Skal gjøre om rommet der oljetanken sto og funderer på hva jeg skal ha på veggene. Veggene i dag er pussede, men funderer hva man skal ha for et akvarierom. Kommer jo ikke til å bli at jeg skyller og søler på veggene, men noe beskyttelse vil jeg ha. Kommer til å være ventilasjon utsug i rommet
Pusset rom med plass til oljetank, sparklet vegg. Hjørne med vannrør og hvit boks, mulig fremtidig akvarierom, betonggulv og ventilasjonsuttak.
Sluk og vann finnes på plass
Tips

Sist redigert:
Kommer til å være et rom for saltvannsakvarium!

Ingen med tips eller idéer?!

silikatfarge? veggene tar ikke skade av vann...

Høres ut som om samme byggteknikk som for en vaskerom ville passe.

kvistarn2 skrev:
silikatmaling? veggene tar ikke skade av vann...
Nei det blir ikke noe vann på veggene vannet skal være i akvariet :)

Fred vom Jupiter skrev:
Høres ut som om samme byggeteknikk som for en vaskerom skulle passe.
Og det er?

Takk på forhånd

Alle vegger er innvendige vegger så ingen ut mot bakken.

Ifølge bkr

Regler vaskerom BBV 10:1
BBV
Byggkeramikkrådets bransjeregler for våtrom

2.4 Øvrige rom
I toaletter, vaskerom og rom med varmtvannsbereder skal gulvet forsynes med tettsjiktsystem av folietype (VTgF) eller øvrig godkjent tettsjiktsystem (VTg). Tettsjikt skal dras opp på vegg min 50 mm.

2.5 Tetthetsklasser
VTgF = Vanntette gulvsystemer av folietype (fig 4) VTvF = Vanntette veggsystemer av folietype (fig 5)

VTg=Øvrige godkjente tettsjiktsystem for gulv
(fig 4)

5.4 Lettbetong
Gulv- og veggflater av lettbetong skal sparkles eller pusses.
5.5 Puss
Pussbruk kan være kalksementmørtel. Overflatens jevnhet skal tilsvare struktur 2–3 ifølge fotovedlegg pusstrukturer, i AMA Hus. Vann og/eller finmateriale som har arbeidet seg opp i overflaten ved etterbehandling skal fjernes.
Alternativt kan gipsbundne pussmørtler som oppfyller grunnkravene i aktuell standard* for gipspusser brukes. Gipsprodusentens anvisninger vedrørende tørketid, egnet overflatestruktur for tettsjiktsunderlag og varig fuktstabilitet skal overholdes.
Underlagets buling må ikke overskride krav i henhold til tabell 43.CB/20 i AMA Hus.
Kalkpuss er ikke et egnet underlag for tettsjikt og keramisk bekledning.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.