Skal bygge en slagport og tenkte ha noen form for platemateriale på begge sider + panel på utsiden. Har sett på plyfa og board og plyfa er 4 ganger dyrere, men er det 4 ganger bedre enn hardboarden? Jeg vil ikke ha tykkere plate enn 5mm på hver side av porten, både pga vekten og tykkelsen.

Board på BEGGE sider om ramverket, og at du fyller rammen med isopor som limes mot boarden (mange planker og skruetvinger) deretter kan du spikre panel på utsiden.

Board er bedre enn kryssfiner til en dør. Tar du oljeherdet, så tåler den fukt bedre.

Protte

Da kanskje jeg også får lov til å hoppe inn og ta en gratis tur på denne tråden litt? Også jeg har planer om å bygge slagporter til garasjen. Fra innsiden hadde jeg tenkt meg:
1 - Plate
2 - Ramme av lekter med cellplastisolering
3 - Blikk
4 - Plate av grusset kryssfiner
Ca mål: 200 x 120 cm

Holder det med 4-5 mm tykkelse? Jeg tenker på risikoen for at døren buler på midten. Men dette blir kanskje ikke noe problem hvis man limer cellplasten på begge sider. Jeg vurderte 12mm k-plyfa men det er kanskje unødvendig. Akkurat som TS så vil jeg gjerne holde vekten nede. Jeg hadde ikke tenkt å ha en tverrslå, verken horisontalt eller diagonalt, hvis det kan unngås.

Rammen hadde jeg tenkt å lage av vendlimte lekter, 45x95 som jeg deretter høvler ned til 40x80 eller så. Jeg tenkte at de trenger å høvles etter liming for å få dem helt rette. Er denne dimensjonen også overdrevet?

Blikket - vel, det pleier vel å være en slik i ytterdører og jeg tenkte at det skulle være bra for stivheten. Men det er kanskje også unødvendig? Board på begge sider virker jo både enklere og sannsynligvis billigere. Også denne ville jo tjene som en "kjempespikerplate".

vagabondo - hva er størrelsen på din(e) dør(er)?

Når det gjelder rammen, så vurderte jeg å gjøre den "dobbel" slik at jeg får inn 80 mm (2x40 mm) cellplast som jeg legger overlappende. Den grussede kryssfiner tenkte jeg mest som en enkel måte å få en utside som ser grei ut.

Forresten, boarden som anbefales, erstatter den fuktspærre på innsiden eller trengs ikke det om man isolerer med celleplast?

Hei!
Størrelsen på dørbladene blir 204cmx120cm og rammen har jeg også bygget av 45x95 (limt). Jeg kommer til å ha en avlang glassrute i midten av hvert blad, så jeg må nok ha litt lekter å spikre/lim på, og har derfor tenkt å sette inn vanlig isolasjon i stedet for isopor, men jeg kan kanskje ta feil?
Plast eller ikke - føles litt overkill for en garasjedør tror jeg, men på den annen side kan det bli fuktig hvis man kjører inn bilen om vinteren og det er en oppvarmet garasje. Hvis man legger plasten under platene, hvordan skal man da lime den mot rammen?
Kanskje man burde ringe Edsbyn likevel.. :)

jac skrev:
Da kanskje jeg også får lov til å hoppe inn og dra nytte av denne tråden litt? Også jeg har tanker om å bygge slagporter til garasjen. Fra innsiden hadde jeg tenkt meg:
1 - Plate
2 - Ramme av lekter med celleplastisolering
3 - Plåt
4 - Plate av sporadisk plywood
Ca mål: 200 x 120 cm
Den konstruksjonen risikerer å slå seg, bli krokete iom at det ikke er symmetrisk.

Protte

vagabondo skrev:
Hei!
jeg antar jeg må ha noen bjelker å spikre/lim på, og har derfor tenkt å sette inn vanlig isolasjon istedenfor isopor, men jeg kan ta feil?
Plast eller ikke - føles litt overdrevet for en garasjedør tror jeg. På den annen side så vil det nok bli fuktig hvis man kjører inn bil om vinteren og det er en oppvarmet garasje.
Hvis man ikke limer platen mot noe (isopor) vil den boble seg. Man kan sette tett med bjelker, men da blir det kuldebroer.

Isoporen har flere funksjoner enn bare en god isolasjon.

Plate + isopor blir ganske diffusjonstett.

Protte

vagabondo skrev:
Hei!
Størrelse på dørbladene blir 204cmx120cm og rammen har jeg også bygget av 45x95 (vendelimt). Jeg kommer til å ha en avlang glassrute i midten av hvert blad så jeg vil nok ha litt lekter å spikre/lim på og har derfor tenkt å sette inn vanlig isolasjon i stedet for frigolit men jeg kanskje tar feil?
Plast eller ikke - føles litt overkill for en garasjeport tror jeg. Men på den andre siden så kan det bli fuktig hvis man kjører inn bil vinterstid og det er en oppvarmet garasje. Hvis man legger plasten under boarden hvordan skal man da lime den mot rammen?
Man bør kanskje ringe Edsbyn allikevel.. :)
Jo, det hadde kanskje vært det enkleste og dessuten ville porten da komme på plass innen rimelig tid. :D

Men det er ikke like GØY og dessuten har jeg motivert kjøpet av en bordsag med pengene jeg sparer(?). Det er jo ABSOLUTT nødvendig for å kunne kløyve lektene som skal vendelimes til rammen.

Plasten vil jo bli klemt mellom rammen og boarden så det rekker vel å klamre eller tape den slik at den ligger på plass mens boarden settes på plass. Så kan man skjære bort overskuddet som stikker ut.

Men hvis jeg forstår Prototypen riktig så ville fuktsperre være overkill eller til og med helt unødvendig hvis man bruker board + celleplast. Men også en dør kan vel mugne inni like godt som en vegg?

prototypen skrev:
Den konstruksjonen risikerer å slå seg, bli krokete iom at det ikke er symmetrisk.

Protte
Hmm... takk for påpekningen. Riktig så følsomt trodde jeg ikke det var, men det var bra at jeg slapp oppdage det selv om et år eller så.

Jeg bør altså ha samme materiale på begge sider av rammen. Hvordan gjør man det med den sporede kryssfiner? Panel burde jo ha samme effekt, den beveger seg vel enda mer enn kryssfiner som bør være ganske formstabil. Jeg hadde tenkt å ha innsiden helt glatt. Kanskje sporet kryssfiner der også med "baksiden" utad da? Men det virker litt unødvendig.

Board virker jo bedre enn den 12mm kryssfiner jeg først hadde tenkt å ha med hensyn til vekten. Boarden bør vel være betydelig lettere? Platen, er den helt unødvendig?

hei!
Jeg kommer nok til å bruke board på begge sider og cellplast imellom - mye lettere sammenlignet med kryssfiner.
Men hvor kjøper man tynnere panel enn 17mm som vanligvis finnes i handelen. På kjøreporter så er det bra tynnere panel, virker å være rundt 10mm.

Kunne man ikke bare... (nå tenker jeg bare høyt og litt spontant) ... ta og sage remser av typ 10mm kryssfiner. Deretter limer eller skyter man fast disse "ribber" utenpå boarden? Det burde bli samme utseende som sporet kryssfiner, bare lavere vekt. Jeg tenkte male utsiden hvit så det burde ikke synes noen forskjell. Det går jo dessuten an å runde av kantene på "ribbene" med en fres for å få det litt mykere.

Blir det problemer med at døren vrir seg med dette på utsiden om det ikke finnes tilsvarende på innsiden tro?

Jeg får nok ta en tur til sagbruket, jeg har aldri sett så nøye på hvilke typer av board som finnes. Er det typ masonitt som menes eller en annen variant? (f.eks.: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1001.aspx) Litt tykkere kanskje det skal være...eller ikke?

Firmaet Masonite produserer board, nå finnes det flere produsenter av board.

Om man spikrer panelet på utsiden så sitter det ikke sterkere enn at spikeren bøyes istedenfor å dra dørbladet skjevt.

Skal man legge på remser så lim ikke, skyt bare.

Protte

Jo jeg vet at Masonite egentlig er et firmanavn, litt begrepsforvirring der. For meg er masonite den klassiske tynne planken som vel opprinnelig ble produsert av selskapet Masonite. Jeg har nå lest meg litt bedre opp og forstått at det burde funke med slik. Først trodde jeg at det var noe annet du mente siden jeg trodde dette bare var noe som ble brukt på innvendige vegger "før i tiden". Jeg har aldri likt dette, men jeg vet egentlig ikke hvorfor. På rett sted er det kanskje ikke så dumt.

Etter hva jeg forstår er det beste oljebasert planke (aka oljebasert masonite) som vanligvis er 3,2 mm tykk. Denne ser også ut til å brukes på trebåter og skal tydeligvis være fin å både male og fernissere, altså ingen problemer med det. (Navnet oljebasert antydet for meg at den kanskje skulle være så avstøtende at den var vanskelig å male.)

Egnet panel (i stedet for sporadisk kryssfiner) har jeg ikke sett etter ennå. Det finnes jo ulike varianter som først og fremst er ment som brystningspanel innendørs. Slik burde jo være ganske tynn, men det er kanskje den som er 17mm? Jeg tenkte å dra til Beijer nå på lunsj og kikke litt på hva de har.

vagabondo skrev:
hei!
Jeg kommer nok til å bruke board på begge sider og celleplast imellom - mye lettere sammenlignet med plywood.
Men hvor kan man kjøpe tynnere panel enn 17mm som vanligvis finnes i handelen. På kjøreportene er det bra tynnere panel, virker å være rundt 10mm.
Som jeg trodde så ser det ut til å finnes en del 12 mm tykt, først og fremst ment til badstue og brystpanel, men det spiller vel ingen rolle hva produsenten hadde tenkt i dette tilfellet. Det meste ser ut til å være gran eller furu. Her finnes noe:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56180
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/Tra/Inomhuspanel/Default.aspx
Men de fleste forhandlere har vel lignende. (Den ferdige MDF panelen bør du nok unngå ;))

Badstupanel ser ut til å være riktig musikk. Nå er det bare hengslene og låsemekanismen igjen :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.