Hei, jeg har nettopp kjøpt mitt første hus og holder på å renovere litt på loftet.

Jeg rev 2 stk plassbygde garderober og ble da usikker på om jeg kan rive veggen bak. Det ser ut til å være en rad med to tom fire med en sponplate foran som går opp over gipsplatene.
Jeg vedlegger tegningen og den tekniske beskrivelsen samt på hvordan det ser ut.
Det er ingen vegg i etasjen under, mistenker at det er en gammel kott som har blitt revet, men en del er igjen, kan jeg rive den eller må jeg gipse den igjen? Eller må jeg bygge opp hele veggen igjen (revet for mer enn 28 år siden da forrige eier ikke hadde revet den)?

Takk for all hjelp da dette virkelig ikke er mitt ekspertiseområde.

• Byggteknisk dokumentside fra 1952 med detaljer om grunnforhold, veggkonstruksjon og materialbruk, inkludert spesifikasjoner for bærende og innvendige vegger.
  • Teknisk beskrivelse av hus med detaljer om bjelkelag, tak og materialer. Dokumentet er stempelmerket med "ÄNDRAD" og beskriver ventilasjon og oppvarming.
  • Husets fasadetegning med detaljerte romplaner og plassering av trapper og vinduer, med fokus på overetasjen.
  • Byggetegning av et hus som viser fasade og tverrsnitt med målinger av romhøyder på de tre nivåene.
  • Rom med skråtak og trepanelgulv, viser en delvis revet vegg med synlig to-toms-fire konstruksjon og gipsplater. En stikkontakt vises på veggen.
  • Rom med skråtak og treplankegulv, delvis revet vegg med isolering synlig. Et brekkjern ligger på gulvet ved siden av veggen.
  • Tregulv med åpenning og sagflis; rester av treverk og spiker synlig i gulvet.
  • Veggåpning med synlige trestendere og revet gips.
BirgitS
Det vanlige er nok at de stående stenderne er en del av takstolene og dermed bærende (de veggene som synes på sektionsritningen). Platene, som sitter på, øker stabiliseringen av huset slik at det ikke blir så vindfølsomt.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanlige er nok at de stående stenderne er en del av takstolene og dermed bærende (de veggene som vises på seksjons-tegningen). Platene, som sitter på, øker stabiliseringen av huset så det ikke blir så vindfølsomt.
L Lunkan123 skrev:
Hei, jeg har nettopp kjøpt mitt første hus og holder på å renovere litt på overetasjen.

Jeg rev to plassbygde garderober og ble da usikker på om jeg kan rive veggen bak. Det ser ut til å være en rad med to tom fire med en sponplate foran som går opp over gipsplatene.
Jeg legger ved tegningen og den tekniske beskrivelsen samt på hvordan det ser ut.
Det er ingen vegg på etasjen under, mistenker at det er en gammel kattvegg som har blitt revet ned men en del er igjen, kan jeg rive den eller må jeg gipse den inn igjen? Eller må jeg bygge igjen hele veggen igjen (revet for mer enn 28 år siden da forrige eier ikke hadde revet den)?

Takknemlig for all hjelp da dette virkelig ikke er mitt ekspertiseområde.
Ok.
Fant en til tegning, legger ut den også (markerte veggene i spørsmål).

• Gammel byggeplan med markerte vegger i rødt, håndskrevne notater og flekker.
BirgitS
Takstoler bør man ikke røre før en byggkonstruktør har sjekket konstruksjonen og sett om det går bra eller om det man vil gjøre krever noen form for avveksling.

• Liker
Jansson69
  • Laddar…
Takk for svar, har bestilt en veggutredning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.