Hei,

vi har et 70-tallshus som står på en poisolert betongplate på mark. Platen går under huset og under garasjen som er sammenbygd med huset.
Gulvet i første etasje står på en trebjelkelag oppå platen. På platen står klosser og på disse selve bjelkelaget som er isolert med mineralull.

Jeg skal nå bygge til og vil fra to sider få tilgang til dette bjelkelaget når jeg river veggene.

Spørsmål 1: Er det passende å sprøyte inn isolasjon i dette bjelkelaget for å forbedre isolasjonen mot platen. Jeg har nemlig installert vannbåren gulvvarme og jeg vil ikke varme opp platen unødvendig. Skaper jeg fuktproblemer ved å fylle med isolasjon?

Spørsmål 2: Jeg skal bygge ut huset inn i garasjen på et visst område, der tenkte jeg også å ha trebjelkelag, hvordan bør jeg isolere mot platen? Kan jeg ta celleplast direkte mot platen og så bjelkelag med mineralull, eller ...??

Takk på forhånd
Dare

Oi oi oi! Du er i ferd med å gjøre det vanskelig for deg. Som de fleste kjenner til, så er uisolert plate på mark med oppforet gulv en risikokonstruksjon. Jeg er lei for å måtte fortelle deg, men gulvvarmen gjør det ikke bedre.

Først og fremst, bort med organisk materiale fra platen. Den skal være helt ren! Deretter plastfolie så diffusjonen stopper så tidlig som mulig. På den flytende gulv med type celleplast som isolasjon. Overflaten må kunne puste, så flis eller tregulv. Da har du gjort hva du kan.
Om du ikke vil rive ut bjelkene, så sørg fortsatt for at platen er ren, at du har en plastfolie, og ikke for mye isolasjon! Du kan nok øke den noe siden gulvvarmen uansett øker temperaturen i gulvet, men 95mm mineralull får du nok nøye deg med.

Denne gulvvarmen som skal inn overalt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.