P Patrik.L skrev:
Barrierer samt strategiske gravde hull der vann kan samles eller grøft foran med solide senkepumper med slange til passende overvannsbrønn eller lignende kan vel fungere!
Overvannsbrønnene vil nok være overfylte.... Ellers burde det ikke være det samme problemet

• Liker
Dilato
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dagvattenbrunnene er sannsynligvis overfylte.... Ellers burde det ikke være samme problemet
Led vannet dit hvor det ikke gjør skade og ledes bort er min hovedmening, selv om det må pumpes oppover et stykke.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Orientexpressen
Hvis du har eller kjenner noen som har en drone med kamera og får bruke en slik akkurat der, er det en god måte å få litt oversikt over hvordan det står til med huset.

• Liker
Nina Schuster
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
vet ikke om et eldre hus er tettere.

Men på den andre siden er det ingen større nyhet at en trevegg ikke er tett.

Men en dør er garantert mer utett enn en vegg.

Så er det beste å holde vannet borte fra huset. Men om det alternativet mislykkes....
Tvert imot, etter min mening er døren med stor sannsynlighet tettere enn veggen. Spesielt i hus bygget med selvtrekk.

• Liker
NoiseMaker
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tvert imot, etter min mening er døren med stor sannsynlighet tettere enn veggen. Spesielt i hus bygd med selvdrag.
G g.kraft skrev:
Vi fikk en skikkelig storflom hos oss, jeg har aldri opplevd noe lignende, det varte lenge og var så intenst at bilalarmene gikk, så det var ikke et vanlig "skikkelig skybrudd".

Vann trengte da opp fra gulvrennen utenfor kjellertrappen. Vi fikk ca 50 cm vanndybde utenfor døren og innenfor rant det langs betonggulvet og ned i en gulvrenne 3m bort. Jeg tetta døren med håndklær i panikk, noe som gjorde at gulvrennen innendørs klarte vannmengden.

Bortsett fra noen pappesker som sto der ble ingenting annet enn gulvet vått mot gulvrennen vått.

Så snart regnet avtok rant det ut fra gulvrennen utenfor kjellerdøren, og vi klarte oss med litt rengjøring. Hadde ikke døren blitt tettet eller vi manglet gulvrenne, hadde vi hatt mye vann i hele kjellerplanet.

Så å tette dører kan lønne seg skikkelig med de rette forutsetningene. Men det er sikkert poengløst i noen tilfeller.
Sjekk hvordan det er bygd for neste gang. Hos pappa og mange andre med hus fra den tiden (30-50-tall, sikkert flere), er gulvrenner i og utenfor kjellere koblet sammen med overvann og nedløpsrør (gråvann). Så regner det skikkelig mye, spruter det opp i avløpene i kjelleren. Er det dessuten koblet sammen med det vanlige avløpet (dessverre ikke helt uvanlig) kan det også være kloakkvann som kommer.

Pappa har nå nedløpsrørene koblet til slanger som leder vannet ut på plenen, da kommer det ikke opp vann i kjelleren.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Se hvordan det er bygd til neste gang. Hos pappa og mange andre med hus fra den tiden (30-50-tallet, sikkert flere), er sluk i og utenfor kjelleren koblet sammen med overvann og nedløpsrør (gråvann). Så når det regner skikkelig mye, spruter det opp i avløpene i kjelleren. Hvis det dessuten er koblet sammen med det vanlige avløpet (dessverre ikke helt uvanlig) kan det også være kloakkvann som kommer.

Pappa har nå nedløpsrørene koblet til slanger som fører vannet ut på plenen, da kommer det ikke opp vann i kjelleren.
Ja, det ligger på å gjøre-listen. Øvrig vann er omdreneret, men litt usikker på om man også la med denne sluken eller jukset. Ble gjort av tidligere eier. Kan også være vår drenering som ikke klarte 10 kubikk vann på en time.

Så snart det sluttet å regne, rant det fort unna, så ingen blokkering eller lignende.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Tvert imot, etter min mening er døren med stor sannsynlighet tettere enn veggen. Særlig i hus bygget med selvtrekk.
Jeg mistenker at med eldre hus er det litt ulike måter å bygge på.

Hvordan har det gått??

• Liker
NoiseMaker og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.