Det gjør forskjell, men hvor mye avhenger av areal, volum på rommet, øvrig oppbygning/møbler og hvilke lyder det er.

Er man bare ute etter akustikkdelen, så er for eksempel treullit eller refelt kanskje å foretrekke. Test samtidig hvor og hva som er viktigst å redusere.
 
  • Liker
Stuff og 1 annen
  • Laddar…
De forbedret akustikken i vår stue, men det er jo et "design-produkt" så veldig mye kompromiss angående akustikk. De fyller sin funksjon, men vil man forbedre kun akustikken i et rom og ikke bryr seg om utseendet, så finnes det andre og billigere løsninger.

For oss var/er nok problemet stående bølger som skaper en metallisk lyd ved for eksempel klassiske håndklapp, og da hjalp disse panelene en del selv om de sitter på feil vegg (langsiden i stedet for kortsidene).

I et annet rom har vi Träullit akustikkpaneler i taket, og jeg merker at Träullit-panelene er mye bedre enn disse tre-panelene. Träullit anbefaler jeg sterkt for akustikken.

Träullit Akustik & Akustikpanel | Träullit (traullit.se)

Overordnet synes jeg likevel trepanelene fyller sin funksjon med en pen design som tross alt hjelper. Skal man imidlertid få god akustikk i et "rom med dårlig akustikk" så kreves det sannsynligvis mer punktinnsatser og måling for å rette sine løsninger bedre; for eksempel bedre diffuser, teppe som demper, åpen bokhylle som både demper og bryter stående bølger osv.
 
  • Liker
Christoffer L
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Heisann igjen! (trådlyft delux)

Dere som har satt opp akustikkpaneler likt disse, merker dere noen forskjell i lyd/ekko eller er de satt opp kun i dekorativt øyemed :D
Hei

Jeg googlet en del på dette tidligere og det finnes noen lyddiskusjoner i åpne forum om hvordan disse fungerer med hensyn til lydperspektivet. De fragmentene jeg bærer med meg i dag er vel at 1) de demper men er demping formålet så finnes det andre materialer 2) for lydbilde i for eksempel hjemmekino eller studio er de uegnede da de ikke primært er utformet for hvordan lyden absorberes.

Personlig tror jeg også man skal tenke seg om, om man planlegger en relativt stor investering, hva man kan få for samme kvadratmeterpris og hvor trendmessig bestandig det er. Stundom kan jeg betrakte disse og føle at de kanskje er litt av en døgnflue.
 
C Christoffer L skrev:
Heisann igjen! (trådheving delux)

Dere som har satt opp akustikkpaneler likt disse, merker dere noen forskjell i lyd/eko eller er de satt opp kun for dekorativt formål :D
Disse panelene har 2 egenskaper.
Diffusjon
Absorpsjon

diffusjonen er ganske dårlig ettersom panelenes bredde og dybde er like. det brukes for å åpne en refleksjon mer enn noe annet.
Absorpsjonen er begrenset, de tar kanskje mellomregisteret, sannsynligvis knapt engang det. Dybden bak panelene er for liten, og ettersom avstanden mellom panelene er like, hjelper det innen et ganske snevert frekvensområde.

stående bølger vil de nok ikke ta. Deres sofa i stuen er betydelig bedre.
 
  • Liker
ajn82
  • Laddar…
Jeg har akkurat det samme. Akustikkpaneler fra Bauhaus som jeg kjøpte i sep22 som lukter veldig ille. Den merkelige greia er at i begynnelsen luktet de ganske mye, og så forsvant det, men nå i sommer har de begynt å lukte veldig mye igjen.
 
Vurderer å sette akustikkpanel på tv-veggen. Leste nettopp i et annet forum om flere som har fått dette montert på arbeidsplassene sine og som følge av dette fått rom som de ikke kan oppholde seg i pga. kvalme. Ikke fordi det lukter, men fordi alle de vertikale linjene tydeligvis forårsaker kvalme.

Er dette et vanlig fenomen? Har vært i flere rom med akustikkpanel og aldri følt noen "sideeffekter" selv.
 
Har i våres satt opp samme vegg fra Bauhaus og de lukter faktisk ille. Vet ikke hva man skal gjøre for det begynner å bli irriterende. Jeg kjøpte i eik og har beiset dem grafittsvart men mistenker at det er filten som stinker.
 
Har også kjøpt noen "smoked oak" fra bauhaus. Luktet ganske mye den første måneden, men nå som det snart har gått 3 så begynner det faktisk å avta.. så håper at det skal forsvinne helt. Satte 4 stk i soverommet, så i begynnelsen var det nesten vanskelig å sove.
 
Jeg var på Bauhaus nå og skulle kjøpe akustikkpaneler/ribbpaneler men jeg syntes de luktet surt sterk lukt (vanskelig å beskrive). Bauhaus sa at lukten forsvinner men jeg turte ikke å kjøpe. Så jeg gikk hjem og googlet og fant denne tråden.

Dere som har hatt en lukt i deres akustikkpaneler, gikk den over og hvor lang tid tok det omtrent? Samt lukter de litt enda hvis dere lukter på dem?

Skal man kjøpe fra de som har dyrere paneler? Det skiller ganske mye og Bauhaus finnes som man bare kan dra og hente samme dagen.
 
D DDG1234 skrev:
Jeg var på Bauhaus nå og skulle kjøpe akustikkpaneler/ribbpaneler, men jeg syntes de luktet sur sterk lukt (vanskelig å beskrive). Bauhaus sa at lukten forsvinner, men jeg turte ikke kjøpe. Så jeg gikk hjem og googlet og fant denne tråden.

Dere som har hatt en lukt i deres akustikkpaneler, gikk den over og hvor lang tid tok det omtrent? Samt lukter de litt enda hvis dere lukter på dem?

Skal man kjøpe fra de som har dyrere paneler? Det skiller ganske mye, og Bauhaus er et sted man bare kan dra og hente samme dag.
Tok ca 3 - 4 måneder, men så forsvant lukten helt vil jeg si. Kjøpte deres smoked oak.
 
S Smulan74 skrev:
Hei, vi har laget en fondvegg i vårt soverom av Akustikpanel fra Bauhaus (Fibrotech) i valnøtt.
Etter en stund begynner det å lukte sterkt fra veggen som brannrøyk.
Vi sover alltid med åpent vindu så det er god ventilasjon.
Vi er så fornøyde med utseendet, men lukten er sterk, så vi låner en ozonair for å få bort lukten, men den forsvinner ikke.
Vi kontakter Bauhaus som sier at vi må ventilere, selv om vi beskriver at vi har sovet med åpent vindu og brukt ozon air.
Det er ingen feil på produktet ifølge dem.
Vi tar kontakt igjen, og de nekter for feil, men vi påpeker det igjen, og da sier de at vi skal ta ned veggen og komme inn med den...
Er det flere der ute som har hatt problemer med lukt fra disse?
Skal vi nå ta ned veggen som tok en dag å sette opp for kanskje å få en ny?
Hvis det nå ikke er feil på dem, hva sier at den neste ikke lukter?
Og hvem dekker kostnaden frem og tilbake til varehuset og for å sette den opp igjen?
Har lukten deres forsvunnet, eller lukter de fremdeles?
 
D DDG1234 skrev:
Jeg var på Bauhaus nå og skulle kjøpe akustikkpaneler/ribbpaneler men jeg syntes de luktet surt sterk lukt (vanskelig å beskrive). Bauhaus sa at lukten forsvinner men jeg torde ikke kjøpe. Så jeg gikk hjem og googlet og fant denne tråden.

Dere som har hatt en lukt i deres akustikkpaneler, gikk den over og hvor lang tid tok det omtrent? Samt lukter de litt ennå om dere lukter på dem?

Skal man kjøpe fra de som har dyrere paneler? Det skiller en del og Bauhaus finnes som man bare kan dra og hente samme dag.
Jeg kjøpte paneler fra Bauhaus for snart et år siden og de lukter fortsatt en ekkel lukt samt at det kommer dufter fra stuen hvor vi har montert disse. Med fasit i hånd så hadde jeg nok heller kjøpt et par dyrere akustikkpaneler uten noen lukt… Nesten fristet til å fjerne disse.
 
Vi har montert https://woodupp.se/akustik-paneler/ hjemme. Lukta når vi fikk dem hjem, dvs når de lå på gulvet i stua. Har ikke kjent noe etter monteringen. Var og sjekket på Bauhaus før, men bestilte hjem prøver og følte at det var forskjell i kvaliteten, så det føltes som en god handel å legge litt ekstra på den forskjellen.
 
D DDG1234 skrev:
Jeg var på Bauhaus nå og skulle kjøpe akustikkpaneler/ribbpaneler, men jeg syntes de luktet surt sterk duft (vanskelig å beskrive). Bauhaus sa at duften ville forsvinne, men jeg turte ikke kjøpe. Så jeg gikk hjem og googlet og fant denne tråden.

Dere som har hatt en duft i deres akustikkpaneler, gikk det over og hvor lang tid tok det omtrent? Lukter de litt fortsatt om dere lukter på dem?

Bør man kjøpe fra de som har dyrere paneler? Det er ganske stor forskjell, og Bauhaus finnes som man bare kan dra og hente samme dag.
Det gikk ikke bort for meg, jeg kontaktet Bauhaus, og produsenten sendte nye paneler som ikke lukter. Han sa at de har byttet leverandør til svarte filten - og de nye panelene luktet ikke fra starten av.
 
D DDG1234 skrev:
Har dere lukt forsvunnet eller lukter de fortsatt?
Lukter om sommeren når vinduet er åpent så det er nok som noen tidligere skrev at luftfuktighet utløser duften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.