Tynnere virke er ikke like værbestandig, men hvis man maler og tar vare på det så holder det i mange år.

Protte

Har du tips på bra hengsler tas disse imot med takk. Gjerne noe som selges over disk så det går an å klemme litt først.
På huset har jeg ASSA 2000-lås men det virker litt overkill til garasjeportene. Jeg vurderer å sette ASSA 400 i garasjen. Jeg innbiller meg at det kan være en fordel med hakeregel til slagportene. Siden jeg ikke går inn gjennom porten, trenger jeg ikke kunne låse opp fra utsiden. Da kan jeg la være å lage hull for sylinderen ut, alternativt sette en blindplate. Så setter jeg enten dreiemekanisme eller sylinder på innsiden så det trengs nøkkel for å låse opp. (Det er jo i garasjen min samlede kapital finnes, omsatt i verktøy. Ingen bil vil noensinne få plass der.)

ASSA 400: http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=2657&productId=247217

På motsatt dør tenkte jeg å sette en regel oppe og nede. ASSA har en variant som felles inn i kortsiden som går mot den andre døren. Jeg orket ikke lete opp den jeg har sett på nettstedet akkurat nå, men det var en liten flat sak.

ASSA har visst diverse hengsler også ser jeg nå, får vel sjekke prisene i låsbutikken. Sikkert ikke billigst på markedet.

Da var et dørblad ferdig, virker veldig stabilt (board-cellplast-board), limt med PU-lim og spikret med dykkert (hadde ikke så mange tvinger til å sette alt i press, men det ble noen sekker sement som fikk agere som presserverktøy med gulvet som mothold :). Panel må vente til etter prøvemonteringen. Klurer nå på låsemekanismen og lurer på om man kunne modifisere beslag fra en ødelagt terrassedør - disse har jo kroker på 4-5 steder langs hele døren. Ville vært perfekt for en garasje.
Bladet veier en del, men det er håndterbart, og jeg tror at de største vanlige (110*100) hengslene ville fungere utmerket hvis man setter 4 stk per dør.

Takk for oppdateringen, det høres lovende ut. Mitt prosjekt kommer nok til å ta noen måneder til :( på grunn av at tiden skal rekke til så mye annet. Jeg har en skyveport på plass så det er ikke så akutt. Men reglene til rammen ligger iallfall i garasjen og sagen som jeg skal kløyve disse på ble levert på fredag. Så det beveger seg litt iallfall. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.