Hallo.
Sitter og planlegger litt for isolasjon og innredning av loftet i et älvsbyhus.
Ved en tilfeldighet har jeg et antall (rikelig nok til hele taket) 3-4mm 1200x2400 plexiplater liggende til ingen direkte nytte...
Foruten den unødvendige kostnaden ved å bruke disse (som allerede er betalt og avskrevet for lenge siden), finnes det noen ulemper ved å bruke disse som luftspalteplater? For tett, for tungt, for stor risiko for sprekker osv.?
Alternativet er jo ellers oljeboard, eller så er det tanker om å bruke 12-15mm kryssfiner i stedet for å øke stivheten på den ellers kanskje noe ustabile takkonstruksjonen, spesielt risikoen for å tråkke gjennom taket og skade takplasten og da eventuelt innertaket ved eventuelle fremtidige takarbeider... Kanskje overanalyserer jeg for mye...
Tar gjerne andre tips og idéer også, for eksempel hvordan man får minst svinn uansett valg av luftspalteplater, da cc mellom hver takstol ligger på mellom 130 og 140 cm...
Funderer også på ulemper med å bruke for eksempel 45x120 regler mot takstoler, for luftspalten, i stedet for anbefalt 45x45, for å på den måten slippe å skjøte og styre med plater, kan jo da i alle "rom" skru opp 1220x2440 plater uten problemer.
Sjekket målene mellom takstolene nå, og de måler fra 134cm til 141cm, der de fleste ligger på 138-139cm.
Blir jo både billigere og mye mindre jobb å kjøpe bredere regler, enn å sage, og få 30-40% spill på hver eneste plate som skal dit.
Blir jo mer regel (120mm i stedet for 45) som ligger mot den armerte takplasten, men om en 45 regel tåler det, burde jo en 120 regel også gjøre det synes jeg, luftspalten blir riktignok tilsvarende 15 cm smalere totalt men har det noen betydning?
Ingen problem i min mening! Kjør på, ville dog forsøke å klemme fast skiver istedenfor å skru nettopp pga. risikoen for sprekkdannelser som du skriver.
Med vennlig hilsen, fremax
Jeg synes det høres veldig tett ut! Her vil man vel ha et difusjonsåpent material? Stor risiko for at eventuell fukt blir fanget mellom acryl og dampsperren på innsiden.
Jeg rotet videre litt i temaet, og som du sier vil man jo så klart ha mindre dampsperre på utsiden enn på innsiden, så plexiglass som er helt tette går bort.
Kryssfiner eller annet diffusjonsåpent materiale skal dog være greit. (blir også betydelig stabilere for takkonstruksjonen i seg selv)
Liggende 45x120 reglar for luftspalten skulle heller ikke være noen problemer, annet enn kostnaden da, og at man ikke vil feste dem gjennom takplasten. Blir lange skruer å skru i takbjelkene.
Ifølge älvsbyhus skal man så bruke anbefalte diagonale stag i stål for takstolene, selv om man kraftig stiver opp konstruksjonen med skrudde 12-15mm kryssfiner som luftspalts plater, men der gjetter jeg at de ikke "kan" si noe annet?
Plateffekten blir jo betydelig kraftigere enn 2x20mm stålbånd på tvers.
Ja, oljebehandlet masonitt er nok blant det vanligste å bruke. Og 45 x 120 mm høres veldig overkill og vanskelig å håndtere. Vanlig lekter tror jeg er vanligst å bruke der, og vil bli mye enklere å jobbe med, en slik holder du jo lett med en hånd
Ja, oljeherdet masonitt er nok blant det vanligste å bruke. Og 45 x 120 mm høres veldig overkill og vanskelig å håndtere. Vanlig lekter tror jeg er vanligst å bruke der, og blir mye enklere å jobbe med, en slik holder du jo lett med en hånd
Årsaken til 120 stolper var jo å slippe å kutte og få masse avkapp av alle platene, siden målene mellom takstolene er mellom 135-140cm, og platene rundt 1220x2440... Rekker ikke til i bredden, og i lengden får man jo en 45% igjen av platen som blir for smal til å bruke i det hele tatt. Fikk derimot tips om at masonitt finnes i målene 1220x2740, som ville rekke å kutte på midten og få to passende biter for å montere liggende, men finner ikke mye om hvor man kan kjøpe i disse målene...
Årsaken til å velge kryssfiner i stedet for masonitt/board var å få en mer stabil takkonstruksjon på kjøpet, takstolene holdes jo egentlig bare på plass av lektene, og noen midlertidig monterte skråstøtter, som da skal erstattes med diagonale stålbånd når etasjen innredes.
Sorry, hadde ikke lest dine tidligere innlegg så nøye. Men nå er jeg med på hvordan du tenker rundt materiale og dimensjoner! Ja, det er jo unektelig litt besværlige mål å forholde seg til Da kanskje 120 mm er motivert likevel. Du kan sikkert bore ut halve bredden av regelen med ca 15 mm, så trenger du ikke ha så lange skruer. Kanskje et vinkeljern også, men det sitter nok bra uansett.
Sorry, hadde ikke lest dine tidligere innlegg så nøye. Men nå er jeg med på hvordan du tenker rundt materiale og dimensjoner! Ja, det er jo unektelig litt besværlige mål å forholde seg til Da kanskje 120 mm er motivert likevel. Du kan sikkert bore ut halve bredden av lekten med ca. 15 mm, så trenger du ikke ha så lange skruer. Kanskje en vinkeljern også, men det sitter nok bra uansett.
Det ble 120x45 lekter (hadde en haug impregnert liggende, så det fikk bli så) forborrede 20mm og skrudde med 6x140mm skruer.
12mm kryssfiner føles iallfall som en solid takkonstruksjon. Kanskje litt overkill og unødvendig dyrt, men sparer inn en del på lekting og krøll iallfall...
Bygde en enkel "plateheis" for å kjøre opp alle kryssfinerplatene via takfoten. Løsnet 2 planker under..
Tok en knapp time å sende opp 45 plater.
Det ble 120x45 lekter (hadde en haug impregnert liggende, så det fikk bli så) forboret 20mm og skrudd med 6x140mm skruer.
12mm kryssfiner føles iallfall som en solid takkonstruksjon. Kanskje overkurs og unødvendig dyrt, men sparer inn en del på lekting og trøbbel iallfall...
Bygde en enkel "plateheis" for å kjøre opp alle kryssfinerplatene via takfoten. Løsnet 2 planker under..
Tok en knapp time å sende opp 45 plater.
Litt bilder
[bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Hei, har dere flere bilder? hvordan gjorde dere nederst ved takfoten.. samt isoleringen?
120x45 klosser mot veggliv (vi har forhøyet veggliv), stifte opp vindsperren og deretter skru opp plater... Vegglivet bygger jo en del, så platene dekker egentlig bare åpningen ut mot takfoten. Plukket av, tror det var ca 45cm fra en plate, så rekker det som blir igjen (ca 200x120), pluss en hel plate (240x120) til å lage luftspalte for et "fag".
Luftspalteplatene går ca 25cm utenfor veggliv, og strekker seg opp mot nakken godt og vel for 50cm isolasjon i taket siden...
Siste bildet er gavlen isolert 3 runder med de gulvisolasjonsrullene Älvsbyhus sendte med. Påbegynt utsalning i takstoler for innplastning og sprutisolering i tak, ned i takfot...
Merk fjernede støtteben i takstol for å skape et større "fag". Er uttaket på begge sider i denne gavlen, limtrebjelke mellom takstolenes støtteben samt en i taket her for å styrke opp takstolen som nå mangler støttebenene).
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.