x170mm i spikerlektene?

Jeg skal ha 34x145mm terrassebord på dette deretter.

Jeg lurer også på hvordan jeg skal tenke dersom jeg vil trekke opp stolper og ha tak over en del. bredde 7500x4000mm. Må jeg støpe ekstra der eller fungerer det med 2m mellom søylene (tenkte evt. å feste stolpene i bjelken nær søylene)? Hva trenger jeg evt. å ha for dimensjon i overliggere samt taklekter med tanke på snølaster? Tenkte å ha 6 graders takvinkel og bor i Stockholmsområdet.

[bilde]

Takk for all hjelp med tanker og beregninger.

Obs. Å sette terrassen på plater er ikke et alternativ i dette tilfellet.
Holdfasthetsmessig er det rolig med 45x145 C24 (observer konstruksjonsvirket). Jeg ville også satt c/c 600 for sikkerhets skyld og eventuelt av praktiske årsaker. Svikt og vibrasjoner blir vanskelige å vurdere rent teoretisk selv om det ikke føles som det ville være noe problem med tanke på at du ikke har så store spennvidder, du har rimelige dimensjoner samt en forhåpentligvis god innfestning i grunnmuren.

Sist redigert:
  • Liker
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Holdfasthetsmessig er det greit med 45x145 C24 (observer konstruksjonstreet). Jeg ville også satt c/c 600 for sikkerhets skyld og evt. praktiske grunner. Svikten og vibrasjoner blir vanskelig å vurdere rent teoretisk selv om det ikke føles som det ville vært noe problem med tanke på at du ikke har så store spennvidder, du har rimelige dimensjoner samt en forhåpentligvis god innfestning i grunnmuren.
snakket med byggevarehandelen i dag som sa at 34x145 trall klarer 800cc. Tør man stole på det?

S
pratade med byggevarehuset i dag som sa at 34x145 trall klarer 800cc. Våger man stole på det?
Det gjør de sikkert, men jeg tenker mest på komforten så det er ordentlig stabilt og ikke svikter så mye.

snakket med byggevarehandelen i dag som sa at 34x145 trall klarer 800cc. Tør man stole på det?
Den klarer 80cc garantert. Bygget til meg selv i sommer, men valgte da 70 cc. Jeg kjenner absolutt ikke mer svikt med 70 cc enn hva jeg gjør med andre terrassen der det ligger 28/120 på 60 cc.

For øvrig ser konstruksjonen din stabil ut. Løsningen til taket ville jeg nok funnet ut når jeg har rammet opp alt.

Blir det ikke noe rekkverk eller trapp?

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Den klarer 80cc garantert. Bygde for meg selv i sommer, men valgte da 70 cc. Jeg føler absolutt ikke mer svikt med 70 cc enn det jeg gjør med andre terrasser hvor det ligger 28/120 på 60 cc.

For øvrig ser din konstruksjon stabil ut. Løsningen til taket ville jeg nok funnet ut når jeg har reglet opp alt.

Blir det ingen rekkverk eller trapp?
Kanon, da kan jeg være rolig angående svikten, som er det som har uroet meg.

Jo, det vil senere bli et trappetrinn ned til et lavere nivå langs hele langsiden, men den delen bygges i forbindelse med bassengbyggingen. På venstre kortside blir det et ribbe-rekkverk som går litt inn på langsiden for innsynsvern. Disse stolpene hadde jeg tenkt å feste i både bæring og skruregler, noe som burde bli stabilt nok?

På venstre kortside blir det et ribbestakitt som går inn en liten bit på langsiden
Omtrent slik

En 3D-modell av et tredekke med en vertikal gittervegg og mål i millimeter, sett fra en vinkel på betongpilarer.

Omtrent slik

[bilde]
Ser jo kanon ut. Riktig stabilt og pent.
Mest imponert er jeg av din pene tegning.:rofl:
Hva er det for et program? Er det vanskelig å lære seg programmet?

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
S
Ser jo kanon ut. Riktigt stabilt og fint.
Mest imponert er jeg av din flotte tegning.:rofl:
Hva er det for program? Er det vanskelig å lære seg programmet?
Programmet heter sketchup, super enkelt å lære seg.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Programmet heter sketchup, super enkelt å lære seg.
Takk for tipset. Det skal jeg sjekke ut.
Tenk på at det som er supersvært enkelt for noen å lære seg er betydelig vanskeligere for andre…:crysmile:

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
S
Takk for tipset. Det skal jeg sjekke ut.
Tenk på at det som er superenkelt for noen å lære seg er betydelig vanskeligere for andre…:crysmile:
Absolutt, men finnes det mange tutorials på Youtube som helst og programmet i seg er enkelt utformet så at det ikke finnes tusen forskjellige verktøy.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Absolutt, men finnes hvor mange tutorials på Youtube som helst og programmet i seg er enkelt utformet slik at det ikke finnes tusen forskjellige verktøy.
Høres bra ut. Da skal jeg virkelig forsøke å gi meg i kast med dette når anledningen byr seg. Takk igjen for tipset!

• Liker
scorp1on
  • Laddar…
Ser jo kanon ut. Riktig stabilt og pent.
Mest imponert er jeg over din pene tegning.:rofl:
Hva er det for program? Er det vanskelig å lære seg programmet?
Det tar litt pirking før man kommer inn i det, men når man først er over den første terskelen blir det gøy å modellere i sketchup. Det finnes en nettbasert gratisversjon. Man kan jo bli så detaljrik som helst, her er bolter for skruvregen mot kjellermuren.
3D-modell av en terrasse med trebjelker, skruer, og stolper, viser konstruksjonsdetaljer for byggingen mot en kjellervegg.

Men det jeg sliter med nå er dimensjoneringen av den takete delen, som senere kan tenkes innglasset. På svenskt trä får jeg bare at alt inkl. hele terrassen må bygges i limtre... blir ikke riktig klok der.

På bildet er det 95x95 stolper med en 45x195 som overligger. Tenkte så å ha 45x170 på c/c1200 for å legge plasttaket på. Må kanskje opp i 190mm på overliggeren?

3D-modell av terrassekonstruksjon i SketchUp med 95x95 stolper og 45x195 overligger. Viser rammeverk for plastrakett, inkludert dimensjoneringsdetaljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.