Håller på med en byggnad där jag delvis kommer ha plywood på insidan men en sektion kommer jag ha liggande 45 mm reglar upp på halva väggen, dvs från 0-130 cm ovanför är tänkt att inte ha någonting för bra ventilation. 45 mm reglar kommer skruvas in i regelkonstruktionen som består av 145 mm breda reglar på cc 600 mm. På utsidan är 28 70 horisontell läkt (skruvad med 2 skruv i varje stående regel. Sen 170 cm stående panel (spikade med 2 spik/skruv i varje läkt). Kommer väggen bli tillräckligt styv med de liggande reglarna ( på högkant) eller behövs även snedsträvor? Problemet är också att jag redan satt ytterpanelen....

Jag har också möjlighet att sätta plyfa/osb bakom de liggande reglarna för extra styvhet men de går ju också då bara upp på halva väggen. Mitt på väggen kommer jag kortla mellan de stående reglarna så det blir som en hylla i varje fack

Sist redigert:
Jag håller på att bygga ett 30 kvm förråd/verkstad + kontor, och har liknande dilemma. Ca 2,5m av 8m långsida har plywood invändingt, resten ingen skivbeklädnad.
Jag har stat snedsträvor på kortsidorna, som bara är 3,6m, då jag upplevde att bygnaden blev lite vinglig (märktes när man lade taket om inte annat). På långsidor har jag inte gjort det. Nu när skivorna kommit på kontorsdelen känns byggnaden också mer stabil. Jag har liggande panel upp till 2m och stående över det (mina väggar är 2,7m) och 120x45 kottlingar i varje fack i väggen på ca 1m höjd.

Just kottlingarna upplevde jag itne var jättestabiliserande: Vilket inte är så konstigt; Det är bara 45 mm och konstruktionsmässigt är det ju "trianglar" som ger styrka: Men upplever du ditt bygge som rangligt så fäll ett par strävor i facken mot hörnen - det kan göra stor skillnad. Även om du bara tar upp dom till 130cm höjd

Tack för input!

Jag kan fortfarande fälla in bitar på detta vis mellan reglarna, har det tillräckligt förstyvande effekt? Tänk på att det även kommer en horisontell kortling på.

Det är alltså inte en lång regel som hugger av de stående utan flera bitar som fällts in. Jag vet inte om jag vågar fälla in något i reglarnas sida då de bara är 145 mm breda och urholkade 45 mm i toppen på grund av infällt hammarband.

• Screenshot_20260831_133250_Gallery.jpg
Z Zwännzån skrev:
Tack för input!

Jag kan fortfarande fälla in bitar på detta vis mellan reglarna, har det tillräckligt förstyvande effekt? Tänk på att det även kommer en horisontell kortling på.

Det är alltså inte en lång regel som hugger av de stående utan flera bitar som fällts in. Jag vet inte om jag vågar fälla in något i reglarnas sida då de bara är 145 mm breda och urholkade 45 mm i toppen på grund av infällt hammarband.
Det där styvar upp det rejält skulle jag säga.
Nu vet jag inte hur stora laster du har, men även en 95mm regelvägg tar rätt stora laster så att fälla in en regel på säg 1/3, dvs ca 50 mm, tror jag inte skulle vara ngn katastrof. Men som sagt; det där funkar också bra

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där styvar upp det rejält skulle jag säga.
Nu vet jag inte hur stora laster du har, men även en 95mm regelvägg tar rätt stora laster så att fälla in en regel på säg 1/3, dvs ca 50 mm, tror jag inte skulle vara ngn katastrof. Men som sagt; det där funkar också bra
Ahh tack för info, de är urtagna på utsidan på grund av en bärlina så bara 95 mm kvar nu. Se bild.1 så här ser väggen ut just nu. Ångrar mig som fan att jag inte slog snedsträvor med spikläkten på utsidan innan jag satte panelen eller drog et hålband kryss där istället men nu är det försent.

• 17881800241521190784230359842392.jpg
  • 20260831_143228.jpg
Du behöver inte ta bort så många plankor för att få dit ett hålband på utsidan, en vid varje regel bara.

T tracker skrev:
Du behöver inte ta bort så många plankor för att få dit ett hålband på utsidan, en vid varje regel bara.
Låt oss säga att jag sätter hålband bara denna biten här. Väggen är 11 m lång i hela sin längd hur mycket gör det för denna hörnan? Halva väggens längd 6 kommer skruvas skivor fullhöjd upp. Bara de sista metrarna som kommer sakna fullhögt skivstöd.

• 20260831_143228.jpg
Har du skivor halva väggens längd så är min bedömning att du inte behöver ha något hålband alls.
men om du monterar dit ett så blir det inte sämre.

T tracker skrev:
Har du skivor halva väggens längd så är min bedömning att du inte behöver ha något hålband alls.
men om du monterar dit ett så blir det inte sämre.
Tack för svaret. Kom på att jag även kan skruva en 22 eller 24,5 cm bred regel på insidan mot hammarbandet utan att det förstör ventileringen sätter man den med 3 4 skruv i varje regel så får det ju en viss skivverksn i de övre delarna av väggen. Det ska väll fan till att röra sig då om man även diagonalkortlar mellan reglarna mot hörnan.

Z Zwännzån skrev:
24,5 cm bred regel
Det låter kostsamt jämfört med diagonala hålband.

F fribygg skrev:
Det låter kostsamt jämfört med diagonala hålband.
Jajjemen men jag slipper riva bort något samt att det troligtvis är snyggare då banden kommer synas 😀

En annan tanke är hur funkar vajjer i en sån här konstruktion? Jag tänker en varsen väl förankrad ögla i hammarband o syll, borra hål där den går igenom regel. Spänna med vantstag och fixera i regeln när den går igenom den så kan jag göra allt från insidan. Självklart sätter man då i kors.

Om jag nu skulle köra band istället räcker det med typ de 3 metrarna av väggen jag ritat i så fall?

Sist redigert:
Efter att ha grubblat en del så kommer jag fälla in diagonala snedsträvor liknande bild. Längs med dem kommer jag lägga in ett 5 cm minst 5 mm tjockt plattjärn som skruvas längs med snedsträvorna. Borde ge bra stabilitet och förhibdra att takhörnet flyttas utåt samt fördela ner en del tryck vid last utifrån. Plattjärnet behöver knappast spännas utan är styvt i sig och tar draglasten.

Denna konstruktion innebär att jag iaf slipper riva ner fasaden, slipper ta ur så mycket mer virke ur de stående reglarna och bygger inget in i rummet om plattjärnet försänks på reglarna. Platt järnet hindrar också att nån börjar äta på snedsträvan vilkwt kan vara en risk i detta rum...

• Screenshot_20260831_133250_Gallery.jpg
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.