hei!

jeg har (dessverre) kjøpt et hus som går meg på nervene... det jeg nå lurer på er hvor stor innvirkning det trolig vil ha hvis jeg ved et uhell har frest gjennom dampsperren i veggene når jeg lagde spor for å legge rør til ny elektrisitet, nå har rørene blitt satt på plass, men veggene er som følgende, gips-spon-dårlig plast-isolasjon-tømmer (der denne ikke er fjernet)-vindsperre-ytterpanel. det var i sponet at sporene ble frest, vil dette med stor sannsynlighet innebære problemer med fuktvandring?? kan legge til at det garantert er en ikke tett plast perforert som en sveitserost da forrige renovering ble utført minst sagt slurvete.

Jeg har også et gammelt hus med mye tre i veggene... i mitt tilfelle flere lag med stående og liggende plank... som har blitt etterisolert innvendig tidligere. Og jeg har sett at dampsperren er veldig klønete laget og burde lekke som en sil, men overalt ser det helt friskt ut til tross for at det har vært slik i nesten tretti år. Jeg tror, som noen andre, at disse gamle veggene med mye virke i (i ditt tilfelle tømmer) ofte har god evne til å ta opp og avgi fuktighet i passe tempo slik at det ikke blir så farlig. Så jeg ville ikke vært så bekymret i ditt sted, men det er bare min høyst amatørmessige gjetning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.