Usikker på om jeg er i riktig del av forumet eller ikke, beklager hvis denne tråden skulle vært postet et annet sted.
Jeg har stolper som holder opp taket rundt huset, den antagelig mest belastede og dessverre en av de rammede er den nærmest i dette bildet:
Noen av dem, som sagt blant annet den nærmest i bildet over, har begynt å råtne i nederkant:
Som en fullstendig nybegynner på å eie hus og håndtere slikt, hva kan/bør jeg gjøre med det? Bare slipe bort råten og legge på med ny grunning og maling eller er det noe annet jeg bør gjøre, noe "råte-drepende" middel å legge på? Eller er det behov for å kontakte snekker (eller hvem man nå kontakter for denne type arbeider) og få dem byttet?
Noe av et sidespørsmål, eller kanskje relevant for emnet? Jeg har lagt merke til flere svarte "flekker" på stolpene, først trodde jeg bare det var smuss som hadde samlet seg i ujevnheter, men er det noe som kommer ut gjennom malingen som jeg også burde ha i tankene når jeg ser over stolpene? Eller bare gjøre rent og male over for de stolpene som fortsatt er ok?
Når nederdelen av stolpen er så råtnet at den ikke kan males om, må du kjøpe en ny stolpe og bytte den ut. Du bærer da midlertidig av taket med en annen stolpe, eller kanskje litt mer profesjonelt, en stempel. Du kan løfte taket noen titalls mm med en vanlig jekk for å montere bort og i den nye stolpen.
Stikk med en knivspiss for å sjekke hvor ille det egentlig er, men det ser helt greit ut.
#1 alltid å utbedre eventuell årsak til at det råtner. Problem med takavvanning, dårlig drenering med dammdannelse og sprut som resultat, snø, dårlig maling som stenger inne fuktigheten i treet, feilaktig konstruksjon, osv.
Skrap, olje inn endetre godt med linolje så lenge det absorberer, og mal over med en god utendørsmaling.
I dette tilfellet råtner nok treverket fordi vann spruter ut fra løvsilen. Bør nok utbedres ved å flytte dette bort fra stolpen på en eller annen måte.
I dette tilfellet råtner nok treet fordi vann spruter ut fra løvsilen. Burde nok løses ved å flytte dette bort fra stolpen på en eller annen måte.
+1 på den. Dessuten er tre skapt for å suge opp vann i høyderetning. Blir det da fukt stående litt for lenge i stolpeskoen — ja, det meste renner av til sidene, men ikke alt — så slurper stolpen raskt i seg det om den ikke er ordentlig "forseglet" med skikkelig med maling nederst.
Når det gjelder løvfilteret så har jeg hatt tanker om å anskaffe noe slikt her i stedet, som vel burde forhindre at det spruter i feil retning?
Deretter er det litt av et problem at et av rørene kommer opp veldig "skjevt" fra bakken og passer ikke helt til røret som går ned, så usikker på hvordan jeg skal fikse det pent hvis jeg bytter til ovenfor nedløpsrør:
Men det er verdt å nevne at det også finnes begynnende problemer på stolper uten nedløpsrør, jeg mistenker at det rett og slett blåser inn så mye regn når det regner kraftig at det er nok til å fukte stolpene som likevel sitter ganske langt ut under taket.
Jeg prøvde å ta noen bilder nedenifra på den stolpen der det er verst for å prøve å få en idé om hvordan det ser ut, men det er ganske trangt og dårlig sikt. Men hva jeg kan se er det malt under "litt" på den ene siden av den mest berørte stolpen, men ikke på den andre siden, der råten har begynt:
Det føles imidlertid som om råtens plassering i dette tilfellet har mer å gjøre med hvordan stolpen er vendt enn forskjellen i mengde maling under, siden det er "utsiden" som er verst berørt.
Jeg kjente på den mørke delen under og det føltes fuktig nå, så antar at den siste tids regn har trengt inn i treet der.
Alle synes jo å være ganske enige om at et første steg er å skrape bort den nåværende malingen og se hvordan det ser ut under.
Med værvarselet som lover regn så langt fremover som prognosene dekker, bør jeg avvente tørrere vær mens jeg lar den malingen som finnes igjen utgjøre litt beskyttelse, eller bør jeg heller så snart som mulig få opp en presenning eller lignende rundt de verst berørte stolpene og starte med det? (de verste er av en eller annen interessant grunn diagonalt motsatte hverandre, dvs. den som ble vist på bildet ovenfor har litt problemer, men den verste er tvers gjennom huset på den andre siden).
Hva bør jeg tenke på når det kommer til maling? Jeg har ingen anelse om hva tidligere huseiere har brukt når de malte, så bør jeg oppsøke dem for den informasjonen, eller kan en fargehandler avgjøre hva slags maling som ble brukt hvis man tar med seg litt fargeflak?
Jeg antar at hvis det ser "reddbart" ut etter å ha skrapt bort eksisterende maling (og råten antar jeg også skal skrapes bort?) så bør jeg få på noe nytt så snart som mulig, så jeg antar at det uansett er bra å sørge for å ha maling klar?
Når det gjelder løvsilen så har jeg hatt funderinger på å skaffe noe sånt her i stedet
Ja, de er bedre. Fremfor alt renner de ikke over om man ikke rekker å rense.
Når det gjelder røret må du fikse en bedre bøy eller snarere kombinasjon av bøyer. De finnes i 15, 30 og 45 grader, bare å pusle sammen slik at utløpet blir vertikalt. Overkurs er å løfte på noen plater og grave frem enden av røret slik at du kan legge bøyen under bakken. Ser proffere ut om det kommer opp rett, og overkurs #2 er å avslutte med et svart rør over bakken som holder seg friskere med tiden (tåler sollys bedre).
Gjør ingenting om du skraper bort malingen nå, tre tåler bra å stå uskyttet. Men pass gjerne på å dra på noen omganger linolje som får suge inn.
Jeg har lignende problem (se min historikk) med bærende stolper som råtner. I mitt tilfelle er de ca. 50 år gamle tror jeg (garasjen de står ved er fra 1973) og kraftig sprukket. Da burde man ha tettet med fug og maling, men nå har fukt fått bli værende, og minst én er klart bortom redning. Jeg kommer til å løfte opp med stempel og jekk og bytte ut til en ny av gran, sette den med litt avstand i foten og/eller med svillepapp.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.