Første gang her for meg. Håper å få noen råd og tips om årringer i tre.
Jeg har revet en bærende vegg og har nå støttet med stempler.
Jeg har også kjøpt høvlede bord for å lage en limtrebjelke av disse.
Når man skal lime sammen bordene sies det at man skal legge bordene med årringene mot hverandre. Altså legge et bord med årringene den ene veien og neste bord med årringene den andre veien.
Men hvordan i hele */^+¨ ser man hvilken vei årringene går??
Når jeg ser i den ene enden av bordet synes jeg det ser ut som årringene går den ene veien. Ser jeg i den andre enden av samme bord ser det ut som at de går den andre veien??
Hvordan henger dette sammen og hvordan skal jeg gå frem? Finner ingenting når jeg søker, og jeg har tilbrakt lang tid ved datamaskinen nå.
Føler meg fryktelig dum akkurat nå
/Mattias
Som har tommelen i albuen akkurat nå...
Jeg har revet en bærende vegg og har nå støttet med stempler.
Jeg har også kjøpt høvlede bord for å lage en limtrebjelke av disse.
Når man skal lime sammen bordene sies det at man skal legge bordene med årringene mot hverandre. Altså legge et bord med årringene den ene veien og neste bord med årringene den andre veien.
Men hvordan i hele */^+¨ ser man hvilken vei årringene går??
Når jeg ser i den ene enden av bordet synes jeg det ser ut som årringene går den ene veien. Ser jeg i den andre enden av samme bord ser det ut som at de går den andre veien??
Hvordan henger dette sammen og hvordan skal jeg gå frem? Finner ingenting når jeg søker, og jeg har tilbrakt lang tid ved datamaskinen nå.
Føler meg fryktelig dum akkurat nå
/Mattias
Som har tommelen i albuen akkurat nå...
om du kikker på endetre på bordene kan du se om de har "glad gubbe" eller "sur gubbe", dvs. hvilken side som har sittet mot barken respektive kjernen på treet. Det viktige ved sammenføyning er da at du legger dem slik at du får en "glad gubbe" oppå en "sur gubbe" dvs. at du får annenhver sur/glad, dette for at bevegelsene i treet skal ta ut hverandre.
mvh
Martin
mvh
Martin
ingen årsak...
//Martin
//Martin
Nei den kommer ikke bære så veldig mye.
Det er et hus på ca 80 kvm areal og jeg har fjernet to vegger mellom kjøkken, gjesterom og stue. Bjelken er ca 5 meter lang og laget av 1" 4". Jeg har lagt 5 planker oppå hverandre og det ligger akkurat nå i spenn siden i går formiddag. Tror dere det er nok, eller trenger jeg å bygge på med flere planker, høvlet og tørt virke?
lilla huset
Det er et hus på ca 80 kvm areal og jeg har fjernet to vegger mellom kjøkken, gjesterom og stue. Bjelken er ca 5 meter lang og laget av 1" 4". Jeg har lagt 5 planker oppå hverandre og det ligger akkurat nå i spenn siden i går formiddag. Tror dere det er nok, eller trenger jeg å bygge på med flere planker, høvlet og tørt virke?
lilla huset
Klikk her for å svare