30.082 lest ·
53 svar
30k lest
53 svar
Akutt, elven på vei inn i huset
Nei, det har ikke noe med hvordan du monterer den å gjøre. Huset i seg selv er ikke vanntett. Så det hjelper ikke å blokkere dører og vinduer.
Om det skulle gått så ville huset dessuten flyte avgårde.
Om det skulle gått så ville huset dessuten flyte avgårde.
Pja om jeg hadde vann noen meter bort fra huset så skulle jeg også tette for døråpningen.. Finns det materisl så skulle neste steg være å legge plast langs fasaden og tynge det ned mot bakken for å forsøke tette. Veksle med å flytte opp så mye som mulig på loftet, legge bjelker under møbler og gråte.
Snakker vi om en entredør i en trevilla er det til null og ingen nytte i det hele tatt. Legg energien der det er mulighet for at den gjør nytte.
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Det handler om å kjøpe tid. Siden vinduer og dører ofte er laget for å kunne åpnes, og ikke er en vegg, er det naturlig å blokkere vinduer og dører.D Daniel 109 skrev:
Det er vel ingen som har sagt at du stopper alt vannet.
Jeg ville ha satt for dører og vinduer. Det gir meg tid.
Om vi tenker på fysikken.
Jeg skal gjøre det enkelt.
Vi vet at hus ikke er direkte tette. Avhengig av bygningstype er betongkonstruksjoner tettere enn tre.
Men om vi tar tre, et vanlig byggemateriale til småhus.
Tre er ganske tett mot vann. Dog er det mange skjøter der vannet leter seg inn. Vinduer og dører er der vannet lettest tar seg inn. Åpningsbare vinduer er enda verre.
Vannet tar seg lett inn mellom vegg og karm. Der finnes det ingenting som stopper det. En yttervegg har litt mer som stopper før det kommer inn i huset.
Om du nå setter en plate foran vinduene blir det en barriere til for vannet. Det gjør at det tar lengre tid.
Tid er viktig. Man har større sjanse til å få bort mye av vannet.
Om du setter en plate foran døren, vil vannet bremses opp.
Det blir en sperre til.
Så finnes det en annen viktig grunn til å bruke platen. Det er at det er veldig mulig at vannet presser på med et visst trykk. Der beskytter platen.
Båter er tette, de flyter av gårde
Ja, hus kan flyte av gårde. Hva vil du si med det?
Skal jeg ikke beskytte huset mitt derfor?
Du vet at biler kan også flyte av gårde.
Forstår du hvorfor trefjølen godt kan beskytte?
Sist redigert:
Det er likevel bra at du finnes der med et svar hver gang noen tar feil. Man blir jo jævlig nysgjerrig på hva du ikke er best på og hvorfor det bare står "medlem" og ikke "gud" eller i det minste "allviter uten feil" på profilen din.D Daniel 109 skrev:
Vegger er ikke tette. Det fungerer ikke.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 521 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.521 innlegg
Han har jo ikke feil denne gangen kan jeg synes. Et moderne trehus er på sitt beste tett innerst, vet jeg ikke om jeg vil at dampsperren skal bygge en vannsøyle inne i veggen.F fsn skrev:
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
vet ikke om et eldre hus er tettere.S SueCia skrev:
Men på den andre siden er det ingen større nyhet at en trevegg ikke er tett.
Men en dør er garantert mer utett enn en vegg.
Så er det beste å holde vannet borte fra huset. Men om det alternativet mislykkes....
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 521 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.521 innlegg
Ja, jeg mente ikke at eldre hus var tettere, snarere motsatt. I eldre trehus finnes det ingenting som kan kalles tett, men i nyere hus er dampsperren veldig tettBananskalare skrev:
Ville ikke brydd meg om å gjøre noen forsøk om jeg ikke kunne stoppe vannet fra å nå fram til huset, er overbevist om at det vil gjøre ubetydelig forskjell da det bare handler om forskjell på noen minutter før vannstanden er like høy som om man ikke hadde forsøkt.
Hev møbler og verdisaker fra gulvet er vel det eneste rimelige. Dessverre. (om man ikke har mulighet til å styre bort vannet fra huset selvfølgelig)
Med litt forhåndsplanlegging kan man bygge en barriere mot vannet. En trekonstruksjon med en profil som ser ut som en opp-ned V. Altså en treplate mot vannet som støttes med stag på baksiden. Hvis terrenget er ujevnt kan man legge plast på platen og grave ned den nedre delen litt i bakken.
Dette er ikke vanskelig forutsatt at det ikke blir for dypt siden vanntrykket per meter barriere øker med kvadratet av dybden. Ved 45 graders helling blir trykket på platen h^2/1414 kg/m hvis h måles i mm. Merk at trykket er størst nederst og ingenting øverst.
Hvis vannet stiger til 300 mm blir trykket 64 kg/m, 500 mm: 177 kg/m, 1000 mm: 708 kg/m.
Hvis det ikke blir tett er det risiko for at vannet graver seg igjennom under barrieren og alt blir ødelagt. Men hvis det bare siver gjennom jorden fungerer det bra. Spesielt hvis man lar plasten gå ned på bakken litt, siden vanntrykket da vil presse plasten mot bakken.
Om det regner kraftig eller hvis det siver mye får man likevel vann på feil side av barrieren. Har man ingen naturlig avrenning må man pumpe bort vannet. Har man ingen strøm kan man fikse det med et drivstoffdrevet strømaggregat eller alternativt en drivstoffdrevet pumpe.
For den som tror at hele barrieren trykkes bort, gjør V-formen at den trykkes ned mot bakken av vanntrykket.
En raskere variant kunne være at man lener platene mot huset og legger på plast. Men da ser man ikke hva som skjer der under.
Dette er ikke vanskelig forutsatt at det ikke blir for dypt siden vanntrykket per meter barriere øker med kvadratet av dybden. Ved 45 graders helling blir trykket på platen h^2/1414 kg/m hvis h måles i mm. Merk at trykket er størst nederst og ingenting øverst.
Hvis vannet stiger til 300 mm blir trykket 64 kg/m, 500 mm: 177 kg/m, 1000 mm: 708 kg/m.
Hvis det ikke blir tett er det risiko for at vannet graver seg igjennom under barrieren og alt blir ødelagt. Men hvis det bare siver gjennom jorden fungerer det bra. Spesielt hvis man lar plasten gå ned på bakken litt, siden vanntrykket da vil presse plasten mot bakken.
Om det regner kraftig eller hvis det siver mye får man likevel vann på feil side av barrieren. Har man ingen naturlig avrenning må man pumpe bort vannet. Har man ingen strøm kan man fikse det med et drivstoffdrevet strømaggregat eller alternativt en drivstoffdrevet pumpe.
For den som tror at hele barrieren trykkes bort, gjør V-formen at den trykkes ned mot bakken av vanntrykket.
En raskere variant kunne være at man lener platene mot huset og legger på plast. Men da ser man ikke hva som skjer der under.
Sist redigert: