Ja, skal bygge balkong i et innerhjørne på huset og kommer altså til å ha bjelker i veggen på en lang- og en kortside. Helst vil jeg bare komme unna med en stolpe i det frie hjørnet da. Har regnet ut at avstanden (knapt 4 m) krever en bjelke på 95x220 da. Spørsmålet er om jeg kan regne likt hvis jeg limer/spikrer sammen to 45x220?

Nå er jeg ingen ekspert på det men jeg har vanskelig for å se at det ikke skulle gå. Selv skulle jeg nesten tro at det blir bedre enn en massiv.
Så synes jeg spontant at det høres ganske solid ut, men har du regnet så stemmer det sikkert. Ellers burde jo en slik som denne rekke, synes jeg, uten å vite forutsetningene ;-)
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=otsKAaAzK.EAAAESLeYXmHhT&JumpTo=OfferList

Har ikke laget tegning ennå, men kom nå på at det ikke blir noen bæreline på kortsiden..... Men hvis man sier det sånn:
Hvis jeg kjører på en syll i veggen 45x195, og deretter et murkronebord i samme dimensjon som hviler på to 95x95 stolper med ca 3,5 meters mellomrom, med en spennvidde på knapt 180 (cc60). Fungerer det, eller må murkronebordet være, ifølge min første skisse, 95x195 eller til og med 95x220? Blir svimmel av dimensjonstabeller...
og kan man, uten å miste bæreytelse, legge gulvbjelkene inne i konstruksjonen på bjelkesko, bygge kasset altså? (skisserer på 45x145 bjelker og 28x120 gulv)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.