Vegggen skal få fliser på deg :)
Men platen ser litt flammete ut for betongen suger opp oljen ulikt ser det ut til, men den har nå en jevn og fin farge etter sånn cirka 2-3 dager!

Hei,
Har nok et lite plagsomt problem tror jeg,
Det er som et halvhvitt lag oppå platene mer eller mindre på enkelte steder,
Når man våtsliper blir det litt melkaktig...
Når platene er våte synes det ikke i det hele tatt.
Noen som vet en smidig måte å få bort dette? forsvinner gradvis når man sliper.

alexwidell skrev:
Heisann,
Jeg har nok et lite kjedelig problem tror jeg,
Det er som et halvhvitt lag oppå platene mer eller mindre på visse steder,
Når man våtsliper blir det litt melkaktig...
Når platene er våte synes det ikke i det hele tatt.
Er det noen som vet en grei måte å få fjernet dette på? forsvinner gradvis når man sliper.
Det eneste måten å få det bort på er å slipe.

Dere som oljer med parafinolje, synes dere at dere får en tilstrekkelig smussavvisende overflate?
Parafinolje tørker jo nemlig -aldri-, i motsetning til en olje med tørkende/herdende oljer/harpiks.

Bare nysgjerrig på resultatene deres, på treverk er jo parafinolje mer passende for skjærefjøler og lignende.
Siden den ikke tørker er den jo generelt sett halvveis umulig å polere.

Den blir nesten mer hvit når jeg sliper?
Hva er det hvite for noe som forsvinner når man sliper, men som ser ut til å komme tilbake?

Jeg har en betongvask som jeg selv ikke har laget, men som var i leiligheten da jeg flyttet inn. Den har dessverre fått et par flekker på grunn av vann som har blitt liggende. Hvordan får jeg fjernet disse flekkene? Jeg har oljet med rapsolje, men det virker som vattenglas er det beste lr?

takk for mange bra innlegg!

• Liker
Håkan Börjesson
  • Laddar…
Det overrasker meg at ingen har nevnt vibrasjonsfri betong?
///j

jomany skrev:
Det overrasker meg at ingen har nevnt vibrasjonsfri betong?
///j
Jeg har aldri jobbet med vibrasjonsfri/selvkomprimerende betong og lurer derfor på om resultatet blir like bra som med en godt vibrert "vanlig" betong? Noen ulemper (bortsett fra at den er dyrere antar jeg)?

Googlet litt og fant bare selvkomprimerende pumpebetong. Føles litt overkill om man skal støpe en benkeplate ;) Noen tips på produsenter som leverer i sekk?

Jeg har egentlig ingen anelse. Satte opp noen vegger og annet jox for noen betongarbeidere og de fortalte at det fantes vibrasjonsfri betong for applikasjon der man av en eller annen grunn ikke kan vibrere. Som jeg forstod det skulle den i hvert fall ikke være dårligere enn vanlig betong. Men om det går an å støpe benkeplater av den??? Devettefan!

///j

Skb er sikkert fin å støpe benkeplate av men har dessverre aldri sett den på sekk, og når vi bestiller den på jobben(gjennom pumpebil) så er den skikkelig dyr per m3 så og du skal jo bare ha noen liter, så det ville bli en dyr historie, den duger bra å bare vibrere vanlig finbetong men bruk gjerne en blank plate i formen så flyter det bedre sammen.

Nå til mitt spørsmål, jeg har aldri brukt vannglass før men nå har jeg støpt mine benkeplater, så hvor lenge bør jeg vente med å legge på vannglass?
mvh

Sist redigert:
Når det gjelder vattenglas, er mitt svar, unngå det hvis du ikke har erfaring. For meg ble det bare en hvit, klebrig røre, som jeg nå må pusse av på en eller annen måte. Uklart hva som gikk galt, men bra er det ikke.

jawen skrev:
Så hva gjelder betong og olje, betong herder over en meget lang tid ca 50 år er normalt selv om styrken som står på sekken oppnås etter 28 dager i 20 grader og normalt luftombytte.
Behandler man betong med oljer før 28 dager så vil ikke styrken oppnås og man vil vel ha en sterk skive?.
Vet at det er et gammelt innlegg, men i og med at ingen andre har svart på dette så gjør jeg det. Selvfølgelig fortsetter betongen å brenne selv om man behandler den. Betong brenner også om man så heller den i en plastpose og knyter sammen.

Dermed ikke sagt at det ikke finnes andre grunner til å vente med behandlingen. Kanskje er det bra om fuktigheten i betongen får synke før man behandler den, for eksempel.

Jeg behandlet den ene benkeplaten min etter ca 36t med vattenglas, ble skikkelig bra. Den andre etter ca 20t resultat= skikkelig bra....

Helt fornøyd med hele platen.

Mvh

Fant denne interessante tråden.
Kom på en ting man kunne prøve hvis man vil ha en blank og fin overflate på sin støpte benkeplate uten å måtte slipe noe som helst. Jeg har støpt mindre ting på en glassrute og da får man en ekstremt glatt og blank overflate. Det burde funke også for benkeplater bare man har en stor nok glassrute. En forskjell blir dog at man ikke får fram noe kornete mønster som man får fram hvis man sliper. Derimot kan man farge betongen i ønsket nyanse. Viktig å vibrere bort bobler bare, de synes godt mot den blanke overflaten. Personlig synes jeg at små bobler ikke forstyrrer, de kan tvert imot bryte den ellers stive overflaten.
Det kan være vanskelig å få løs glasset bare, når man støper mot glass dannes et vakuum som man må få til å slippe ved forsiktig å stikke inn en sparkel mellom betong og glass. Bruk forresten ikke formolje på glasset, det skal være helt rent, minste fettflekk eller smuss synes ellers.

På YouTube finnes så klart en hel del nyttige tips for dette også. Søk på "Fu-Tung Cheng" så får man både ideer om design og praktiske tips om materialer. F.eks. å bruke melaminskiver, styropor (frigolit), stive plastremser og dobbeltsidig matteip for enkelt å lage former uten en eneste skrue. Må teste ved anledning.

• Liker
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.