376.601 lest ·
138 svar
377k lest
138 svar
Å støpe en benkeplate i betong - bilder, spørsmål..
Noen som vet hvor tynn plate man kan støpe? Jeg skal ha en hylle for kaffetrakter & vannkoker og tenkte at det kanskje skulle være stilig med en i betong. Men er det mulig å lage en 20mm eller blir det for skjørt? Platen blir ca 500x250mm
Hei, vi har støpt mange betongplater og det har variert fra helt flate gjennomfargete til lignende kvernsteiner mot åpne peiser. Man kan bruke vanlig brytfarge for innfarging. Man trenger ikke gjennomfarge, men kan først legge farget betong i bunnen av formen og rundt kantene. Deretter inn med armering. Så støyper man inn resten. Vibrere gjør man med en drill man har festet i formen. I denne setter man et stykke bøyd metall, f.eks. armeringsjernsbiter eller ståltråd. Det rister godt og straks stiger luftboblene frem fra massen. Fest maskinen ordentlig, ellers stikker den av som en halshugget høne! Gjør aldri for våt betong. Vi pleier å påføre epoksy på overflaten for å oppnå et bra resultat for kjøkken eller bad. Det kan bli speilblankt hvis man vil. Lar man det dusjregne litt i den våte epoksyen, blir det en spennende overflate. De små fordypningene kan få uregelmessige fargeskiftninger mot gråhvitt som gjør den svarte platen levende. Når det gjelder armering, så kan man bruke 6 eller 8 mm armeringsjern som man bare trykker ned i massen, alternativt armeringsmatte. Jobber man med tynnere plater, så kan man bruke et par lag rettede armeringsnett. Hvis man vil lage en grov, men mykt strukturert steinplate, så tar man grovbetong og støper først en råplate. Når denne har herdet i ca. 15-20 timer, så pensler man på sement og vann. Et par ganger. Først har man fjernet de store steinene som stikker frem. Overflaten blir som fra Perm eller Juartiden med kalksteinskarakter. Et par gamle jeans polerer opp overflaten til fløyelsmyk. Ingen kan skille din plate fra en naturlig fra urtiden! Noen ganger blander vi inn litt peiseleire (pulver) og får en beigegrå farge. Så kan man pensle litt omkring med sement og vann og få det litt spraglete. Til sist kan man etter et par timer tromme litt med fingertuppene slik at man får en litt småbulkete overflate. DEKK MED PLAST I ET PAR DAGER så det ikke blir sprekker. Lykke til med eksperimenteringen. Fantasien skal ikke ha noen grenser.
Calle Ring, arkitekt og kunstner
Calle Ring, arkitekt og kunstner
Hei,
Man kan faktisk støpe en plate ned til 6 mm. Det handler om armeringen som støpes inn. En tett metallarmering i form av et finmasket nett er bra for tynne plater. For å ta laster, handler det i byggebransjen om å legge over- eller underkantarmering. Armeringen legges nærmere den siden som blir konveks under last.
Hilsener Calle Ring
Man kan faktisk støpe en plate ned til 6 mm. Det handler om armeringen som støpes inn. En tett metallarmering i form av et finmasket nett er bra for tynne plater. For å ta laster, handler det i byggebransjen om å legge over- eller underkantarmering. Armeringen legges nærmere den siden som blir konveks under last.
Hilsener Calle Ring
Sprakk formen til en 8mm´s i går. Ble bra, og holdt en kortere transport. 1800x650, 6 jern.
Hva er det alle vil få fram gjennom sliping? Få bort betonghuden og frem med steinen. Overflaten man får gjennom vanlig formplyfa er jo glatt, veldig glatt.
Hva er det alle vil få fram gjennom sliping? Få bort betonghuden og frem med steinen. Overflaten man får gjennom vanlig formplyfa er jo glatt, veldig glatt.
Hei
Jeg har laget en liten betongplate som er 70*70*5 cm som jeg skal ha til sofabord. Har slipet den for hånd, og avsluttet med 1200 papir. Resultatet ble en ganske blank overflate som er litt lett flammete. Nå skal jeg behandle den med noe, og lurer på om dere som har brukt parafinolje kan svare på følgende:
1. jevner flammetheten i platen seg ut (som når man oljer tre)? 2. når man påfører parafinoljen blir betongen betydelig mørkere, beholder platen denne mørkheten? 3. er det noen som anbefaler noe annet enn parafinolje?
Jeg har laget en liten betongplate som er 70*70*5 cm som jeg skal ha til sofabord. Har slipet den for hånd, og avsluttet med 1200 papir. Resultatet ble en ganske blank overflate som er litt lett flammete. Nå skal jeg behandle den med noe, og lurer på om dere som har brukt parafinolje kan svare på følgende:
1. jevner flammetheten i platen seg ut (som når man oljer tre)? 2. når man påfører parafinoljen blir betongen betydelig mørkere, beholder platen denne mørkheten? 3. er det noen som anbefaler noe annet enn parafinolje?
Flamigheten minsker ikke, snarere tvert imot vil jeg si, men det er litt det som er greia, at det er et levende materiale. Den mørke fargen forsvinner når oljen har tørket. Flere har jo anbefalt glassbetong, epoksy høres også interessant ut. Det kommer nok an på hva du vil ha for overflate.
Hei,
mitt tips er at du skal prøve forskjellige teknikker. Ta 5-6 isbokser og fyll med ulike blandinger. Du kan legge i epoxy eller epoxyblandet sementløsning (sement + vann + 1/3 epoxy). Når man jobber med epoxy skal man sørge for at man absolutt ikke får dette på hendene - det kryper inn og skaper problemer.
Du kan legge pigmentert grov- eller finbetong.
En morsom teknikk er grovbetong som du børster av overflaten på etter 10-20 timer. Så pensler du på sement og vann eller epoxy-sement. Deretter polerer du med bomull - dine gamle jeans.
Har du en betongplate du har støpt, kan du påføre epoxy og deretter dusje med vann. Du får en spennende overflate.
Husk at naturen i milliarder av år har eksperimentert med seg selv. Da kan du også kanskje finne på noen morsomme nye varianter. Reisen i det ukjente er fylt med lys.
Man kan blande i glasspulver eller knust glass, marmorpulver fra fargebutikken.
Jeg reparerte en ødelagt brun marmortrapp med en blanding av havregryn og epoxy - ingen så forskjellen.
Så skrid til verket og la sansene sveve - betong er billig.
Hilsener, Calle Ring
mitt tips er at du skal prøve forskjellige teknikker. Ta 5-6 isbokser og fyll med ulike blandinger. Du kan legge i epoxy eller epoxyblandet sementløsning (sement + vann + 1/3 epoxy). Når man jobber med epoxy skal man sørge for at man absolutt ikke får dette på hendene - det kryper inn og skaper problemer.
Du kan legge pigmentert grov- eller finbetong.
En morsom teknikk er grovbetong som du børster av overflaten på etter 10-20 timer. Så pensler du på sement og vann eller epoxy-sement. Deretter polerer du med bomull - dine gamle jeans.
Har du en betongplate du har støpt, kan du påføre epoxy og deretter dusje med vann. Du får en spennende overflate.
Husk at naturen i milliarder av år har eksperimentert med seg selv. Da kan du også kanskje finne på noen morsomme nye varianter. Reisen i det ukjente er fylt med lys.
Man kan blande i glasspulver eller knust glass, marmorpulver fra fargebutikken.
Jeg reparerte en ødelagt brun marmortrapp med en blanding av havregryn og epoxy - ingen så forskjellen.
Så skrid til verket og la sansene sveve - betong er billig.
Hilsener, Calle Ring
Takk for tipsene
til slutt ble det et produkt som heter steinsåpe for min del. Den endret nesten ingenting av platens utseende, bare noen nyanser mørkere. Ulempen med produktet er at det ikke beskytter så godt mot sure stoffer, men det gjør ikke meg så mye siden platen er til et sofabord.
til slutt ble det et produkt som heter steinsåpe for min del. Den endret nesten ingenting av platens utseende, bare noen nyanser mørkere. Ulempen med produktet er at det ikke beskytter så godt mot sure stoffer, men det gjør ikke meg så mye siden platen er til et sofabord.
Jeg holder på med en betongplate til kjøkkenet. Du kan følge meg på www.byggerhemma.seyps skrev:
Kult, skal lese mer senere.
Snakket selv med en gulvsliper forrige uke, og han kunne komme ut og slipe/polere opp en betongplate om jeg støpte den. Da blir overflaten veldig blank, som HTC Superfloor.
Kan kanskje være et tips.
/Magnus
Snakket selv med en gulvsliper forrige uke, og han kunne komme ut og slipe/polere opp en betongplate om jeg støpte den. Da blir overflaten veldig blank, som HTC Superfloor.
Kan kanskje være et tips.
/Magnus
Er det ingen flere som har bilder av sine betongbenkeplater??
finnes gjør-det-selv-tips på finja.se