12.999 lest ·
24 svar
13k lest
24 svar
Alle selger ikke godkjente trapper ?? hvorfor ?? ikke ok .....
Side 1 av 2
Fontanot og Byggera som alle selger følger ikke BBR for 5 øre
men likevel selges disse av byggmax / k-rauta / bygghemma
ja det fleste som selger trapper, hvorfor selges de i det hele tatt når man ikke får montere disse i svenske hjem
det står tydelig i BBR at
Åpningen mellom trinnene, for åpne trapper, får ikke være mer enn 10 cm. Rekkverk og spiler skal utformes så de ikke er klatrevennlige. Avstanden mellom spiler i rekkverk får ikke overstige 10 cm.
og når man ringer disse selskapene så tolker de BBR som at det står "bør" så det kan man drite i
men når man leser om det, skal man tolke "bør" som "skal"
først og fremst vil jeg høre hva dere andre har for erfaringer med dette
og så om noen vet hvor man kan kjøpe en trapp som følger reglene med målet 290 cm i høyre L-form
helst med opptrinn så man slipper åpninger større enn 10 cm og med ikke-klatrevennlig rekkverk
og som har en bredde på ca 80 cm
mvh
Fredde
men likevel selges disse av byggmax / k-rauta / bygghemma
ja det fleste som selger trapper, hvorfor selges de i det hele tatt når man ikke får montere disse i svenske hjem
det står tydelig i BBR at
Åpningen mellom trinnene, for åpne trapper, får ikke være mer enn 10 cm. Rekkverk og spiler skal utformes så de ikke er klatrevennlige. Avstanden mellom spiler i rekkverk får ikke overstige 10 cm.
og når man ringer disse selskapene så tolker de BBR som at det står "bør" så det kan man drite i
men når man leser om det, skal man tolke "bør" som "skal"
først og fremst vil jeg høre hva dere andre har for erfaringer med dette
og så om noen vet hvor man kan kjøpe en trapp som følger reglene med målet 290 cm i høyre L-form
helst med opptrinn så man slipper åpninger større enn 10 cm og med ikke-klatrevennlig rekkverk
og som har en bredde på ca 80 cm
mvh
Fredde
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Selv om vi ikke har noen trapp politiet i Sverige........I et nybygg kan man kanskje ikke ha hva som helst men ellers får man og kan ha lianer om man vil.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 050 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.050 innlegg
Det pleier vel å hete at kravene spiller en rolle først når det skjer en skade.
Når du skal ha forsikringspenger for at du har tråkket gjennom trappen og må sitte i rullestol resten av livet, kan det bli surt å oppdage at trappen ikke var godkjent.
Når du skal ha forsikringspenger for at du har tråkket gjennom trappen og må sitte i rullestol resten av livet, kan det bli surt å oppdage at trappen ikke var godkjent.
Det er litt forskjell når det gjelder private og offentlige miljøer. I offentlige miljøer ville jeg direkte si at bør-krav skal ses på som skal-krav. Når det gjelder hjemme hos folks privatboliger, er grensedragningen kanskje ikke like lett. Som noen skriver kan jo ingen straffe deg om du installerer en lian i stedet for en trapp hjemme. Og ved salg videre til neste kjøper er det neppe noen kjøper som kan hevde skjult feil og se forskjell mellom en lian og den trappen som burde ha stått der. Derimot er det uheldig, og forsikringsselskaper kan sikkert si at du får reduserte erstatninger om du skulle være uheldig å brekke beinet på grunn av din lian.
De fleste lever ikke som eremitter heller, men man har folk hjemme iblant.
Illa nok om jeg eller familien min faller fra lianen. Men da får vi på en måte skylde oss selv.
Ikke et jævla fnugg moro om det er et gjestebarn som klatrer over et rekkverk og brekker nakken.
Disse BBR-anvisningene er vel ikke skrevet for å plage folk, men for at vi skal kunne være trygge hjemme eller borte. Hva er det som føles så vanskelig med det?
Illa nok om jeg eller familien min faller fra lianen. Men da får vi på en måte skylde oss selv.
Ikke et jævla fnugg moro om det er et gjestebarn som klatrer over et rekkverk og brekker nakken.
Disse BBR-anvisningene er vel ikke skrevet for å plage folk, men for at vi skal kunne være trygge hjemme eller borte. Hva er det som føles så vanskelig med det?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 286 innlegg
Sjekk med Snickarlaget. Jeg var selv inne på å bygge en trapp, men det var ikke verdt det. Send målene, så får du tilbud på en fin godkjent trapp. (Hvis det er plass, vil si!)
Min rette med hvite vanger og eiketrinn, komplett med rekkverk mm, kostet litt over 50k.
Min rette med hvite vanger og eiketrinn, komplett med rekkverk mm, kostet litt over 50k.
BBR-anvisningene finnes der som en ansvarsgrense. Har man oppfylt gjeldende byggregler, kan forsikringsselskapet ikke gjøre annet enn å betale ut erstatning for eventuelle skader, forutsatt at de er erstatningsberettiget.
Hvis noen har bygget "feil", kan et eventuelt forsikringsselskap vurdere at det er den som har gjort feilen som skal stå som erstatningsansvarlig for skaden. Skader du deg selv, vil ikke forsikringsselskapet betale ut noen erstatning. Skader du noen andre, utgår erstatning fra ansvarsforsikring. Mangler denne, vil forsikringsselskapet betale erstatning for skade mot et søksmål mot den som har gjort feil.
Hvis noen har bygget "feil", kan et eventuelt forsikringsselskap vurdere at det er den som har gjort feilen som skal stå som erstatningsansvarlig for skaden. Skader du deg selv, vil ikke forsikringsselskapet betale ut noen erstatning. Skader du noen andre, utgår erstatning fra ansvarsforsikring. Mangler denne, vil forsikringsselskapet betale erstatning for skade mot et søksmål mot den som har gjort feil.
Som innkjøper kan jeg svare på dette. (når det gjelder offentlige miljøer) Skal det være noe skriver man skal. Skriver man bør gir man muligheten til friere tolkning. Når det gjelder trapper så er jo grunnen til bør-tekster (uten å være innsatt i akkurat trapper) at man ønsker en friere tolkning av produktet slik at utformingen skal kunne se pen ut. Det er jo bare å se på et generelt produkt med mye SKAL. Den er aldri visuelt pen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Akkurat med trapper så er det oftest estetikken som styr i dag, sikkerheten kommer langt ned på skalaen i mange tilfeller. Et hjem i dag skal være pent å se på, funksjonaliteten har forsvunnet helt i kravspesifikasjonen.....
Forskriften sier at trapper, ramper osv. skal utformes slik at risikoen for barneulykker begrenses.
Når kravet om 100 mm åpning mellom trinnene er et generelt råd, kan man oppfylle dette på andre måter som anses å være likeverdige.
Å ignorere et bør-krav kan man ikke gjøre uten å finne en annen løsning som anses likeverdig. I dette tilfellet virker det vanskelig å løse på annen måte. Brr har klart oppgitt at åpninger større enn 100 mm kan barn komme seg gjennom.
Definisjon av generelt råd.
Et generelt råd angir hvordan noen kan eller bør gå frem for å oppfylle en bindende regel i lov, forskrift eller bestemmelse. Et generelt råd er en anbefaling hvor en metode eller løsning presenteres. Men hvis man velger å ikke følge det som er angitt i det generelle rådet, skal man kunne vise at de bindende reglene likevel oppfylles.
Et generelt råd kan myndigheter skrive uten å ha en fullmakt så lenge det generelle rådet faller innenfor myndighetens virksomhetsområde. Et generelt råd kan skrives direkte til en lov, forskrift eller bestemmelse.
Når kravet om 100 mm åpning mellom trinnene er et generelt råd, kan man oppfylle dette på andre måter som anses å være likeverdige.
Å ignorere et bør-krav kan man ikke gjøre uten å finne en annen løsning som anses likeverdig. I dette tilfellet virker det vanskelig å løse på annen måte. Brr har klart oppgitt at åpninger større enn 100 mm kan barn komme seg gjennom.
Definisjon av generelt råd.
Et generelt råd angir hvordan noen kan eller bør gå frem for å oppfylle en bindende regel i lov, forskrift eller bestemmelse. Et generelt råd er en anbefaling hvor en metode eller løsning presenteres. Men hvis man velger å ikke følge det som er angitt i det generelle rådet, skal man kunne vise at de bindende reglene likevel oppfylles.
Et generelt råd kan myndigheter skrive uten å ha en fullmakt så lenge det generelle rådet faller innenfor myndighetens virksomhetsområde. Et generelt råd kan skrives direkte til en lov, forskrift eller bestemmelse.