Jeg skal montere opp en hylle på veggen og vurderer hvilken skrue som egner seg best. Hyllen skal tåle belastende last. Det er bare plass til to store skruer, og et par mindre. Tredetaljen jeg skal skru fast er 25mm bred og 31mm dyp.
På bildet vises en 5mm og en 6mm skrue.
Er grovere skruer alltid best, eller er det risiko for at treverket "klyver" (skal forbore)?
Når det gjelder spiker skal spikeren være 3 ganger så lang som planken man spikrer fast. Men jeg husker at skruer kan være kortere enn det?
Jeg tenker at den blanke overflatens lengde uten gjenger tilsvarer tykkelsen på tingen man skal skru fast? (med unntak av denne skruetypen som har links gjenger som jeg antar skal trykke "regelen" mot veggen og bør derfor også treffe akkurat i regelen)
Forborrer du stort nok vil det ikke sprekke.
Du bør jo forbore større for den større skruen sammenlignet med den lille skruen.
Spørsmålet er hva du skal feste skruen i?
Betongvegg?
Tretak?
Om det er betongvegg så trenger du jo plugger, og da skal skruen, inkl. hyllefeste, være såpass lang at den er lengre enn pluggen.
Tenkte å forbore uansett skruens diameter samt bruke en forsenker i stedet for å la skruehodet gjøre jobben.
Veggen er masonit. Håper på å treffe trestendere. Gjør jeg ikke det, så overveier jeg å sette mollyplugg (og forsenket skrue med metrisk gjenge), til tross for at det er masonit. Synes masoniten tygger seg opp litt for lett selv om den i teorien skal bære det meste.
Du må treffe regel, er ingen strekkstyrke i det hele tatt i masonite. Med Molly øker du styrken, men ikke nok for en hylle med mindre du har tykk masonite (typ 10+ mm)
Du må treffe regel, er ingen dragholdfasthet i det hele tatt i masonite. Med Molly øker du holdfastheten men ikke nok for en hylle med mindre du har tykk masonite (typ 10+ mm)
Masoint er ikke morsomt, og dessverre ikke molly heller i ærlighetens navn...
For å spore litt og risikere å gå OT, har du ikke vurdert å rive veggen og bygge opp en ny?!
Kan så kart føles litt overkill for å feste EN hylle, men om man bygger om veggen med OSB/plywood bak gips får man en vegg sterk nok til å korsfeste seg selv på, uten å bekymre seg for hvor det finnes stendere.
Er dette et kortvarig opphold, så kanskje det føles overambisiøst, men hvis det føles som en mer permanent bolig, kan det være verdt det.
Jeg er inhabil i spørsmålene da jeg for noen måneder siden flyttet inn i et hus med masonite-vegger og nå holder på å rive alt og bygge opp alt på nytt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.