Jeg har akkurat startet prosjektet med å lage en betongplate til vår kommende kjøkkenøy. For å teste litt forskjellig overflatebehandling har jeg laget et stykke i 20x40 cm, 2 cm tykk. For å lett kunne vibrere ut boblene med slagbormaskinen gjorde jeg betongen ganske løs og vannrik, noe som gjorde selve støpingen enkel. Men nå har den herdet i to uker og i dag når jeg tok ut prøvebiten var jeg i begynnelsen veldig fornøyd med hvor jevn og fin den ble. Men jeg kunne med fingrene pusse platen så det ser ut til at betongen er veldig porøs. Skyldes dette at blandingen min var for utvannet? Har gjort den med Byggmax Gjuta Fin.

• Liker
KjellT
  • Laddar…
Proffene bruker en veldig tykk blanding.
Fu-Tung-Cheng er guruen på å støpe benkeplater.
Se på en av videoene nedenfor, det finnes mange på Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=yFFrTbEPhM8

Det kan være at når vannet fordamper i din løse blanding, så etterlates mikrolommer i betongen og gjør den porøs.

Hei,
blandingen var for våt og da blir det svakt og porøst. Støp en ny og poler overflaten med en slags plateslede. Et lokk fra en malingsboks i metall limt fast på slipemaskinen er magisk.
Bland gjerne inn epoxy i overflaten - 1 del epoxy + to deler våt finbetong - ikke for våt. Det går faktisk an å blande epoxy med ketchup om man skulle ønske det.
Ellers kan man påføre kun epoxy på den ferdige og litt ujevne platen. Jeg gjorde nettopp dette her om dagen. Ute og nær null på natten. Det ble et vakkert krakkelert mønster, nesten som øgleskinn - kult!
C.

Jeg har ikke tatt del i Finjas artikkel, men helt generelt, forstår jeg ikke at det skal bli noen problemer med å støpe en plate. Raceman henviser til en youtube-video, som viser hvordan det går til, og også hvilken konsistens betongen skal ha. Fatter ikke hvorfor man vil bruke finbetong, er det ikke den grove man skal ha, det er vel steinene i betongen som gjør platen, sånn at det blir liv i den. Og så det andre...
Vattenglas har man brukt i 100 år i betong, for å sikre denne mot vann. Vattenglas skal i betongen, eller i vannet som skal blandes i betongen, SIKA har ellers produkter/tilsetninger for betong i sitt sortiment. Det er formen til platen som bestemmer resultatet av støpingen, så bruk byggplyfa, ny eller en rengjort/vasket, før man heller i betongen, så drypp/spray formen med vann. Hva som også er viktig, er varmen, gjør man platen hjemme i kjøkkenet/badet, så er det for varmt der, velg et sted hvor dere holder ca 10 grader+. Man får ikke ha for mye vann når man blander til betong, vann skal brukes når betongen herder/tørker = med måte. Når man så skal vibrere formen (nedenfra) med en gammel umoderne slagboremaskin, en slik som bare knarrer, med en vognbolt i chucken, så skal dette også gjøres med måte! Ellers vil den grove steinen havne på platens underside. Noen kan vibrere formen nedenfra, og en annen se hvordan luftboblene plopper opp, en plate med målene 300X63 cm, tar 1 minutt å vibrere, det skal gå raskt. Bruk en planke til å dra av med, som youtube-videoen viser, men ha også en pussebrett for hånden. Alt sammen (formen) må være plassert på et stødig underlag, for eksempel 2 - 3 lastepaller på høykant og kraftige 95X45--120X45 lekter som formen kan ligge på. OK nok om dette, de fleste av dere har nok hoppet av prosjektet nå. De som vil prøve å støpe en mindre bit, kan etter dere har dryppet formen, strø litt ren sement i bunnen av formen, for å få en hardere/kraftigere overflate på platen.

• Liker
freter
  • Laddar…
RBK skrev:
Jeg har akkurat startet prosjektet med å lage en betongplate til vår kommende kjøkkenøy. For å teste litt forskjellige overflatebehandlinger har jeg laget en bit i 20x40 cm, 2 cm tykk. For å lett kunne vibrere ut boblene med slagboren gjorde jeg betongen ganske løs og vannaktig, noe som gjorde selve støpingen enkel. Men nå har den herdet i to uker, og i dag når jeg tok ut prøvestykket, var jeg i starten veldig fornøyd med hvor glatt og fin den ble. Men jeg kunne med fingrene pusse platen, så det virker som om betongen er veldig porøs. Skyldes dette at min blanding var for utvannet? Har laget den med Byggmax Gjuta Fin.
med betong som med pussmørtel, er det viktig at man ikke jobber for lenge med den, man drar ut sementen/KC ut av blandingen da, vibrerer du for lenge, blir bare vannet igjen.

• Liker
Chris11
  • Laddar…
Et tips for å få en fin overflate: Legg ikke i all betongen på en gang. Begynn med å legge et lag på ca 1 cm og sørg for at det fyller ut hele overflaten. Klapp med hendene mot betongen for å få ut luften samt vibrere formen. Nå kan du legge i resten og gjøre det samme. Forhåpentligvis unngår du nå luftbobler.

Fant dette:
http://www.former.nu/tips-trix

Kanon! Bestilte nettopp 1200, etter det får det bli våtslipepapir antar jeg.

m.engdahl skrev:
Kanon! Bestilte nettopp 1200, etter det får det bli våtslippapir antar jeg.
1200 korn er veldig fint. Skalaen er "bakvendt", 40 er grovt, 120 er finere osv.
1200 pleier å være det fineste man kan finne, så får man bruke slippasta.

• Liker
Berka81
  • Laddar…
Hva har jeg gjort feil? Har støpt, slipt for å få fram kornene. Pendlet natronvann to ganger samt oljet inn. Nå får jeg stygge kalkflekker fra hver vanndråpe pluss at overflaten blir ru der utfellingen ligger igjen. Jeg antar at det hvite er kalk, men, noen som har en idé om årsak samt hvordan jeg kan utbedre det? Takk!

Mørk benkeplate med hvite kalkflekker og en vannkran.

Betongoverflate ved siden av en fargerik plastbolle. Overflaten har synlige korn etter sliping, med hvite kalkmerker etter vannutslag.

magnusmo skrev:
Hva har jeg gjort feil?
Har støpt, slipt for å få fram kornene. Pendlet natronvann to ganger samt oljet inn. Nå får jeg stygge kalkflekker fra hver eneste vanndråpe pluss at overflaten blir ru der utfellingen blir liggende igjen. Jeg antar at det hvite er kalk, men, noen som har en idé om årsak samt hvordan jeg kan utbedre det?
Takk!

[bilde]

[bilde]
Har du syrevasket den før du penslet på med natronvann? ellers er det med stor sannsynlighet derfor du har fått kalkutfellinger
Mvh K

Savnet syrevask første gangen. Har slipt om, vasket, syrevasket og lagt på vattenglas og brukte til slutt kaldpresset linolje.
Resultatet er at jeg ikke får noen utfellinger mer, men derimot så er den litt flekkete rundt kantene. Det vet jeg fortsatt ikke hvordan jeg skal få ordnet. Men det plager mest meg selv.
Hilsen
Magnus

Takk alle for svar og tanker.
Nå har også jeg støpt med weber fin expandbetong.
La ut først på bunnen, klappet ut det med hånden, dit med armeringsjernet og deretter ut med resterende betong
Til en plate på 105x85x3.5cm gikk det med 3 sekker
Bygde en stilling ute av 45x95regler

Nylig støpt betongplate på en hjemmelaget trebordramme i hagen, omgitt av grønt løvverk og gjerdet bak.

• Liker
FredrikR og 2 andre
  • Laddar…
Nå er skiva avdekket og blir skikkelig fornøyd med resultatet, har testet nå å slipe med vanlig 80 papir med eksentersliper.
Men selvfølgelig smaken er forskjellig men hvor mye skal man slipe ned??
Betongplate sett fra siden, med en glatt, slipt overflate og synlige porer. Bakgrunnen viser uskarpe hus.

Har også bestilt steinfix 100+ som overflatebehandling :)

Hvilken syre skal man vaske med?

• Liker
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.