Min luktet også sterkt, så jeg hadde dem ute et døgn før jeg tok dem inn. Etter et par uker liggende på gulvet kjente jeg ingen lukt. Nå skrudde jeg dem opp i helgen og kompletterte med en ny, som luktet like mye som de andre gjorde i begynnelsen. Får se når jeg kommer dit neste gang om lukten har forsvunnet (fritidshuset). Lys/ubehandlet eik, men jeg er sikker på at det er lydabsorberingen som lukter.
 
MrJay
Med 100% sikkerhet er det teppet som trekker til seg lukten, hva det skyldes vet jeg ikke. Tenker at i de tilfellene man har “smoked” (røkt) variant av panelet så suger teppet til seg røklukt fra trelistene, i de andre tilfellene så kanskje de har blitt oppbevart i samme rom som de røkte.
 
  • Liker
Smulan74
  • Laddar…
Hvorfor skulle man røyke tre når det er fargen man vil ha?!
 
I
De oppgir på sin hjemmeside at produktet kan lukte sterkt "tre" de første ukene. Har man valgt en spesiell behandling kan det sikkert påvirke. Alternativet er å demontere det og lagre det en stund på et annet sted før remontering. Jeg ville ringt Fibrotech og spurt.

For øvrig, hvor godt fungerer disse akustikkplatene, de har ingen målinger på deres nettside? Materialet ser ut til å være bare 2 cm PET uten avstand fra vegg. Stavene regnes som hardt materiale dvs. de absorberer ingenting og de ser ut til å dekke mer enn 50% av overflaten. Selvsagt kan de sikkert bryte opp lyden litt med tanke på designet, men det føles som akustikkegenskapene har måttet vike til fordel for utseendet her?

Har selv noen store akustikkplater av PET men de er 70 mm tykke pluss at man skal ha 20-30 mm fritt rom bak.
 
Foruten at de kan lukte, er dere fornøyde med deres funksjon?
 
  • Liker
Smulan74
  • Laddar…
kaked08 kaked08 skrev:
Jag har noterat nu att vi köpt panelen i två omgångar och det är faktiskt bara den första omgången som luktar. Sätter man näsan mot den andra, så doftar den snarare lite fräscht byggmaterialsnytt. Jag återkopplar till kundtjänst om detta och ser vad de har att säga. Jobbiga är ju att fräsa in nya skivor på plats igen, om de nu får bytas..
kaked08 kaked08 skrev:
Jag har noterat nu att vi köpt panelen i två omgångar och det är faktiskt bara den första omgången som luktar. Sätter man näsan mot den andra, så doftar den snarare lite fräscht byggmaterialsnytt. Jag återkopplar till kundtjänst om detta och ser vad de har att säga. Jobbiga är ju att fräsa in nya skivor på plats igen, om de nu får bytas..
 
Akkurat slik vi føler med å gjøre om alt igjen men det lukter … og det er ikke gøy i et soverom
 
MrJay MrJay skrev:
Med 100% sikkerhet er det filten som trekker til seg lukten, hva det kommer av vet jeg ikke. Tenker at i de tilfellene man har ”smoked” (røkt) variant av panelet så suger filten til seg røyklukt fra trelistene, i de andre tilfellene så kanskje de har blitt oppbevart i samme rom som de røkte.
Hahaha, skal ikke smoked oak lukte røyk!?! (vits)
 
Z z_bumbi skrev:
Hvorfor skulle man røyke tre når det er fargen man vil ha?!
Det er ikke alltid fargen som er ettertraktet. Har hørt at det finnes
duft-akustikkpanel, noe som har begynt å bli trendy. Finnes bl.a med duft av røkelse/myrra.
Håper det ga svar på spørsmålet ditt!
Mvh,
Hans på VV-Sörmland
 
S
Z z_bumbi skrev:
Hvorfor skulle man røyke tre når det er fargen man vil ha?!
Man bruker ammoniakkgasser for å farge treet.
 
  • Liker
vanpire
  • Laddar…
Viltvårdarna Sörmland Viltvårdarna Sörmland skrev:
Det er ikke alltid fargen som er ettertracket. Har hørt at det finnes
duft-akustikkpanel, noe som har begynt å bli trendy. Finnes bl.a med duft av røkelse/myrra.
Håper det ga svar på spørsmålet ditt!
Mvh,
Hans på VV-Sörmland
Jeg tror T S ville vite om det var noen duftopplevelse de hadde kjøpt, og det handler altså fortsatt bare om et navn og ikke om at produktet på noen måte har blitt røkt.
 
Z z_bumbi skrev:
Jeg tror T S ville visst om det var noen lukthistorie de kjøpte, og det handler altså fortsatt bare om et navn og ikke at produktet på noen måte har blitt røykt.
På vår gård i sørlige Sörmland har jeg akkurat montert en gjeng akustikkpaneler, samtlige har en mykt røykaktig duft.
 
C
Jeg har montert Fibrotech lys eik på veggen i hele trappen min, ingen lukt verken tidligere eller nå. Jeg stiller meg dog spørrende til kvaliteten, det koster en del og finéryten er ekstremt tynn. (Mye var ødelagt ved levering og måtte erstattes, og jeg fant rare skjøter på fineren) Skruen som anbefales er også vanskelig å skru i uten å skade panelet da hodene er store. Jeg selv ble lei og sprayet sorte montasjeskruer i stedet. Panelet er dog supersnyggt men tør ikke montere det andre steder, unntatt muligens i taket. Redd for at det blir skadet bare man slipper en fis i nærheten... Noen som vet om dette panelet finnes med bedre kvalitet? Er Wood On Wall samme greie eller bedre? Prisen ser ut til å være noe dyrere.
 
Synes wall opp ser ut til å ha samme kvalitet.
Eller mangel på.

Derimot finere farger (for mitt hjem)
Og noe bredere paneler?

Plankebit med flere riller holdes i en hånd, viser forskjellig farge og mønster på paneler for veggdekorasjon.
 
Hei igjen! (trådheving delux)

Dere som har satt opp akustikkpanel som disse, merker dere noen forskjell i lyd/ekko eller er de satt opp kun for dekorative formål :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.