376.594 lest ·
138 svar
377k lest
138 svar
Å støpe en benkeplate i betong - bilder, spørsmål..
Noen som vet hvor man kjøper såpeflak for betongbehandling!?
Ringte rundt 10-15 steder i dag uten resultat. Finja betong som skriver om det i manualen for "benkeplate i betong" vet ikke engang selv.
Prøvde å ringe fargehandel, garn/ull, noen dagligvarebutikker, panduro, prols, kjøkkendetaljister, beijerbygg, apoteket, etc etc.
De fleste har ikke engang hørt om det.
Googler man såpeflak får man jo masse oppskrifter (såpebobler, fingerfarge, etc.) der dette inngår, men ingen kjøpsinfo...
tips!?
Ringte rundt 10-15 steder i dag uten resultat. Finja betong som skriver om det i manualen for "benkeplate i betong" vet ikke engang selv.
Prøvde å ringe fargehandel, garn/ull, noen dagligvarebutikker, panduro, prols, kjøkkendetaljister, beijerbygg, apoteket, etc etc.
De fleste har ikke engang hørt om det.
Googler man såpeflak får man jo masse oppskrifter (såpebobler, fingerfarge, etc.) der dette inngår, men ingen kjøpsinfo...
tips!?
støpefinér 400-600kr avhengig av kapping etc
25kg finbetong 45kr/st gjetter 4st? sjekk hvilken volum som går med
silikon 70kr
div armering 200kr
skruer xkr
sandpapir
etc etc
men bortsett fra at det er ganske mye arbeid og søl så er det jo billigere enn alt annet, spesielt med tanke på resultatet hvis man lykkes!
Finnes finere og sterkere betong som man egentlig bør bruke, denne er dog dyrere.
25kg finbetong 45kr/st gjetter 4st? sjekk hvilken volum som går med
silikon 70kr
div armering 200kr
skruer xkr
sandpapir
etc etc
men bortsett fra at det er ganske mye arbeid og søl så er det jo billigere enn alt annet, spesielt med tanke på resultatet hvis man lykkes!
Finnes finere og sterkere betong som man egentlig bør bruke, denne er dog dyrere.
Takk! Høres ut som man kan spare en slant i stedet for å kjøpe en i massivtre 
Vi skal ha svart granitt som benkeplate/kjøkkenbenk. Gulvet er valnøtt parkett og kjøkkensnekkeriene går i hvitt og alle hvitevarer i rustfritt stål. Tror dere at det "skjærer seg" med en arbeidsplate i betong på kjøkkenøya?
TyraMyra
Vi skal ha svart granitt som benkeplate/kjøkkenbenk. Gulvet er valnøtt parkett og kjøkkensnekkeriene går i hvitt og alle hvitevarer i rustfritt stål. Tror dere at det "skjærer seg" med en arbeidsplate i betong på kjøkkenøya?
TyraMyra
Angående vibrering av betongen ved produksjon av benkeplate, kan man ikke vibrere betongen først og så senke ned armeringen etterpå? Tenkte å støpe en plate selv etter Finjas anvisninger. Noen som ser problemer med å senke ned armeringen etter å ha vibrert?
Tror ikke at du kan legge ned den etter da betongen er ganske tykk og armeringen kanskje ikke synker ned?
men om du vibrerer samtidig som du legger ned den funker det garantert. Hvorfor legge ned den edteråt?
men om du vibrerer samtidig som du legger ned den funker det garantert. Hvorfor legge ned den edteråt?
Vibrer ordentlig uten armering. Legg på armeringen og vibrer litt så den synker. Burde vel fungere?
Noe som derimot ikke fungerer er å vokse benkeplaten med grönlandsvalla som jeg har gjort. Det forsvinner når man setter varme ting på platen. Skal fjerne voksen og erstatte med olje/flytende hardvoks.
Noe som derimot ikke fungerer er å vokse benkeplaten med grönlandsvalla som jeg har gjort. Det forsvinner når man setter varme ting på platen. Skal fjerne voksen og erstatte med olje/flytende hardvoks.
Kult at folk har begynt å bygge kjøkkenbenker i betong. Har vært interessert en stund og kjøpte i fjor Fu-tung Chengs bøker. Man ble jo fantastisk inspirert. Spørsmålet er bare om man kan få tak i gode/riktige produkter her, å sende fra USA blir vel uforholdsmessig dyrt. Uansett ser det ut til å finnes en mengde produkter for å håndtere noen av problemene som har blitt diskutert i trådene. Luftboblehullene etter støpingen fyller man tydeligvis med en såkalt "slurry" - "Voids are best filled with a slurry coat, made of pure cement with either very fine sand or no sand at all,". Etter polering bør man tydeligvis legge et tettlag, såkalt sealer, før man vokser.
I Chengs bok har de i armeringen på forhånd og fester den med ståltråd. Heller i betongen, vibrerer deretter og når det er klart klipper man tråden og setter den ned...
Det kuleste av alt er alle de forskjellige fargene og innleggene man kan gjøre i betongen, alt fra kremhvit til vulkansvart, med innslag av forskjellige metaller, steiner, glass etc.
Se mer på: http://www.concreteexchange.com/
I Chengs bok har de i armeringen på forhånd og fester den med ståltråd. Heller i betongen, vibrerer deretter og når det er klart klipper man tråden og setter den ned...
Det kuleste av alt er alle de forskjellige fargene og innleggene man kan gjøre i betongen, alt fra kremhvit til vulkansvart, med innslag av forskjellige metaller, steiner, glass etc.
Se mer på: http://www.concreteexchange.com/
Jeg har støpt et antall prøvebiter i betong. På den ene brukte jeg vanlig gulsåpe som jeg polerte inn med en polermaskin, ble en meget behagelig og glatt overflate. Det jeg likte med såpen er at betongen ser fortsatt rå og ubehandlet ut. På den andre brukte jeg sten impregnering, ble veldig motstandsdyktig mot fuktighet men en litt røffere overflate.
Hei
Holder på med å støpe betongplater til vårt nye kjøkken. Har først testet å slipe for hånd, men har forstått at man nok bør gjøre det med maskin. Hvordan skal man behandle overflaten deretter? Har testet med Stensåpa Steinfix 50 & 60, men det holder ikke riktig for vann, og hvordan skal det da gå med vin, fettflekker mm. Er det noen som vet hva man kan bruke for å få en virkelig god og slitesterk overflate?
Holder på med å støpe betongplater til vårt nye kjøkken. Har først testet å slipe for hånd, men har forstått at man nok bør gjøre det med maskin. Hvordan skal man behandle overflaten deretter? Har testet med Stensåpa Steinfix 50 & 60, men det holder ikke riktig for vann, og hvordan skal det da gå med vin, fettflekker mm. Er det noen som vet hva man kan bruke for å få en virkelig god og slitesterk overflate?
Ja legg gjerne inn bilder av platen. Har du gjort noe mer enn å blande inn jernoksid, oljet inn den, brukt såpe... eller noe annet.Watchmen skrev:
Jeg lurer nemlig på hva man skal gjøre for at platen skal tåle fett og smuss slik at man slipper å være bekymret for hva som kan skje. Er det noen andre som vet hva man kan gjøre for å få den vann- og smussavvisende?