Skal sette opp akustikkpanel på en kortside i vårt kjellergym der det også skal installeres en kabelmaskin. Hvordan ville dere ha gjort det og hva ville dere ha tenkt på? Som det vises på veggbildet, finnes allerede hull fra et hylleoppsett som jeg har tatt ned.

1. Ville dere bruke lekter eller ikke?
Hvis ja, kan jeg bruke tre i kjelleren (den er drenert og malt vegg for ca 7 år siden). Gullringshus fra -70-tallet.

2. Hvordan ville dere feste/installere kabelmaskinen (ca 14 cm dyp), forankre først og panel rundt? Panel på hele veggen og kabelmaskin utenpå? (4 festepunkter i vegg/lekter). Noe annet måte?

• Akustikkpanelvegg i et treningsrom med montert kabelmaskin, treningsutstyr og en grønn plante i hjørnet.
  • Tom hvit vegg i et kjellergym med vektskiver på gulvet til høyre og manualstativ til venstre, tidligere hull etter hyller.
Farstatjej90
Er det betong?

Tillegg:
Bildet du postet synes jeg er en panel, vet ikke hva som er akustikk med den? Det er vel den svarte matten bak og mellomrommet som er greia? Virker jo ikke som det er mye mellomrom der...
Uklart hvordan sånn svart matte trives i kjelleren også...

Sist redigert:
Jeg ville ikke satt akustikkpanel på en gymsalvegg. I tilfellet med en heis er det veldig lett for at et håndtak går imot og så har du et merke. Har du riktig flaks med et langt håndtak får du merker på begge sider.
Så setter noen en vektplate mot veggen eller slår i når man flytter en benk osv.

Z z_bumbi skrev:
Jeg ville ikke satt akustikkpanel på en gymvegg. I tilfelle med en heis er det veldig lett at et håndtak går imot, og så har du et merke. Har du riktig flaks med et langt håndtak får du merker på begge sider
Så plasserer noen en vektplate mot veggen eller slår i når man flytter en benk osv.
Vil skape en hotellgymfølelse. Foliert valnøttakustikkpanel er steinhardt og lett å rengjøre. Vi setter ikke vekter mot veggen, men dagens hvitmalte vegg plukker lettere opp merker og er vanskeligere å rengjøre. Ifølge GPT skal det verken trenges distanser, eller trykkimpregnerte lekter. Eventuelt kjører jeg trykkimpregnert bare for å. (FTX finnes også i huset)

Alle byggere, hvordan ville dere feste kabelmaskinen? Penest eller enklest, eller gjerne begge deler?! 😆

Farstatjej90
Vil du ha hjelp må du jo svare på spørsmålene du får. Trykkimpregnert har man ikke innendørs...

Ingen akustikkpanel jeg har håndtert har vært særlig motstandsdyktig mot noe. Det er MDF med et tynt lag finer.

Innfesting i veggen avhenger av hvordan festene ser ut og hvordan heisen er bygget. Betong forplanter lyd i hele veggen og da avhenger det av hvor mye heisen høres og/eller om lyden er akseptabel.

De hotellgym jeg har vært i har ikke direkte vært noe jeg har forsøkt å etterligne, men generelt så effektiv lyddemping, logisk oppbevaring og logiske flyt. Lyse farger er også bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.