12.999 lest ·
24 svar
13k lest
24 svar
Alle selger ikke godkjente trapper ?? hvorfor ?? ikke ok .....
Grums Snickerifabrik AB
Sjekk ut min ytterst rebelliske trapp, den er super uakseptert men såååå stilig.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1134#post-2813740
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1134#post-2813740
Elektronikkentusiast
· skåne
· 712 innlegg
Vis som ikke pleier å følge regler slavisk, hva har det for betydning at den ikke er godkjent og ikke følger BBR?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 innlegg
Det handler vel om hva som skjer når en ulykke inntreffer. Om et barn sitter fast med hodet og blir kvalt, eller knekker nakken. Hvis vi ser bort fra at de fleste som forårsaker en slik ulykke nok har litt vanskelig for å sove en stund. Så kan det eventuelt bli rettslige etterspill.
Hvis du bygger noe som krever byggetillatelse, så kontrolleres barnesikkerheten slavisk av din KA. Da vi bygde om, hadde vi en god KA. Men i prinsipp den eneste punkt hvor han virkelig detaljstuderte, var nettopp barnesikkerhet i trappen.
Jeg bygde også en ny entrétrapp, galvanisert smijern med granittplater. Konstruktøren var veldig nøye med barnesikkerheten, smijernsbedriften som skulle sveise det sammen gjorde grundige kontroller for å sikre at barnesikkerheten virkelig er oppfylt, og KA sjekket det igjen.
Hvis du bygger noe som krever byggetillatelse, så kontrolleres barnesikkerheten slavisk av din KA. Da vi bygde om, hadde vi en god KA. Men i prinsipp den eneste punkt hvor han virkelig detaljstuderte, var nettopp barnesikkerhet i trappen.
Jeg bygde også en ny entrétrapp, galvanisert smijern med granittplater. Konstruktøren var veldig nøye med barnesikkerheten, smijernsbedriften som skulle sveise det sammen gjorde grundige kontroller for å sikre at barnesikkerheten virkelig er oppfylt, og KA sjekket det igjen.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 innlegg
Ja HVIS du har en trapp i et miljø hvor det er teoretisk umulig at et barn noen gang oppholder seg, typ inne i strålingssonen i en kjernefysisk reaktor, da er det ikke anvendelig.jonmo skrev:
Elektronikkentusiast
· skåne
· 712 innlegg
finnes det noen dom der trappprodusenter har måttet ta smellen. eller er det det samme som med strøm man fikser selv og ulykker, finnes ingen dommer.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 innlegg
Hvordan det er med trappeulykker vet jeg ikke. Men når det gjelder strøm, så finnes det ingen dommer angående korrekt men likevel ulovlig utført hjemmepul. Men det finnes en del dommer fra strømulykker, selv om den eneste jeg kan komme på nå gjaldt ikke hjemmepul, men en elektriker som gjorde noe galt. (5-åringen som døde i barnehagen, på grunn av en feilkoblet elektrisk radiator, den var feilkoblet fra fabrikken, men elektrikeren burde ha oppdaget det, og han ble derfor dømt for uaktsomt drap).
Det finnes en trappeulykke som jeg vet ble etterforsket av aktor, men vet ikke om noen ble dømt. Det gjaldt en trapp i Stockholms stadshus, der et barn kom gjennom "spilene" og falt 4 eller 5 etasjer, og døde.
Da stadshuset ble bygget, tenkte man trolig ikke seg at barn skulle oppholde seg der, det var jo bare ment for byens politikere og tjenestemenn. At det skulle åpnes opp for turistomvisninger hadde man trolig ikke i tankene da.
Det finnes en trappeulykke som jeg vet ble etterforsket av aktor, men vet ikke om noen ble dømt. Det gjaldt en trapp i Stockholms stadshus, der et barn kom gjennom "spilene" og falt 4 eller 5 etasjer, og døde.
Da stadshuset ble bygget, tenkte man trolig ikke seg at barn skulle oppholde seg der, det var jo bare ment for byens politikere og tjenestemenn. At det skulle åpnes opp for turistomvisninger hadde man trolig ikke i tankene da.
Som tidligere skrevet, det er forskjell på offentlige områder og private villaer.
Jeg er også rebell!!:
https://www.byggahus.se/forum/threa...us-inuti-ett-annat.209261/page-8#post-2780136
Men vi er to voksne uten hjemmeboende barn så om vi faller gjennom trappen eller klatrer opp på vaierrekkverket så får vi skylde oss selv...
Dessuten prioriterte vi å få inn mer dagslys i korridoren enn de gamle stallvinduene kunne gi.
;-) Mikael S
Jeg er også rebell!!:
https://www.byggahus.se/forum/threa...us-inuti-ett-annat.209261/page-8#post-2780136
Men vi er to voksne uten hjemmeboende barn så om vi faller gjennom trappen eller klatrer opp på vaierrekkverket så får vi skylde oss selv...
Dessuten prioriterte vi å få inn mer dagslys i korridoren enn de gamle stallvinduene kunne gi.
;-) Mikael S
Klikk her for å svare