376.594 lest ·
138 svar
377k lest
138 svar
Å støpe en benkeplate i betong - bilder, spørsmål..
Det finnes jo en Makita som kanskje kunne fungere:LiMa skrev:
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc63672&katnr=2&katsektnr=324
Men det kanskje blir for grov finish med den?
Siterer "For effektiv sliping av formskjegg, ujevnheter og kanter".
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Fjordlund, dra en silikonstreng i formen så får du en lett avrundet kant.
Hvor finner man dette vattenglas materialet?
Har for øvrig funnet ut hvor riktig såpe selges (den som nevnes i Finjas brosjyre), www.essemess.se
Overflaten som den er nå på min plate er for grov så jeg kommer nok til å gjøre det om, ser ut som diamantpapir + vattenglas er det som gjelder for å få den blanke overflaten jeg er ute etter.
Har for øvrig funnet ut hvor riktig såpe selges (den som nevnes i Finjas brosjyre), www.essemess.se
Overflaten som den er nå på min plate er for grov så jeg kommer nok til å gjøre det om, ser ut som diamantpapir + vattenglas er det som gjelder for å få den blanke overflaten jeg er ute etter.
Du kan kjøpe vattenglas i fargehandelen!wireless2000 skrev:Hvor finner man dette vattenglas-materialet?
Overflaten som den er nå på platen min er for grov så jeg kommer nok gjøre det om igjen, virker som diamantpapir + vattenglas er det som gjelder for å få den blanke overflaten jeg er ute etter.
Nå kjøpt vattenglas (takk anaitis). Hvordan påføre? Står ingenting på og mannen i butikken hadde ikke en anelse.
problem...
Jeg gjør tre skiver.. Har gjort to av dem, øya og en passbit.
Nå har jeg gjort den med hull for ho osv.
Armert og alt det der, men den sprakk på de tynne stedene rundt hon da vi skulle løfte den opp...
Tips?
Jeg gjør tre skiver.. Har gjort to av dem, øya og en passbit.
Nå har jeg gjort den med hull for ho osv.
Armert og alt det der, men den sprakk på de tynne stedene rundt hon da vi skulle løfte den opp...
Tips?
For det første, formen må ligge direkte på et helt plant underlag, jeg støpte på kjellergulvet. Når du så skal flytte den, gjør det på høy kant, press skiven i formen med f.eks. tvinger eller lignende. Når det er så svake/smale partier er de ekstremt ømfintlige for bevegelser i siden. Så støtt opp den før flytting...alexwidell skrev:
Lykke til!
/LiMa
Tror også at årsaken er at platen bøyer for mye.alexwidell skrev:
Jeg kunne tenke meg to metoder for å forsterke lokalt ved utsparingen for ho:
1 Legg inn litt mer armering lokalt, diagonalt ved hjørnene. Bistål burde funke, ellers grov ståltråd.
2 Gjør en tilleggsforsterkning etter støpningen før du avformer. Omtrent som fortykninger
rundt utsparingen, ikke så nær at det forstyrrer innfestingen av ho. Kan gjøres med betong eller noe annet. Man kan faktisk støpe disse forsterkningene separat og deretter lime dem fast med epoxylim. Den sistnevnte metoden har blitt brukt for å feste spanter i betongbåter!
Sist redigert:
Hei,
Hadde litt rådgivning forbi i går og vi kom fram til å prøve oljing først før jeg lager en ny,
Sagt og gjort, sprekkene er så "godt som borte"...
Får leve med litt småskygger, men det er vel det som er sjarmen med betong? Ellers hadde jeg kunnet kjøpe kompaktlaminat

Hadde litt rådgivning forbi i går og vi kom fram til å prøve oljing først før jeg lager en ny,
Sagt og gjort, sprekkene er så "godt som borte"...
Får leve med litt småskygger, men det er vel det som er sjarmen med betong? Ellers hadde jeg kunnet kjøpe kompaktlaminat

Sist redigert: