30.082 lest ·
53 svar
30k lest
53 svar
Akutt, elven på vei inn i huset
Sandssekker blir vanligvis brukt til beskyttelse. Eller flood gates, https://www.lakesidefloodsolutions.co.uk/products/flood-gates/
Flood gates brukes når man har høy vannstand på grunn av flo og fjære, og når vinden ligger på. Kanskje skjer det to ganger i året.
Flood gates brukes når man har høy vannstand på grunn av flo og fjære, og når vinden ligger på. Kanskje skjer det to ganger i året.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 innlegg
På kontinenten blokkerer man vinduer og dører. Det finnes spesielle byggesystemer der man setter U-skinner i sprekken, og ved behov setter man plater i skinnene for å blokkere. Da det aldri kan bli helt tett må man komplettere med pumpe innenfor. Men man reduserer jo innstrømningen kolossalt slik at det blir håndterbart.D Daniel 109 skrev:
Men da er det ikke isolerte regelhus som er skikkelig dominerende i Sverige. Er det steinhus kan det fungere.
@goldtooth
Hvordan gikk det, klarte du deg eller ble det mye skader.
Hvilke tiltak tok du og hvor effektive var de?
Hvordan gikk det, klarte du deg eller ble det mye skader.
Hvilke tiltak tok du og hvor effektive var de?
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Hvor tror du at vannet trenger inn i huset raskest? Vannet skal komme inn i huset.D Daniel 109 skrev:
(Det er et bolighus, bygget for å være bolighus)
1. Gjennom skorsteinen
2. Gjennom grunnmuren (plate på mark)
3. Gjennom et vindu
4. Gjennom en dør
5. Gjennom ytterveggen (betong)
6. Gjennom en yttervegg (trekonstruksjon) Med dampsperre
7. Gjennom vegg uten dampsperre.
Takk for alle svar. Hadde ikke så mye tid på grunn av rasrisikoen som ble hevet samtidig som vannet i elven. Bygde en midlertidig beskyttelse på inngangene til kjelleren, regner med at det mest ser bra ut på bilde og ikke er til noen direkte hjelp. Vi flyttet opp en del ting fra kjelleren, men ble tvunget til å evakuere umiddelbart når de kom og banket på døren. Området er avsperret så har ikke sett hvordan det ser ut siden torsdag ettermiddag. Kommer heller ikke til å få se det før rasrisikoen blir mindre, tidligst en gang i begynnelsen av neste uke håper vi.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Gjennom friskluftsventilene.
Dørene er nok det første som lekker inn
Dørene er nok det første som lekker inn
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Konstaterte nettopp det tidligere i tråden. Uansett vannhinder eller ikke så skulle kjelleren tømmes. Jeg mistenker at det er hus med kjeller som har størst risiko for oversvømmelse. Så kjelleren bør man tømme helt. Også malerier på veggene. Det skal være like tomt som når man flytter.S SueCia skrev:Ja, jeg mente ikke at eldre hus var tettere, snarere raka motsatsen. I eldre trehus finnes det ingenting som kan kalles for tett, men i nyere hus er dampsperren veldig tett
Ville ikke brydd meg om å gjøre noen forsøk om jeg ikke kunne stoppe vannet fra å nå fram til huset, er overbevist om at det kommer til å gjøre ubetydelig forskjell da de bare handler om forskjell på noen minutter før vannstanden er like høy som om man ikke hadde forsøkt.
Hev møbler og verdifulle gjenstander fra gulvet er vel det eneste rimelige. Dessverre. (om man ikke har mulighet til å styre vannet bort fra huset selvsagt)
Da har man minimert skadene. Du trenger bare å krangle om overflatene.
Er det sånn at det risikerer å trenge inn på fv i huset. Da får som du skriver heve møbler. Jeg ville nok forsøkt å stable møblene så godt det går. De som er igjen må heves. Alle ting man har får samles opp og legges et sted.
Noe i dette her må man sørge for å bygge beskyttelsesvoller. Disse er det viktigste.
Jeg hadde nok satt plater foran vinduene i kjelleren. Dels for å kjøpe litt tid. Men også for å unngå at vannet sprekker glasset.
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Slitsomt å ikke kunne sjekke huset. Ikke få vite. Det høres verre ut enn å stå der se vannet renne inn.G goldtooth skrev:Takk for alle svar. Hadde ikke så mye tid på grunn av rasrisikoen som økte samtidig som vannet i elven. Bygde et provisorisk beskyttelse på inngangene i kjelleren, regner med at det mest ser bra ut på bilde og ikke er noen direkte hjelp. Vi flyttet opp en del ting fra kjelleren, men ble tvunget til å evakuere umiddelbart når de kom og banket på døren. Området er avsperret så har ikke sett hvordan det ser ut siden torsdag ettermiddag. Kommer heller ikke til å få se det før rasrisikoen blir mindre, tidligst en gang i begynnelsen av neste uke håper vi.
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg
Vi fikk en skikkelig kraftig styrtflom hos oss, jeg har aldri opplevd lignende, det varte lenge og var så intensivt at billarm gikk, så det var ikke noe vanlig "kraftig regnvær".
Vann trengte da opp fra sluk utenfor kjellertrappen. Vi fikk ca 50cm vanndybde utenfor døren, og innenfor rant det langs betonggulvet og ned i et sluk 3m unna. Jeg tettet døren med håndklær i panikk, noe som gjorde at sluket innendørs klarte vannmengden.
Bortsett fra noen esker som sto der, ble ikke noe annet enn gulvet vått mot sluket vått.
Så snart regnet ga seg, rant det ut av sluket utenfor kjellerdøren, og vi klarte oss med litt rengjøring. Hadde døren ikke blitt tettet, eller vi manglet sluk, hadde vi hatt mye vann i hele kjelleretasjen.
Så å tette dører kan lønne seg ordentlig med de rette forutsetningene. Men er sikkert poengløst i visse tilfeller.
Vann trengte da opp fra sluk utenfor kjellertrappen. Vi fikk ca 50cm vanndybde utenfor døren, og innenfor rant det langs betonggulvet og ned i et sluk 3m unna. Jeg tettet døren med håndklær i panikk, noe som gjorde at sluket innendørs klarte vannmengden.
Bortsett fra noen esker som sto der, ble ikke noe annet enn gulvet vått mot sluket vått.
Så snart regnet ga seg, rant det ut av sluket utenfor kjellerdøren, og vi klarte oss med litt rengjøring. Hadde døren ikke blitt tettet, eller vi manglet sluk, hadde vi hatt mye vann i hele kjelleretasjen.
Så å tette dører kan lønne seg ordentlig med de rette forutsetningene. Men er sikkert poengløst i visse tilfeller.
Allvitende
· Tullinge
· 6 040 innlegg