Denne teksten er ment som tips for den som skal rive en vegg eller lignende av glassbetong. Hvis du ikke har det behovet foreslår jeg at du finner en annen tråd å lese - så spennende er ikke dette ;)

Da jeg sto foran å rive et trapperekkverk av glassbetong prøvde jeg å finne informasjon på nettet om hvordan man skal gjøre det. Det gikk ikke så bra - det eneste Google fant var artikler der det ble påpekt at en ulempe med glassbetong er at det er vanskelig å rive... :S

Jeg stilte spørsmålet til en importør av glassbetong. Deres tips var å bruke pianotråd. Glassbetong "mures" med en spesiallim, og deretter fuges det med flis- eller klinkerfug. Etter å ha skaffet pianotråd i en hobbybutikk kunne jeg konstatere at det riktignok fungerte å med tråden "sage" mellom limet og glassplatene - men pianotråden tok seg ikke gjennom flisfugematerialet q(;^;)p. Fordi jeg syntes det var altfor besværlig å først pille bort all fug (ikke helt enkelt, noen steder kunne man pelle bort med skrutrekker men andre steder krevdes meisel) prøvde jeg å finne en annen måte.

Hakke litt i fugen med meisel og deretter bende loss limet med brekkjern fungerte riktignok - men i benningsøyeblikket sprakk glassbetongblokkene i kanten og glasskår føyk rundt i rommet q(;^;)p. Muligens ok hvis man har et lukket rom, men ikke ok hvis man som i mitt tilfelle har rivningsprosjektet midt i et møblert rom.

Til slutt innså jeg at løsningen var å skaffe en bajonettsag (går også an å leie). Til bajonettsagen kjøpte jeg et spesialblad for saging av tegl. Med det bladet kunne jeg sage rett gjennom hele fugen, både flisfugematerialet og limet d^_^b. Jeg valgte å sage løs blokker om 2x4 glassbetongruter - det er ingen grunn til å sage hver rute separat, men man vil jo ha biter som ikke er altfor tunge å bære ut. Hvis man befinner seg i et møblert rom kan det være lurt å ha en hjelper på den andre siden av veggen man river, for å holde kontroll på at man holder saga noenlunde rett - fugene er smale og det er lett å ende opp i kanten av glasset hvor det blir flygende skår.

Til slutt - kan man gjenbruke glassbetongblokkene? Det var ikke aktuelt i mitt tilfelle, men jeg har sett spørsmålet stilt. Jeg tror at det er mulig, men man må i så fall regne med å ha kraftige fuger i den nye veggen for å få plass med det nye limet og skjule den gamle fugemassen (å fjerne alt gammelt lim og fug er altfor besværlig). Videre skal man ikke regne med å kunne gjenbruke alle glassbetongblokkene - litt svinn blir det ved rivningen f.eks. når man kommer til å sage litt skjevt.

Tja, det var vel det. Håper at beskrivelsen kan være til nytte for noen.:)
 
  • Liker
Mimo55 og 2 andre
  • Laddar…
Takk for et strålende innlegg og gode tips!
 
  • Liker
WaldenWoods
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Om noen mot formodning finner veien hit så kan jeg også tipse om at en flissag fungerer ganske bra!
[lenke]
Jeg tok ned glassbetong i badet og ville ikke sprute glass, og tigersag virket litt brutalt...
Hei Anders & stockholmM, gammel tråd men jeg gjør et forsøk. Stod glassbetongen på fliser og lyktes du i så fall å ta ned det uten å skade gulvet?
 
Sist redigert:
G Gorra_g skrev:
Hei Anders & stockholmM, gammel tråd men jeg gjør et forsøk. Sto glassbetongen på klinkers og klarte du evt å ta det ned uten å skade gulvet?
Ja, akkurat, men siste runden sto i en metalllist som var silikonert i gulvet så jeg trakk bort listen og siste runden på en gang.
 
  • Liker
Gorra_g
  • Laddar…
G Gorra_g skrev:
Hei Anders & stockholmM, gammel tråd men jeg gjør et forsøk. Sto glassbetongen på klinkers og klarte du i så fall å ta det ned uten å skade gulvet?
Hei Gorra, kult at du spør :-)

Ja, glassbetongen sto på klinkers. På samme måte som hos Anders var det en metallist i bunnen. I mitt tilfelle festet med både silikon og skruer ned i klinkerfugene. Men jeg klarte å få bort alt sammen, og gulvet ser fint ut. Ser man veldig nøye kan man se hvor skruene har sittet - fugen er litt "utvidet" akkurat der, selv om jeg selvfølgelig har fuget i hullene. Og på ett sted gikk det en tynn flis ut av klinkerflaten til tross for at jeg var forsiktig da jeg skrapte bort silikonfugen. Men det synes ikke med mindre man ser veldig nøye.
 
Stor takk for raske svar fra dere begge :-) Gjenstår å finne ut om metallist mot gulv/vegg er standard ved montering da det ikke går å se annet enn fugemasse. Men det høres lovende ut.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.