Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Litt mer utførlig forklaring av hva du tenker å gjøre. Og gjerne et bilde som beskriver situasjonen hadde hjulpet for å komme frem til en god løsning.
Gjetter jeg riktig at du tenker å legge:
Alternativ 1: Høyde 70, bredde 45
Alternativ 2: Høyde 45, bredde 145
Gjetter jeg riktig at du tenker å legge:
Alternativ 1: Høyde 70, bredde 45
Alternativ 2: Høyde 45, bredde 145
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 049 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.049 innlegg
Rent matematisk ville stående 70x45 blitt marginalt stivere. I virkeligheten har du større muligheter til å feste 145ene og påvirkningen fra deformasjoner blir mindre.
Det er jo en ganske stor prisforskjell mellom alternativene også.
Det er jo en ganske stor prisforskjell mellom alternativene også.
45x70 er nok hårfint at det blir litt mye nedbøyning på enkelte steder, *gjetter* jeg.
Vil du ikke vurdere å sette bjelkene parallelt utenpå stokkene?
Alternativt kunne man tenke seg 45x95 som sannsynligvis blir stivt nok og kappe ut for stokkene så det bygger mindre på høyden.
Man kan også vurdere om man skal sette cc-60 eller cc-30, det finnes vel litt forskjellige veier å gå for å oppnå stivhet og utjevning uten å måtte bygge for mye på høyden.
Vil du ikke vurdere å sette bjelkene parallelt utenpå stokkene?
Alternativt kunne man tenke seg 45x95 som sannsynligvis blir stivt nok og kappe ut for stokkene så det bygger mindre på høyden.
Man kan også vurdere om man skal sette cc-60 eller cc-30, det finnes vel litt forskjellige veier å gå for å oppnå stivhet og utjevning uten å måtte bygge for mye på høyden.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
45x70 blir nok bra for det der formålet. Det kommer ikke til å bli noen nedbøyning.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 296 innlegg
Du kan sikkert legge doble skruskrudde gulvsponplater også om du vil få ned byggehøyden
Klikk her for å svare